56% rodziców uważa, że współczesne gry dla dzieci są w porządku. W co grają?
W co grali dzisiejsi 30, 40 i 50 latkowie za czasów dzieciństwa oraz swojej wczesnej młodości, a w co grają dziś ich dzieci? W ankiecie przeprowadzonej przez szkołę programowania dla dzieci i młodzieży Giganci Programowania na podobne pytania odpowiedziały 283 osoby. Poznajcie najczęściej pojawiające się odpowiedzi.
Na czym graliśmy, a na czym grają nasze dzieci?
Komputer PC, Atari i Pegasus to najczęściej wymieniane przez ankietowanych nazwy sprzętów, które dawały rozrywkę graczom w latach 80’, 90’ i wczesnych dwutysięcznych. Najwięcej głosów - 71% zostało oddanych na komputer stacjonarny, czyli PC, w następnej kolejności są użytkownicy Atari z prawie 38,5% głosów oraz zwolennicy Pegasusa - 35.5%.
Ankietowani rodzice wskazywali także Gameboya (14,5%), Nintendo (13,5%), Commodore, Amigę i inne kultowe dziś konsole i urządzenia do gier. A na czym grają dziś ich dzieci?
Według odpowiedzi rodziców, zdecydowana większość dzieci, bo prawie 78% gra w gry na komputerze (bez wskazania czy jest to komputer stacjonarny czy przenośny). Kolejnym wskazanym urządzeniem jest smartfon z blisko 45% głosów oraz konsole do gier PlayStation oraz Xbox (43,5%).
Każdy ankietowany mógł wybrać więcej niż jedną odpowiedź.
Kultowe gry sprzed lat
Jak się okazuje z odpowiedzi ankietowanych, wśród kultowych gier sprzed lat króluje Super Mario, w którego grało ponad 66% pytanych. Kolejną kultową grą okazał się Packman z blisko 64% głosów, a także Need for Speed - 47,5%. Wśród wymienianych pozycji w czołówce znalazła się także gra The Sims (42%) oraz Tank (34%).
Ankietowani wskazali także, że grali m.in. w takie gry jak: Prince of Persia, Grand Prix, Tetris, Diablo czy Mortal Combat.
W jakie gry grają dziś dzieci?
To, co bardzo ważne, ankietowani rodzice w znakomitej większości deklarują, że znają gry, w które grają ich dzieci. Grupę tę stanowi blisko 95% respondentów. Prawie 4% pytanych przyznało, że nie zna, ale chce je poznać, natomiast 1,5% to osoby, które odpowiedziały, że nie znają, ponieważ w ogóle nie są zainteresowane dzisiejszymi grami.
Minecraft, Roblox, Among Us
Właśnie te tytuły były wymieniane przez pytanych w ankiecie rodziców najczęściej. Według ankiety blisko 91% dzieci gra w Minecrafta, a więcej niż 69% w Robloxa. 33,5% dzieci ankietowanych spędza czas także przy grze Among Us.
Kolejne wymieniane tytuły to Fortnite (13%), Toca Boca (9%), League of Legends (6,5%), FIFA (6,2%) oraz Brawl Stars, Lego, Pokemon Go. Co ciekawe 4% pytanych odpowiedziało, że ich dzieci grają w kultową grę Super Mario.
Przez wiele lat Minecraft utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych i wybieranych tytułów głównie ze względu na to, że gra się cały czas rozwija i stwarza niekończące się możliwości. Roblox również, będąc olbrzymią przestrzenią dla różnych mini-gier, stanowi źródło wielogodzinnej rozrywki. Coraz częściej młodzi gracze unikają gier, które mają jednotorową rozgrywkę i polegają tylko na ukończeniu gry. Starają się raczej szukać tytułów, do których mogą wracać codziennie - komentuje Adrian Czechowski, metodyk w Gigantach Programowania, szkole prowadzącej kursy programowania dla dzieci i młodzieży.
Co o dzisiejszych grach sądzą rodzice?
W znakomitej większości wyniki ankiety pokazują, że rodzice pozytywnie postrzegają gry, w które grają ich dzieci.
