Komunikaty PR

11 lutego 2020 - Dzień Bezpiecznego Internetu – działajmy razem!

2020-02-03  |  10:10
Biuro prasowe
Kontakt
Pion Mediów i Komunikacji
NASK PIB

Kolska 12
01-045 Warszawa
media|nask.pl | |media|nask.pl
+48 22 380 82 00
https://www.nask.pl/

Organizatorzy zachęcają do realizacji i czekają na zgłoszenia inicjatyw promujących ideę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online.

Działajmy razem!

Tegoroczny Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest pod hasłem „Działajmy razem!”. W Polsce to już 16. edycja akcji, która powstała z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku i obecnie obchodzona jest nie tylko w Europie, ale i na innych kontynentach. „Głównym celem DBI jest promowanie bezpiecznego korzystania z sieci i rozwiązań cyfrowych przez dzieci i młodzież oraz edukowanie rodziców i nauczycieli w temacie cyberbezpieczeństwa. Tegoroczne hasło DBI ma przypominać, że zapewnienie bezpiecznego korzystania przez dzieci i młodzież z internetu to jest wspólna troska zarówno opiekunów i nauczycieli, ale także dostawców treści i usług internetowych oraz wielu podmiotów takich jak NASK, mających realny wpływ na podnoszenie bezpieczeństwa w sieci” – tłumaczy Bartłomiej Klinger, zastępca Dyrektora NASK ds. Projektów Administracyjno-Edukacyjnych. „Zachęcamy do zaangażowania się w działania, mające na celu zapewnienie dzieciom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa online oraz tworzenie kreatywnego i pozytywnego środowiska w internecie, wolnego od cyberprzemocy czy niebezpiecznych treści” – dodaje.

Idziemy na rekord

W zeszłym roku w ramach obchodów DBI zorganizowano aż 3977 akcji i lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Angażowały się szkoły, domy kultury, organizacje pozarządowe, ale także firmy i osoby prywatne. W konkursie na najciekawszą inicjatywę wyłoniono 15 laureatów. „W tym roku chcielibyśmy, aby inicjatyw było jeszcze więcej niż rok temu. Aktualnie zarejestrowanych mamy prawie 3000 imprez w całej Polsce, a ich liczba cały czas rośnie. Warto do nas dołączyć i zaangażować się na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci” – mówi Łukasz Wojtasik, ekspert Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Jak się włączyć?

Zgłoś swoją inicjatywę! Zajrzyj na stronę http://www.dbi.pl i wypełnij formularz. Data Twojego wydarzenia nie musi ograniczać się do Dnia Bezpiecznego Internetu – może zostać zorganizowane przez cały luty. Wśród zgłoszonych inicjatyw są m.in. zajęcia edukacyjne, przedstawienia teatralne, warsztaty z psychologiem, przygotowanie gazetek i konkursy plastyczne. Ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia.

Najciekawsze inicjatywy mają szansę na nagrody. Warunkiem udziału w konkursie jest zgłoszenie wydarzenia do końca lutego 2020 r. na stronie DBI – Zgłoś inicjatywę, a następnie nadesłanie sprawozdania z jej przebiegu do końca marca 2020 r. Akcje, które znajdą szczególne uznanie organizatorów krajowej edycji DBI, zostaną nagrodzone.

Bądź z dzieckiem w świecie cyfrowym – nie tylko od święta

Jak wynika z przeprowadzonego przez NASK badania „Nastolatki 3.0”, dzieci zaczynają korzystać samodzielnie z internetu już w wieku siedmiu lat, dlatego tak istotne jest to, aby najbliższe otoczenie wskazywało im, na jakie mogą tam natrafić niebezpieczeństwa, zanim będą umiały ocenić to same.

O tym, jak istotne jest towarzyszenie najmłodszym w poznawaniu internetu, świadczą dane z badania przeprowadzonego przez NASK wśród polskich nastolatków. Tylko połowa badanych (51,2%) nie spotkała się z przemocą internetową bezpośrednio. Ci, których to dotknęło, byli za pośrednictwem sieci wyzywani (26,8%) i ośmieszani (19,5%). Rodzice często nie zdają sobie z tego sprawy – według badania „Rodzice Nastolatków 3.0” aż 84% z nich uważa, że ich dzieci nie doświadczyły słownej przemocy w internecie. Częściowo jest tak dlatego, że młodzi ludzie niechętnie dzielą się swoimi negatywnymi doświadczeniami Nastolatki chętniej zgłaszają problem na stronie bądź portalu (27,3%) lub znajomym (24,3%) niż rodzicom (21,9%) czy nauczycielom (8,2%). 32,5% z nich w ogóle nikomu nie mówi o sytuacjach, w których doświadczyli cyberprzemocy.

