Mówi: | Adam Chróścielewski |
Funkcja: | Dyrektor Audytu |
Firma: | Deloitte |
Polacy na Boże Narodzenie wydadzą mniej niż przed rokiem
W bożonarodzeniowych zakupach Polacy są rozsądni i pragmatyczni – wynika z najnowszych badań firmy Deloitte. W tym roku na święta chcą wydać ok. 1126 zł i z reguły będą to pieniądze z własnych oszczędności.
Jeszcze rok temu według szacunków firmy Deloitte statystyczna polska rodzina na Boże Narodzenie miała wydać ok. 1280 zł. To o 5 proc. więcej niż planuje wydać w tym roku. Za to nie będziemy już tak chętnie korzystać z karty kredytowej czy pożyczać pieniądze.
– Około 80 proc. z nas planuje zrobić zakupy świąteczne z oszczędności, czyli odkładamy pieniądze wcześniej na święta – mówi Adam Chróścielewski, dyrektor Audytu Deloitte – Tylko niewielki procent planuje skorzystać z karty kredytowej albo krótkoterminowej do spłaty w następnym miesiącu lub z pożyczki u rodziny i znajomych.
Pieniądze zostaną przeznaczone m.in na jedzenie i prezenty. Aż 60 proc. Polaków po produkty żywnościowe uda się do dyskontów. Tendencja kupowania w tanich i dużych sklepach utrzymuje się w Europie od 4 lat.
Na prezenty Polacy wybiorą najczęściej książki, kosmetyki i perfumy, podobnie jak w poprzednim roku. Sami zaś, tak jak inni Europejczycy, marzą o tym, aby pod ich choinką znalazły się koperty z pieniędzmi. Z najnowszych badań wynika także, że wśród Polaków wzrosło zaufanie do internetu. W tym roku aż 46 proc. planuje kupić upominki, korzystając z sieci.
– W Europie jest to około 30 proc. – wylicza Adam Chróścielewski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Polacy w internecie będą nie tylko kupować upominki, ale także szukać rad, dotyczących kupna odpowiednich podarunków oraz najlepszych okazji cenowych. Badania wskazują, że aż 96 proc. Polaków w sieci skorzysta z wyszukiwarek, a 93 proc. z porównywarek internetowych. To więcej niż rok temu.
– Jedna czwarta Polaków kupi prezenty już w listopadzie, a ponad 70 proc. będzie miało zakupione przed 20 - tym grudnia – mówi Adam Chróścielewski.
Najnowsze badanie „Zakupy Świąteczne 2013” objęło 17 krajów europejskich. Jest to 16 edycja badania w Europie, 5 edycja w Polsce.
Czytaj także
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-01-24: Adam Kszczot: Moja żona została mistrzynią świata w makijażu permanentnym. Trochę się też do tego przyczyniłem
- 2025-02-05: Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.