58% odpowiedzi rodziców stanowią łącznie odpowiedzi, że współczesne gry są “ok” / “w porządku”. Rodzice wskazywali, że gry mają wartość edukacyjną, rozwijają kreatywność (szczególnie Minecraft), wyobraźnię, umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów; "Granie w gry różnych gatunków pozwala rozwijać różne umiejętności tj. Minecraft - kreatywność, Forza - spostrzegawczość, Rayman - koordynację, Airline Tycoon - logiczne myślenie, Train Sim World - cierpliwość".
Ponad 11% respondentów odpowiedziało, że tylko część gier jest w porządku i jako dobry przykład gier dla dzieci wskazywali właśnie MInecrafta czy Robloxa. Rodzice odpowiadali m.in. "Nie wszystkie gry mi się podobają, ale np. doceniam kreatywną część Minecrafta"; "Za dużo odrealnionego zabijania i gloryfikacji wojny w grach takich jak World of Tanks czy War Thunder. To niczego nie uczy, wypacza spojrzenie na świat, oswaja z wojną. Gry takie jak Roblox czy Minecraft mogą być wykorzystane mądrze - mogą rozwijać wyobraźnie, zdolności poznawcze itd."; "Najlepszą grą jest Minecraft, bo pobudza wyobraźnię i twórczość, pozostałe średnio mi się podobają."; "Minecraft uważam, że to bardzo fajna gra ucząca dziecko kreatywności i widzenia przestrzennego, które świetnie się tutaj na tym polu rozwija. Umiejętności podejmowania szybkich decyzji oraz działania intuicyjnego. "
Minecraft, nie bez przyczyny, nazywany jest często jedną z najbardziej edukacyjnych gier świata. Wersja gry Education Edition wprowadza możliwości nauki matematyki, historii, języka polskiego, biologii i wielu innych przedmiotów znajdujących się w standardowym toku edukacji - mówi dalej Adrian Czechowski.
18,5 % respondentów odpowiedziało natomiast, że dzisiejsze gry są nierozwijające i nudne oraz że pobudzają negatywne emocje, brutalne, nieodpowiednie i uzależniające.
Ile czasu spędzaliśmy na grach, a na ile pozwalamy dziś dzieciom?
Jak pokazuje ankieta, 31% dzieci spędza średnio 1-2 h dziennie na graniu w gry. Tę samą odpowiedź jako najliczniejszą wskazało niemalże 36% rodziców, jako średni czas, jaki oni poświęcali na granie. Jakie są kolejne odpowiedzi?
Aż 31% rodziców spędzało na grach ponad 2h do 4h, a blisko 8% grało więcej niż 4 h dziennie. 13% ankietowanych deklaruje, że na gry poświęcali mniej niż 1 h dziennie, a pozostałe 11% stanowią inne odpowiedzi takie jak: raz w tygodniu, tylko w dni wolne, nie pamiętam.
Średni czas grania dzieci wskazany w ankiecie najliczniej jako drugi to przedział 2-4h. Na tę odpowiedź postawiło blisko 20% respondentów. Poniżej 1h, według rodziców, gra 13% dzieci, czas powyżej 4h stanowi 7,5% odpowiedzi, a blisko 8% to inne odpowiedzi typu: w weekendy, za dużo, czy okazjonalnie.
Podróż sentymentalna śladem gier
Na pytanie “Czy chciałbyś/chciałabyś się przenieść do świata gier z Twojego dzieciństwa?” blisko 19% ankietowanych odpowiedziało, że woli bardziej współczesne gry, a 19% udzieliło odpowiedzi, że w ogóle nie interesują ich gry. Zdecydowaną większość, bo ponad 62% stanowią jednak respondenci - rodzice deklaruje, którzy udzielili twierdzącej odpowiedzi. Wyniki te zdają się znajdować odzwierciedlenie w obecnych trendach.
Moda na retro gry coraz częściej wraca w obecnych najpopularniejszych tytułach. Niejednokrotnie rozgrywki w Minecrafcie oparte są o gry znane z dzieciństwa naszych rodziców. Przykładem może być mod do Minecrafta Pixelmon, który wprowadza do gry wieloletnich przyjaciół dzieci i młodzieży - Pokemony. Fortnite z kolei wprowadził emotki (ruchy wykonywane przez postaci), w których nasz bohater gra np. w Pac-Mana lub Space Invaders albo też tańczy w rytm muzyki ze starym kontrolerem konsolowym. Przykładów takich akcentów starych gier w nowych tytułach znajdować będziemy zapewne dużo więcej w związku z powracającą modą na stare gry - zwraca uwagę Adrian Czechowski.