Organizatorami obchodów DBI w naszym kraju jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), tworzone przez Państwowy Instytut Badawczy NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange. Partnerami tegorocznej edycji są: Facebook Polska oraz Google Polska.

Więcej informacji nt. Dnia Bezpiecznego Internetu można znaleźć na stronie www.dbi.pl oraz www.facebook.pl/bezpiecznyinternet.

***

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. W Polsce pierwszą edycję DBI Polskie Centrum Programu Safer Internet (NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) zorganizowało w roku 2005. Jego podstawowym celem jest inicjowanie oraz propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

***
Polskie Centrum Programu Safer Internet powołane zostało w 2005 r. w ramach programu Komisji Europejskiej „Safer Internet”. Tworzą je Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje). Głównym partnerem działań Centrum jest Fundacja Orange. Centrum podejmuje szereg kompleksowych działań edukacyjnych na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży korzystających z internetu i nowych technologii. W ramach Centrum działają również zespoły: Dyżurnet.pl (przy NASK) - polski punkt ds. zwalczania nielegalnych treści w internecie, telefon 800 100 100 – bezpłatny punkt pomocy dla rodziców i profesjonalistów w przypadkach zagrożeń w internecie oraz 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (obydwa przy FDDS). Więcej informacji o programie w Polsce: www.saferinternet.pl.

Kontakt: media@nask.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: NASK PIB
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Dahua poszerza swoje portfolio o monitory z serii P301A Biuro prasowe
2024-06-24 | 14:00

Dahua poszerza swoje portfolio o monitory z serii P301A

Dahua Technology jest szeroko znana jako producent rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, nadzoru wideo i przetwarzania obrazu. Marka rozwija nowe kategorie produktów i obecnie w jej
IT i technologie INNO3D podsumowuje targi Computex 2024. Pokaz nowych produktów i wpływ na rozwój
2024-06-21 | 10:00

INNO3D podsumowuje targi Computex 2024. Pokaz nowych produktów i wpływ na rozwój

Jesteśmy już po targach Computex 2024, które odbyły się w Tajpej w dniach 4 - 7 czerwca. INNO3D, producent m.in. niereferencyjnych kart graficznych GeForce, może uznać ich przebieg za
IT i technologie Innowacyjna kampania sieci sklepów KOMFORT
2024-06-18 | 16:00

Innowacyjna kampania sieci sklepów KOMFORT

W połowie czerwca br. wystartowała kampania reklamowa sieci sklepów Komfort oparta o nową platformę komunikacyjną “Satysfakcja”. Jest to pierwsza na świecie kampania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Konsument

Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi

Prawie połowa polskich turystów podróżujących do Czech obiera za cel stolicę tego kraju. Chociaż w ostatnich latach chętniej podróżujemy do innych regionów naszego południowego sąsiada, wciąż wiele miejsc i atrakcji pozostaje nieodkrytych przez Polaków. Czesi chcą to zmienić i ruszają z dwiema kampaniami promocyjnymi skierowanymi do polskich turystów, które mają pokazać nieco inne Czechy, niż do tej pory znaliśmy. Potencjał jest, bo Polacy już dziś stanowią trzecią najliczniejszą grupę gości zagranicznych na czeskim rynku.

Konsument

Naukowcy stworzyli zdrowszą odmianę czekolady. Wykorzystali do tego wyrzucane dotąd części owocu kakaowca

W ostatnich miesiącach o czekoladzie mówiło się przede wszystkim w kontekście rosnących w zawrotnym tempie cen kakao. Teraz głośno jest również o zupełnie nowym podejściu do produkcji tego słodkiego przysmaku. W czekoladzie 2.0, nad którą pracują naukowcy, maksymalnie wykorzystywane są składniki owocu kakaowca, m.in. soku z miąższu i części łupiny. Nowy produkt ma więcej wartości odżywczych, a cykl jego produkcji jest mniej inwazyjny dla środowiska, przy czym smak ma pozostać bez większych zmian. Nowość ma szansę trafić na sklepowe półki już za dwa–trzy lata.