Newsy

Zamiast wina czy piwa Polacy coraz chętniej sięgają po cydr. Sprzedaż tego alkoholu systematycznie wzrasta

2014-05-16  |  06:35
Mówi:Andrzej Pawelec
Funkcja:przewodniczący rady nadzorczej
Firma:spółka +H2O (producent napojów alkoholowych)
  • MP4
  • W tym roku sprzedaż cydru w Polsce może sięgnąć nawet 6 milionów litrów. To trzy razy więcej niż w ubiegłym sezonie. Porównując z winem, wódką czy piwem, sprzedaż nadal jest niewielka, ale jeszcze kilka lat temu cydr był w Polsce niemal nieznany.

    Cydr robiony jest z jabłek, z dodatkiem drożdży, a później poddawany naturalnej fermentacji. Nie zawiera glutenu, dlatego mogą go pić osoby na diecie bezglutenowej. Polscy producenci wciąż eksperymentują w poszukiwaniu nowych, ciekawych smaków.

    Cydr jest oparty na kanwie wina. Jeżeli ma wyjść dobry cydr, to musi być robiony w sposób tradycyjny. Powstaje normalne wino jabłkowe, tylko że niskoalkoholowe, o 60-procentowej zawartości ekstraktu owocowego. My nie możemy używać chemii spożywczej, która jest dopuszczona w branży. Musimy mieć wodę z własnych ujęć. Jest to bardzo naturalna produkcja – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Andrzej Pawelec, przewodniczący rady nadzorczej spółki +H2O, produkującej napoje alkoholowe.

    Przełom w sprzedaży cydru jest w dużej mierze wynikiem obniżki podatku akcyzowego. Tylko w maju do Biedronki – jednej z największych sieci sklepów w Polsce, trafiło milion butelek 0,33 l tego alkoholu. W ciągu dziesięciu dni sprzedano połowę.

    Myślę, że lekkie alkohole mają coraz większą przyszłość. Od jakiegoś czasu obserwujemy znaczący udział napojów niskoalkoholowych tzw. ready to drink. To uczy nas innej kultury picia –  podkreśla Andrzej Pawelec.

    Fachowcy z branży alkoholowej liczą, że sprzedaż cydru będzie systematycznie wzrastać. Producenci wierzą, że cydr jako osobny gatunek alkoholu będzie coraz wyraźniej rozpoznawany przez konsumentów.

    Wszystko jest kwestią osobistego gustu i smaku. Na pewno cydr jest lekkim trunkiem i świetnie się komponuje ze wszystkimi deserami. Myślę jednak, że cała kuchnia zależy od tego, kto, co lubi. Jedni do potrawy mięsnej lubią napić się piwa, inni piją białe lub czerwone wino, więc tutaj musimy trafić w gust konsumenta. To konsument zdecyduje – podkreśla Andrzej Pawelec.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Gwiazdy

    Problemy społeczne

    Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

    18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.

    IT i technologie

    Wykrywalność wrodzonych wad serca u płodów wciąż niewielka. Wsparciem dla kardiologii prenatalnej będzie sztuczna inteligencja

    Wykrycie wad wrodzonych serca u płodu pozwala na szybkie wdrożenie leczenia i doprowadzenie do urodzenia dziecka, które będzie miało dużo lepsze rokowania. W Polsce znacząco poprawia się skuteczność diagnostyczna, a lekarzy coraz mocniej będzie w tym wspierać sztuczna inteligencja. Wciąż jednak przeprowadza się za mało badań prenatalnych, takich jak echokardiografia płodu.