Komunikaty PR

11 lutego 2020 - Dzień Bezpiecznego Internetu – działajmy razem!

2020-02-03  |  10:10
Biuro prasowe
Kontakt
Pion Mediów i Komunikacji
NASK PIB

Kolska 12
01-045 Warszawa
media|nask.pl | |media|nask.pl
+48 22 380 82 00
https://www.nask.pl/

Organizatorzy zachęcają do realizacji i czekają na zgłoszenia inicjatyw promujących ideę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online.

Działajmy razem!

Tegoroczny Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest pod hasłem „Działajmy razem!”. W Polsce to już 16. edycja akcji, która powstała z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku i obecnie obchodzona jest nie tylko w Europie, ale i na innych kontynentach. „Głównym celem DBI jest promowanie bezpiecznego korzystania z sieci i rozwiązań cyfrowych przez dzieci i młodzież oraz edukowanie rodziców i nauczycieli w temacie cyberbezpieczeństwa. Tegoroczne hasło DBI ma przypominać, że zapewnienie bezpiecznego korzystania przez dzieci i młodzież z internetu to jest wspólna troska zarówno opiekunów i nauczycieli, ale także dostawców treści i usług internetowych oraz wielu podmiotów takich jak NASK, mających realny wpływ na podnoszenie bezpieczeństwa w sieci” – tłumaczy Bartłomiej Klinger, zastępca Dyrektora NASK ds. Projektów Administracyjno-Edukacyjnych. „Zachęcamy do zaangażowania się w działania, mające na celu zapewnienie dzieciom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa online oraz tworzenie kreatywnego i pozytywnego środowiska w internecie, wolnego od cyberprzemocy czy niebezpiecznych treści” – dodaje.

Idziemy na rekord

W zeszłym roku w ramach obchodów DBI zorganizowano aż 3977 akcji i lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Angażowały się szkoły, domy kultury, organizacje pozarządowe, ale także firmy i osoby prywatne. W konkursie na najciekawszą inicjatywę wyłoniono 15 laureatów. „W tym roku chcielibyśmy, aby inicjatyw było jeszcze więcej niż rok temu. Aktualnie zarejestrowanych mamy prawie 3000 imprez w całej Polsce, a ich liczba cały czas rośnie. Warto do nas dołączyć i zaangażować się na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci” – mówi Łukasz Wojtasik, ekspert Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Jak się włączyć?

Zgłoś swoją inicjatywę! Zajrzyj na stronę http://www.dbi.pl i wypełnij formularz. Data Twojego wydarzenia nie musi ograniczać się do Dnia Bezpiecznego Internetu – może zostać zorganizowane przez cały luty. Wśród zgłoszonych inicjatyw są m.in. zajęcia edukacyjne, przedstawienia teatralne, warsztaty z psychologiem, przygotowanie gazetek i konkursy plastyczne. Ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia.

Najciekawsze inicjatywy mają szansę na nagrody. Warunkiem udziału w konkursie jest zgłoszenie wydarzenia do końca lutego 2020 r. na stronie DBI – Zgłoś inicjatywę, a następnie nadesłanie sprawozdania z jej przebiegu do końca marca 2020 r. Akcje, które znajdą szczególne uznanie organizatorów krajowej edycji DBI, zostaną nagrodzone.

Bądź z dzieckiem w świecie cyfrowym – nie tylko od święta

Jak wynika z przeprowadzonego przez NASK badania „Nastolatki 3.0”, dzieci zaczynają korzystać samodzielnie z internetu już w wieku siedmiu lat, dlatego tak istotne jest to, aby najbliższe otoczenie wskazywało im, na jakie mogą tam natrafić niebezpieczeństwa, zanim będą umiały ocenić to same.

O tym, jak istotne jest towarzyszenie najmłodszym w poznawaniu internetu, świadczą dane z badania przeprowadzonego przez NASK wśród polskich nastolatków. Tylko połowa badanych (51,2%) nie spotkała się z przemocą internetową bezpośrednio. Ci, których to dotknęło, byli za pośrednictwem sieci wyzywani (26,8%) i ośmieszani (19,5%). Rodzice często nie zdają sobie z tego sprawy – według badania „Rodzice Nastolatków 3.0” aż 84% z nich uważa, że ich dzieci nie doświadczyły słownej przemocy w internecie. Częściowo jest tak dlatego, że młodzi ludzie niechętnie dzielą się swoimi negatywnymi doświadczeniami Nastolatki chętniej zgłaszają problem na stronie bądź portalu (27,3%) lub znajomym (24,3%) niż rodzicom (21,9%) czy nauczycielom (8,2%). 32,5% z nich w ogóle nikomu nie mówi o sytuacjach, w których doświadczyli cyberprzemocy.

Organizatorami obchodów DBI w naszym kraju jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), tworzone przez Państwowy Instytut Badawczy NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange. Partnerami tegorocznej edycji są: Facebook Polska oraz Google Polska.

Więcej informacji nt. Dnia Bezpiecznego Internetu można znaleźć na stronie www.dbi.pl oraz www.facebook.pl/bezpiecznyinternet.

***

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. W Polsce pierwszą edycję DBI Polskie Centrum Programu Safer Internet (NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) zorganizowało w roku 2005. Jego podstawowym celem jest inicjowanie oraz propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

***
Polskie Centrum Programu Safer Internet powołane zostało w 2005 r. w ramach programu Komisji Europejskiej „Safer Internet”. Tworzą je Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje). Głównym partnerem działań Centrum jest Fundacja Orange. Centrum podejmuje szereg kompleksowych działań edukacyjnych na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży korzystających z internetu i nowych technologii. W ramach Centrum działają również zespoły: Dyżurnet.pl (przy NASK) - polski punkt ds. zwalczania nielegalnych treści w internecie, telefon 800 100 100 – bezpłatny punkt pomocy dla rodziców i profesjonalistów w przypadkach zagrożeń w internecie oraz 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (obydwa przy FDDS). Więcej informacji o programie w Polsce: www.saferinternet.pl.

Kontakt: media@nask.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: NASK PIB
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji Biuro prasowe
2025-02-07 | 15:40

Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji

W tym roku mija 30 lat odkąd Husqvarna, światowy lider w dziedzinie innowacyjnej pielęgnacji trawników, wprowadziła na rynek swoją pierwszą automatyczną kosiarkę. W związku
IT i technologie Dreame comes true – doskonały rok marki
2024-12-31 | 12:00

Dreame comes true – doskonały rok marki

Dreame Technology, producent innowacyjnych i uznanych urządzeń domowych, dołożył wszelkich starań, aby mijający rok był dla marki przełomowy. Własne punkty sprzedaży, pozycja lidera na
IT i technologie Trzy asy sprzątania od Dreame w promocji
2024-12-16 | 16:00

Trzy asy sprzątania od Dreame w promocji

Dreame Technology, producent innowacyjnych i uznanych urządzeń domowych, w ostatnim czasie wprowadził do swojej oferty w Polsce trzy modele odkurzaczy pionowych. Mowa o R20 Aqua z innowacyjną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.