Mówi: | Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska |
Co piąty polski uczeń ma nadwagę. Winę za to ponosi dieta uboga w warzywa, a bogata w tłuszcze i cukier
Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Już co piąty uczeń ma problemy z nadmierną masą ciała. Największym problemem w żywieniu najmłodszych są nieregularne posiłki oraz dieta uboga w warzywa, a bogata w oczyszczone produkty zbożowe, słodkie przekąski i mięso. W kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych u najmłodszych mają pomóc warsztaty kulinarno-edukacyjne „Zielona Kraina” współorganizowane przez Biedronkę.
Dane Instytutu Żywności i Żywienia pokazują, że ponad 22 proc. polskich uczniów szkół podstawowych i gimnazjów ma nadwagę. Winę za to ponoszą złe nawyki żywieniowe oraz brak ruchu. Z raportu Instytutu Matki i Dziecka wynika, że tylko 1/4 dzieci w wieku 9–17 lat podejmuje umiarkowaną aktywność fizyczną przez minimum 60 minut rzadziej niż trzy razy w tygodniu. W zakresie diety dużym problemem są przede wszystkim nieregularne posiłki – zbyt mało dzieci spożywa pięć posiłków w ciągu dnia w regularnych odstępach czasu. Negatywny wpływ ma także jedzenie wysokokalorycznych przekąsek pomiędzy posiłkami, zbyt duża ilość przetworzonych produktów zbożowych i niewystarczająca ilość warzyw.
– Spożywanie oczyszczonych produktów zbożowych, czyli białe pieczywo, biały ryż, biały makaron, słodkie płatki, które są praktycznie na śniadanie u 3/4 dzieci. Mała ilość warzyw – stanowią one tylko niewielki dodatek do potraw, jest to czasem plaster pomidora czy liść sałaty, trochę surówki lub warzywa w zupie – mówi agencji Newseria Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia.
Dzieci jedzą także zbyt dużo owoców, a mogą sobie na to pozwolić jedynie najmłodsi o prawidłowej masie ciała. Dieta polskich uczniów jest także zbyt bogata w pełnotłuste produkty mleczne, słodkie desery mleczne, słodkie jogurty owocowe oraz słodycze. Dzieci piją zbyt mało naturalnej wody mineralnej, preferują bowiem bogate w cukier napoje gazowe, smakowe wody owocowe i nektary owocowe.
– Zbyt duża ilość mięsa, i to takiego poddanego niezdrowej obróbce termicznej, czyli smażeniu w głębokim tłuszczu, w panierce, bo takie rzeczy dzieci lubią najbardziej, np. paluszki rybne. Ryba jest zdrowa, ale jeżeli jest usmażona w mące, to nie jest to zdrowy produkt – mówi Hanna Stolińska.
W kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych wśród polskich uczniów, a tym samym przeciwdziałaniu spodziewanej epidemii otyłości, pomóc mają warsztaty edukacyjno-kulinarne „Zielona Kraina” współorganizowane przez firmę Jeronimo Martins Polska, Green Factory oraz Instytut Żywności i Żywienia. Jest to cykl spotkań przeznaczonych dla uczniów czwartych klas szkół podstawowych, w ramach którego dzieci uczestniczą w interaktywnych pogadankach, grach i zabawach edukacyjnych o tematyce związanej ze zdrowym żywieniem oraz w lekcjach gotowania.
– Próbujemy pokazywać dzieciakom, w jaki sposób budować odpowiednio dietę, jak używać zielonej sałaty, pietruszki i jak smakować inne rzeczy poza słodyczami. Bardzo często dzieci wyedukowane podczas takich warsztatów przynoszą do domu nowe pomysły na odżywianie, nowe receptury i rodzicom bardzo trudno jest się nie włączyć w to nowe zadanie – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska S.A.
Pierwsze warsztaty z cyklu „Zielona Kraina” odbyły się w lutym tego roku we Wrocławiu, ostatnie będą miały miejsce w czerwcu w Poznaniu. W pierwszej połowie roku odbędzie się w sumie 200 spotkań, w których weźmie udział około 4,5 tys. uczniów oraz 200 nauczycieli. Docelowo Jeronimo Martins Polska zamierza organizować 400 warsztatów rocznie. Sieć uruchomiła także stronę internetową, na której zamieszczane są konspekty lekcji na temat zdrowego odżywiania. Najbliższe warsztaty odbędą się w dniach 9–20 maja w Kielcach i obejmą dziesięć tamtejszych szkół.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-10: Od lipca ułatwienia w dostępie do terapii dla osób z przewlekłą chorobą nerek. Eksperci apelują o włączenie dietetyków w proces leczenia
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.