Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej dr hab. Andrzej Betlej, prof. UJ, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu |
Zamek Królewski na Wawelu przygotowuje się do uruchomienia stałej wystawy nowego Skarbca Koronnego. Od grudnia nowym mecenasem jest PGE Polska Grupa Energetyczna
Inauguracja nowego Skarbca Koronnego oraz zakrojone na szeroką skalę działania edukacyjne dotyczące historii Polski, które będą obejmować m.in. cykle warsztatów, zajęcia z historii, publikacje i konkursy – to najważniejsze przedsięwzięcia, które zrealizuje w przyszłym roku Zamek Królewski na Wawelu dzięki wsparciu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Krakowskie muzeum i największy koncern energetyczny na polskim rynku zawarły właśnie umowę o współpracy. To już kolejny z serii patronatów PGE ukierunkowany na propagowanie kultury i polskiego dziedzictwa historycznego.
– Decyzję o objęciu mecenatem Zamku Królewskiego na Wawelu podjęliśmy bez wahania – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – To jest wyjątkowe miejsce na historycznej mapie Polski, to tutaj znajdują się między innymi insygnia królewskie.
Energetyczny gigant, na mocy zawartej w tym tygodniu umowy, został oficjalnym Mecenasem Edukacji Zamku Królewskiego na Wawelu i Nowego Skarbca Koronnego. Wawel to jedno z najważniejszych i najchętniej odwiedzanych muzeów w Polsce. Tylko w tym roku odwiedziło je ponad 1,2 mln zwiedzających. Instytucja posiada w swoich zbiorach najcenniejsze zabytki związane z polską historią, w tym m.in. arrasy króla Zygmunta Augusta oraz Szczerbiec – miecz koronacyjny królów Polski.
Najważniejszym wspólnym przedsięwzięciem realizowanym przez Zamek Królewski na Wawelu przy pomocy PGE będzie udostępnienie zwiedzającym w przyszłym roku nowego Skarbca Koronnego. Opracowane specjalnie w tym celu nowe ścieżki edukacyjne będą uwzględniać eksponaty – kopie oryginalnych obiektów historycznych, które zwiedzający będą mogli nie tylko zobaczyć, ale i ich dotknąć.
– W przyszłym roku, dokładnie 30 czerwca, otwieramy jeden z największych projektów wystawienniczych – stałą ekspozycję nowego Skarbca Koronnego. To będzie wystawa nowoczesna, gdzie będą zgromadzone najważniejsze pamiątki historyczne związane z Zamkiem Królewskim na Wawelu. Program edukacyjny dedykowany temu przedsięwzięciu i realizowany przy wsparciu PGE jest jednym z naszych największych wyzwań – mówi dr hab. Andrzej Betlej, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu. – W nowym Skarbcu Koronnym planujemy ekspozycję składającą się z wyjątkowych dzieł sztuki i pamiątek historycznych.
Inauguracji nowego Skarbca Koronnego ma towarzyszyć specjalny program działań edukacyjnych na ogromną skalę, które zostaną zrealizowane właśnie dzięki wsparciu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
– Dzięki grom, zabawom i programowi edukacyjnemu, który będzie obejmował wszystkie grupy – od najmłodszych po najstarszych – będziemy mogli opowiadać o historii Rzeczypospolitej i historii Królestwa Polskiego – mówi prof. Andrzej Betlej. – Liczba wszelkiego rodzaju programów edukacyjnych przekroczy standardową ilość, dlatego wsparcie PGE Polskiej Grupy Energetycznej jest tu dla nas kluczowe.
Współpraca z gigantem polskiego rynku ma zaowocować również projektem „Wawel jest Wasz” skierowanym do młodzieży. Przewiduje on m.in. cykle warsztatów, zajęcia historyczne dla maturzystów, publikacje i konkursy edukacyjne oraz projekty społeczne, w których główną rolę odegrają dzieła sztuki i zabytki.
– Działalność edukacyjna jest obok wystawienniczej kluczowa dla Zamku Królewskiego na Wawelu. Upowszechnienie naszych zbiorów nie może się bez niej odbyć – podkreśla dyrektor muzeum. – Muzeum bez widzów to tylko magazyn zbiorów, a wystawa bez programu edukacyjnego to tylko zbiór obiektów. Oba te elementy muszą się dopełniać, oba elementy stanowią o istocie tego, czym jest muzeum.
– Zamek Królewski na Wawelu to niejedyna instytucja, z którą współpracujemy, wspieramy różnego rodzaju jednostki muzealne. Ściśle współpracujemy m.in. z Muzeum Narodowym w Warszawie, jesteśmy mecenasem kilkunastu filharmonii w Polsce. Postrzegamy więc swoją rolę szerzej niż tylko poprzez zapewnienie Polsce bezpieczeństwa energetycznego – dodaje prezes PGE.
Czytaj także
- 2024-04-18: Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-01-19: Organizacje senioralne chcą większego udziału osób starszych w życiu społecznym. Potencjał jest ogromny
- 2023-12-13: Budowanie systemu łączności dla polskiej energetyki na ostatniej prostej. LTE450 wystartuje w przyszłym roku
- 2023-12-12: PGE planuje rozbudowę elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Działający od 40 lat obiekt zyska największy w Europie bateryjny magazyn energii
- 2023-11-23: Wydatki PGE na inwestycje większe o blisko 75 proc. niż rok temu. W I połowie 2024 ruszy budowa farmy wiatrowej na Bałtyku
- 2023-10-27: PGE kontynuuje zielone zmiany w ciepłownictwie. W elektrociepłowni w Zgierzu nowe kotły gazowe zastąpią te wykorzystujące węgiel brunatny
- 2023-10-17: Premiera filmu dokumentalnego o św. Maksymilianie Marii Kolbe. PGE: Liczymy, że co najmniej kilkadziesiąt milionów ludzi na całym świecie obejrzy ten film
- 2024-01-17: Laura Breszka: Gdyby ktoś mnie zaprosił do żużla, to chętnie spróbowałabym. Pociągają mnie sporty ekstremalne
- 2023-11-09: Grupa LUX MED otwiera nowe centrum szkoleniowe dla kadr medycznych. Lekarze i studenci będą ćwiczyć w salach odzwierciedlających warunki bloku operacyjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.