Trend ten dostrzegliśmy także w Gigantach Programowania i już w lutym organizujemy bezpłatne warsztaty programistyczne dla dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat, których motywem przewodnim będzie “Retroprogramowanie”, czyli właśnie powrót do kultowych gier w nowym wydaniu i nauka programowania oparta o tematykę dzisiejszych gier i tych, w które przed laty grali ich rodzice. Wydarzenie potrwa od 4 do 26 lutego stacjonarnie w ponad 100 miastach w Polsce oraz online. Zapisy startują już 9 stycznia na stronie www.kodujzgigantami.pl - dodaje Adrian Czechowski,
Respondenci
Ankieta została przeprowadzona mailowo 15 grudnia 2022 roku za pomocą formularza wśród 280 rodziców kursantów Gigantów Programowania. Grupę ankietowanych stanowiło 52,5% kobiet oraz 47,5% mężczyzn w wieku: 36-40 lat (36,3%), 41-45 lat (34,2%), 30-35 lat (15,8%) oraz 46-50 lat (13,7%).
—-
Giganci Programowania to innowacyjna szkoła dla dzieci i młodzieży zainteresowanych nowymi technologiami oraz programowaniem komputerów. Dzięki pomysłowi, który zrodził się w głowach czterech absolwentów Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej w ciągu 7 lat obecności na rynku z kursów Gigantów Programowania skorzystało już ponad 100 000 osób w wieku od 7 do 19 lat.
![Jak zaprowadzić pokój między rodzeństwem? Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_462412481,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak zaprowadzić pokój między rodzeństwem?
![Wyprawka szkolna za 50 złotych? W Pepco to możliwe!](/files/_uploaded/glownekonf_302425472,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wyprawka szkolna za 50 złotych? W Pepco to możliwe!
![Wakacje pod hasłem nauki z Adamed SmartUP](/files/_uploaded/glownekonf_299028255,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wakacje pod hasłem nauki z Adamed SmartUP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Dom i ogród
![](/files/1922771799/pawlikowska-indianie-dzungla-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Beata Pawlikowska: Wiele razy planowałam życie w różnych miejscach z dala od Polski. Kupiłam nawet kawałek dżungli w Amazonii
Podróżniczka zaznacza, że choć do tej pory przemierzyła świat wzdłuż i wszerz, odwiedzając wiele nietuzinkowych zakątków, to najbardziej ze wszystkich ukochała sobie dżunglę amazońską. Ma do tego miejsca ogromny sentyment, lubi tam wracać i ładować życiowe akumulatory. Jak zaznacza, przebywanie wśród Indian, którzy są niezwykle dobrzy, prawdomówni i uczciwi, przywraca jej wiarę w ludzi i w lepszy świat. Beata Pawlikowska cieszy się również z tego, że kiedyś udało jej się kupić kawałek dżungli i ten wyjątkowy nabytek ma dla niej szczególne znaczenie.
Handel
Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
![](/files/1922771799/zeranska-branza-beauty-2,w_133,r_png,_small.png)
Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.
Ochrona środowiska
Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami
![](/files/1922771799/swierkosz-gatunki-drzew-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sosna zwyczajna, świerk pospolity, modrzew europejski i brzoza brodawkowata zajmują dziś 75 proc. powierzchni lasów w Polsce. Te cztery gatunki są najbardziej wrażliwe na wzrost temperatury i jego pośrednie skutki. Wielomiesięczne okresy suszy i gwałtowne huragany osłabiają drzewostany, które następnie padają ofiarą patogenów pojawiających się w naszym klimacie. – Nie grozi nam wylesienie, tylko wyparcie jednych gatunków przez inne. W konsekwencji czeka nas rewolucyjna zmiana ekosystemów – ocenia przyrodnik, dr hab. Krzysztof Świerkosz, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego.