Mówi: | Krystyna Gutkowska (Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsmupcji) Robert Noceń (sekretarz generalny Carrefour Polska) |
Do zmniejszenia poziomu otyłości i nadwagi wśród dzieci potrzebna ich edukacja żywieniowa. Dodatkowej wiedzy potrzebują także rodzice
Z badania przeprowadzonego w ramach trzeciej edycji programu „ABC Zdrowego Żywienia” wynika, że co szóste przebadane dziecko ma nadmierną masą ciała, a co ósme ma niedowagę. Problem nadmiernej masy ciała częściej dotyczy dzieci młodszych (7–9 lat) niż starszych (10–12 lat). W większości przypadków zarówno dzieci, jaki i ich rodzice nie widzą w tej sytuacji nic złego, choć zgodnie przyznają, że nadwaga i otyłość są wynikiem nieprawidłowego odżywiania. Rzadko za ich przyczyną postrzegają niską aktywność fizyczną.
Ocena masy ciała dzieci z nadwagą i otyłością zarówno w opinii samych dzieci, jak i ich rodziców znacznie odbiega od stanu faktycznego. Aż 53 proc. badanych dzieci przyznało, że ocenia swoją masę ciała jako przeciętną. Podobnie sytuacja kształtuje się w przypadku opinii ich rodziców. Niepokojącym jest również fakt, że relatywnie rzadko uważają oni brak ruchu za ważną przyczynę nadmiernej masy ciała (48 proc).
– Problem żywienia dzieci w Polsce jest konsekwencją skali nadwagi i otyłości wśród dzieci. Z najnowszych ogólnopolskich badań wynika bowiem, że ponad 30 proc. dzieci jest otyłych bądź ma nadwagę. Już samo to pokazuje, że konieczne jest prowadzenie różnych działań edukacyjnych zarówno wśród samych dzieci, jak i wśród rodziców i nauczycieli w szkołach, żeby to oddziaływanie w kierunku kształtowania właściwych nawyków żywieniowych było zsynchronizowane między tymi trzema elementami – mówi agencji Newseria Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji.
Eksperci podkreślają, że edukacja w tym zakresie jest bardzo potrzebna dlatego, że dzieci nie mają wpojonych prawidłowych nawyków żywieniowych – przede wszystkim lubią podjadać między głównymi posiłkami, a wtedy najczęściej sięgają po słodycze, chipsy i inne niezdrowe przekąski. O takich zachowań tylko krok do nadwagi i otyłości.
– Wobec tego edukacja jest na pewno kluczem, ale nie taka prowadzona na zasadzie wiedzy podawanej ex cathedra, tylko polegająca na bardzo dużym włączeniu i zaangażowaniu dzieci w zajęcia warsztatowe. Chodzi o to, aby one same uczestniczyły w przygotowywaniu posiłków, w komponowaniu jadłospisu, żeby wiedziały, jakie produkty żywnościowe powinny współgrać z innymi, dlatego że wtedy np. wchłanianie jest optymalne i najbardziej właściwe z punktu widzenia żywieniowego – mówi Krystyna Gutkowska.
Edukacja musi być skierowana zarówno do dzieci, jak i do rodziców. Chodzi bowiem o to, żeby rodzice wdrażali w domu zasady odżywiania przekazywane na zajęciach.
– Jeśli będziemy prowadzić edukację zarówno w stosunku do dzieci, jak i w stosunku do rodziców i dodatkowo nauczycieli, to sądzę, że w krótkim czasie zauważymy efekty zwalczania tej choroby XXI wieku, jaką jest nadwaga i otyłość – mówi Krystyna Gutkowska.
Edukacja żywieniową na wielu płaszczyznach jest motywem przewodnim trzeciej edycji ogólnopolskiego programu „ABC zdrowego żywienia”. Projekt koordynowany przez Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie został sfinansowany jest przez Fundację Carrefour. W ramach programu przeprowadzono m.in. ogólnopolskie badanie „Dlaczego edukacja żywieniowa dzieci w Polsce jest potrzebna?”
– Ta edycja będzie poświęcona pogłębieniu działań edukacyjnych w obszarze najmłodszych konsumentów, czyli dzieci w wieku 7–9 lat, gdyż z badań, które zostały zrealizowane podczas wcześniejszych edycji, wiemy, że wśród tej grupy problem otyłości jest największy. Chodzi nam również o zwiększenie świadomości rodziców, a z tym też jest duży problem. Mamy tu więc dużą rolę do odegrania, żeby te właściwe przykłady dobrego sposobu odżywiania się, dbałości o aktywność fizyczną, były propagowane wśród tych dzieci – mówi Robert Noceń, sekretarz generalny Carrefour Polska.
Z badań wynika także, że dzieci z nadwagą i otyłością znacznie rzadziej wybierają zajęcia pozalekcyjne w porównaniu do pozostałych dzieci. Tylko 31 proc. z nich uczęszcza na zajęcia sportowe, 20 proc. – na językowe, a 10 proc. – na artystyczne.
– Akcja będzie miała bardzo wymierny wpływ na konsumentów, szczególnie na najmłodsze dzieci, ale też ich otoczenie, rodziców, nauczycieli, gdyż w tym roku wspólnie z SGGW został opracowany szereg materiałów edukacyjnych, które trafią do ich otoczenia. Dodatkowo będzie strona internetowa i aplikacja mobilna, która pomoże dzieciom w codziennym życiu, aby wiedziały, jak prawidłowo komponować posiłki, na co zwracać uwagę, jak czytać etykiety znajdujące się na produktach, a także da rodzicom szereg możliwości na przygotowanie zbilansowanej diety – mówi Robert Noceń.
– Efekty nowego podejścia do edukacji są obserwowane nawet w tej chwili, mamy już doświadczenie z dwóch poprzednich edycji programu „ABC zdrowego żywienia”, który też polegał na edukowaniu, prowadzeniu różnych warsztatów w ośmiu ośrodkach w Polsce, gdzie rodzice zauważali zmianę nawyków żywieniowych swoich dzieci, zaczynały częściej pić wodę, a nie gazowane, słodkie napoje, które też są częstą przyczyną nadwagi i otyłości – mówi Krystyna Gutkowska.
Eksperci podkreślają, że otyłość jest główną przyczyną takich chorób przewlekłych jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia (zawał serca, udar mózgu), nadciśnienie tętnicze, nowotwory złośliwe (rak jelita grubego, sutka, gruczołu krokowego), kamica żółciowa, niealkoholowe stłuszczenie wątroby czy nocny bezdech.
Czytaj także
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-18: Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
- 2024-11-15: Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych
- 2024-09-27: MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.