Komunikaty PR

13 lipca Międzynarodowym Świętem Frytek

2020-07-13  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania McDonalds ( 0.09 MB )

Mowa o frytkach, które 13 lipca obchodzą swoje święto. O jakości i produkcji frytek dostępnych w restauracjach McDonald’s® opowiadają eksperci

Trudno znaleźć osobę, która nie przepada za tym ziemniaczanym rarytasem. Smażone i pokrojone w słupki frytki stanowią samodzielny posiłek lub dodatek do ulubionej potrawy dla ludzi na całym świecie. Skąd się wziął fenomen tego przysmaku i w jaki sposób powstał?

Trochę historii

Ojczyzną frytek jest Belgia, do której ziemniaki dotarły z Ameryki Południowej tuż po wysypie wielkich odkryć geograficznych. W okolicach XVIII wieku mieszkańcy niewielkiego belgijskiego miasteczka Dinant nad rzeką Meuse musieli ratować się przed głodem tym, co mieli w zapasie. Z powodu srogiej zimy zamarzła rzeka, z której dotychczas czerpali pożywienie w postaci małych, smażonych rybek. W ten sam sposób przygotowano wówczas ziemniaki. Nikt się wtedy nie spodziewał popularności, jaką za sobą poniesie to przypadkowe odkrycie.

Miłością do smażonych ziemniaków zarazili się później żołnierze z Anglii, którzy w swojej ojczyźnie wypromowali połączenie frytek i ryby, tzw. fish&chips. Przysmak mieszkańców polubili również amerykańscy żołnierze w trakcie I Wojny Światowej, co zapewniło mu popularność w USA, a potem na całym świecie – co ciekawe, pod francuską nazwą french fries. Do dziś jednak to Belgowie słyną ze swoich frytek – grubo krojonych, mocno chrupiących i dwukrotnie smażonych dla uzyskania idealnej konsystencji.

Jakie frytki są najlepsze na świecie?

Mówi się, że co kraj to obyczaj. Smażone lub pieczone w piekarniku kartofle można przyrządzić w dowolnym kształcie: grube, cienkie, karbowane, zakręcone czy w formie talarków lub łódeczek.

Jakość frytek to jakość tłuszczu. A o tym decydują 2 czynniki: rodzaj i świeżość tłuszczu. Trzeba więc mówić o konkretnych frytkach, a nie o wszystkich. Przykładowo, w McDonald’s przy obydwu tych wskaźnikach można postawić plusy. Po pierwsze, frytki są smażone na bardzo zdrowym tłuszczu na bazie oleju rzepakowego. A po drugie, jest on bardzo często badany specjalnym, bardzo precyzyjnym elektronicznym urządzeniem. Wybierając odpowiednie restauracje, można więc śmiało i ze smakiem świętować Dzień Frytek– mówi prof. dr hab. Krzysztof Krygier.

Swoich wielbicieli i ich konkurentów znajdą również dodatki do frytek, a nawet kolejność ich spożywania! Keczup, majonez, sos BBQ, cytryna, ocet – liczba sosów i dodatków może przyprawić o zawrót głowy. Frytki solone lub nie, maczane w sosie czy polewane? Ludzie kochają frytki, ale każdy ma swój indywidualny sposób jedzenia. Poza fantastycznym smakiem, który kocha cały świat, to jest właśnie w nich najpiękniejsze. Polacy jedzą frytki najczęściej z ketchupem, ale sporą popularnością cieszy się również majonez, który z kolei uwielbiają Belgowie. We Francji spotkać się można z połączeniem frytek i musztardy, a w Anglii – z octem. Frytki jada się także z sosem pieczeniowym i serem żółtym – to przysmak Kanadyjczyków zwany poutine. W Azji do frytek często podaje się sos sojowy i ostry sos chilli.

Frytki i burger – połączenie doskonałe

Wielu za jedne z najsmaczniejszych połączeń uznaje frytki w towarzystwie burgerów. To właśnie dlatego frytki w restauracjach McDonald’s cieszą się tak dużą popularnością. Niezmiennie od 25 lat produkowane są z wysokiej jakości ziemniaków dostarczanych przez firmę Farm Frites
z Lęborka.

Rocznie przerabiamy około 250 tys. ton ziemniaków na frytki. Pola z ziemniakami zajmują obszar równy  powierzchni prawie 8,5 tys. boisk piłkarskich! – mówi Katarzyna Majchrzak, Szef ds. Komunikacji
i Zaangażowania Społecznego Farm Frites Poland
.

Gdyby ułożyć wszystkie frytki rocznie produkowane dla McDonald's na sobie, ich ciąg utworzyłby odległość od ziemi aż do księżyca! W zakładzie produkcyjnym w Lęborku ziemniaki przechodzą mycie, obieranie, krojenie, blanszowanie, wstępne smażenie oraz zamrażanie. Następnie transportowane są do restauracji, skąd trafiają do zamówień gości.

Obecnie w Polsce używana jest odmiana ziemniaka o nazwie Innovator. To właśnie bulwom tego gatunki, frytki z McDonald’s zawdzięczają swój długi kształt. Specjalnie wyselekcjonowane bulwy charakteryzują się wysoką zawartością skrobi i odpowiednią strukturą. Smażone wyłącznie na 100% oleju roślinnym od lat stanowią jeden z najpopularniejszych produktów marki – podkreśla Patrycja Pazio, Corporate Relations Specialist McDonald's Polska.

Wyprodukowanie frytki trwa ok. 45 minut. Średnio w ciągu minuty pakujemy ok. 100 paczek z frytkami dla McDonald’s. Podczas produkcji regularnie sprawdzamy około 40 różnych parametrów, takich jak kolor, smak, zapach, długość, chrupkość – dodaje Katarzyna Majchrzak.

Proste w przygotowaniu, sycące, rumiane i pyszne – czego chcieć więcej? Międzynarodowe Święto Frytek stanowi idealną okazję do zaserwowania sobie tego specjału, tak pokochanego przez ludzi na całym świecie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.

Prawo

Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.