Akustyka na wakacjach
Grupa FLPR
ul Powstańców Śląskich 50
53-333 Wrocław
kinga.kupniewska|flpr.pl| |kinga.kupniewska|flpr.pl
535 000 790
www.flpr.pl
W wakacje, wraz z coraz mniejszą ilością obostrzeń, pojawia się coraz większa liczba turystów. Dla wszystkich, którzy pracują w biurach podróży bądź są właścicielami hoteli lub restauracji jest to świetna wiadomość. Po tylu miesiącach przerwy w końcu na nowo mogą zacząć przyjmować gości. Jest jednak pewna grupa, której powrót turystów absolutnie nie cieszy.
Zmuszeni do opuszczenia centrum miasta
City break to w ostatnich latach jedna z bardziej popularnych form wypoczynku. Pod tą nazwą kryje się krótki, zazwyczaj weekendowy wypad do dużego europejskiego miasta. Turyści zachęcani bogatą ofertą kulturalną i rozrywkową coraz częściej decydują się na taki wyjazd. Niestety duży napływ turystów ma często negatywne skutki dla lokalnych społeczności. Problemy nękające miejscowości, które są popularnym kierunkiem podróży, można wymieniać bez końca. Począwszy od wzrostu cen wynajmu mieszkań, wypierania mieszkańców na obrzeża miasta, po rosnący ruch drogowy, tłok w barach i restauracjach oraz hałas. Szczególnie uciążliwy jest hałas, który mieszkańcom turystycznych miejscowości czy centrów dużych miast zaburza cały cykl dnia. Według raportu “Polska w decybelach” przygotowanego przez Ekspertów ze Stowarzyszenia “Komfort Ciszy”, na krakowskim rynku można odnotować średni hałas na poziomie 64,4 dB, przy Sukiennicach wartość ta wzrasta do 69,2 dB. Niewiele ciszej życie toczy się na Piotrkowskiej w Łodzi. Na uwielbianej i uczęszczanej przez studentów ulicy hałas sięga poziomu 61,8 dB. Warto jednak zaznaczyć, że wspomniane badania zostały wykonane w miesiącach zimowych, kiedy ruch turystyczny jest niższy niż w lecie, a to oznacza, że w sezonie wartości te są zapewne większe. I tak trwa konflikt pomiędzy potrzebami mieszkańców, turystów i osób zarabiających na przyjezdnych. Bardzo często przegrywają go ludzie, którzy zmęczeni decydują się opuścić zabytkowe centra, w których żyli od pokoleń, po to, aby zaznać komfortu w innej części miasta.
A czy turystyka wpływa na przyrodę?
Wpływ turystyki na krajobraz
Nadmierny rozwój ruchu turystycznego i związany z nim wzrost hałasu generowanego zarówno przez głośne rozmowy urlopowiczów, jak i przejeżdżające samochody czy autobusy, ma również bezpośredni wpływ na płoszenie zwierząt i zakłócanie ich rytmu lęgowego. Negatywny wpływ przemysłu turystycznego na środowisko przyrodnicze wiąże się również z budową infrastruktury takiej jak hotele, restauracje, wyciągi narciarskie lub kempingi w pobliżu najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo terenów, które jednocześnie są najbardziej wrażliwymi i cennymi ekosystemami.
Dla jednych wznowienie ruchu turystycznego to w jakimś stopniu powrót do normalności i powód do szczęścia, a dla innych wznowienie koszmaru związanego z uciążliwym hałasem i bałaganem. Jako turyści starajmy się więc podróżować odpowiedzialnie, aby nie zakłócać spokoju ani lokalnym mieszkańcom, ani zwierzętom.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.