Atrakcyjne zajęcia online - czyli edukacyjne e-akrobacje
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia@wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Cyberbezpieczeństwo, wirtualne biuro podróży czy ankietowanie wad Polaków – zajęcia online nie muszą być nudne. Ważne, by zaskakiwać uczniów, unikać rutyny i podejmować najbardziej nawet nietypowe tematy.
Do takiego wniosku - po czterech miesiącach e-learningu - doszli nauczyciele Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”.
Bezpieczni w sieci?
- Ucząc o cyberbezpieczeństwie należy na początku wykonać jedno - zburzyć spokój i wykazać brak wiedzy czy umiejętności młodzieży na temat korzystania z Internetu – mówi Mariusz Januszkiewicz, nauczyciel informatyki.
Jak to zrobić? Pokazać uczniom, co mają w swoich smartfonach lub na swoich portalach społecznościowych. A są tam zdjęcia o statusie publicznym, dane - łącznie z numerami telefonów itp.
- Potem wystarczy pokazać narzędzie do śledzenie IP lub IMEI urządzenia (mowa o darmowych, legalnych, publicznych programach) i zadać dzieciom pytanie „Kto następny?” – opowiada nauczyciel. – Reakcja dzieciaków: sięganie po telefon, sprawdzanie statusu profilu i pytanie "Proszę pana, jak to wyłączyć?"
Inny sposób to sprawdzenie losowo wybranego przez uczniów adresu IP - wyśledzenie go, podanie adresu (tak adresu budynku!), a nawet dołączonych danych osobowych użytkownika IP.
- Zainteresowanie murowane, zwłaszcza, gdy przy okazji można dodać lokalizację na mapie Google – mówi nauczyciel. - Reszta jest prosta: przez kilka godzin uczymy się jak kontrolować swoje treści i działania w sieci oraz odpowiedzialności - również prawnej.
A jak online uczyć przedsiębiorczości? Np. biorąc udział w grze symulacyjnej udostępnionej szkołom bezpłatnie w okresie pandemii i prowadząc własne biura podróży.
Biznes nie całkiem wirtualny
- Licealiści, podzieleni na grupy zakładają na platformie biura podróży, które wysyłają swoich klientów na wczasy za granicą i wycieczki krajowe – opowiada Joanna Bezzubik, prowadząca zajęcia. - Podejmują realne decyzje biznesowe i zarządzają swoim biurem tak, by nie tylko osiągnąć zysk, ale również utrzymać wysoki poziom usług. W praktyczny i atrakcyjny sposób uczą się prowadzić działalność gospodarczą. Element rywalizacji zdecydowanie zwiększa motywację i zaangażowanie w grę.
- To sprawdzian naszej teoretycznej wiedzy, ale również świetna zabawa,
i przedsmak dorosłości – jeśli chcemy zobaczyć, jak to działa – mówią Martyna Olędzka i Natalia Przystupa, które założyły wirtualne biuro „Odlot”. A ich koleżanki Maja Szusta i Amelia Wolfram dodają:
- Zainteresował nas sposób prowadzenia gry; trzeba naprawdę̨ przemyśleć wszystkie możliwe opcje wyboru. Musiałyśmy wybrać swój bank, dostawców, pracowników i wyposażenie do ich biura, co wcale nie było takie łatwe i miało swoje skutki.
Dzień Dziecka online
Uczniowie klasy IIa SSP nr 11 wzięli udział w wirtualnym pikniku z okazji Dnia Dziecka.
- Kiedy przedstawiłam uczniom plan e-pikniku, byli bardzo podekscytowani – opowiada Dorota Jabłońska, nauczycielka. - Wiedzieli, że nie będzie standardowego Dnia Dziecka, ale że przygotowujemy sobie coś smacznego i zabieramy dobre poczucie humoru. Tego dnia napompowałam balony i zaczepiłam je przy krześle. Dodatkowo zrobiłam pokaz slajdów z naszymi wspólnymi zdjęciami z całego roku szkolnego.
Dzieci siedziały, na czym chciały i gdzie chciały, zajadały truskawki, serki, batoniki, chrupki czy czereśnie, a towarzyszyły im zwierzęta domowe, ulubione zabawki i prezenty. Najwięcej emocji wzbudziły wspomnienia i zdjęcia z Andrzejek i klasowych wróżb oraz z Mikołajek.
- To było bardzo fajne - mogliśmy sobie usiąść nawet w ogródku i powspominać różne szkolne wydarzenia, za którymi już bardzo tęsknimy – mówią Emilka Mężyńska i Jagna Urbańczyk
Ich koledzy i koleżanki ze starszych klas podstawówki wzięli udział we francuskich e-warsztatach kulinarnych.
- Piekliśmy znane francuskie tosty, czyli Croque Monsieur oraz Croque Madame. Pomysł wyszedł od naszej nauczycielki, pani Ewy Tyburczy, która w Dniu Dziecka, chciała sprawić nam radość poprzez wspólne gotowanie z kamerką i to było wspaniałe – mówi Sonia Gryko z kl. V.
Ponadczasowe wady
Nietolerancja, zawiść i ksenofobia to najczęściej wymieniane wady współczesnych Polaków – wynika z ankiety przeprowadzonej przez licealistkę Helenę Średzińską. Badanie było przeprowadzone w ramach zajęć z języka polskiego, dotyczących twórczości Ignacego Krasickiego.
- Młodzież w naszej szkole jest bardzo kreatywna, lubi badania empiryczne – dlatego, omawiając poszczególne epoki literackie, tak organizuję lekcje, aby uczniowie mieli wrażenie spotkania ze swoimi dalekimi przodkami, opisanymi w literaturze, a nie z archaicznymi tekstami. Stąd pomysł przeprowadzenie ankiety wśród przedstawicieli 4 pokoleń i stworzenia statystyki wad współczesnych Polaków. Zbieżność wyników – bez względu na wiek respondentów - była dla nas świetnym punktem wyjścia do dyskusji.
Dopiero jednak zestawienie tych wad z przywarami, ośmieszanymi przez Ignacego Krasickiego w oświeceniu, wywołało prawdziwą burzę.
- Nie chcąc kończyć lekcji pesymistycznie, zapytałam uczniów, dlaczego zatem nie wyciągamy wniosków, jako społeczeństwo i nie uczymy się na własnych błędach? Odpowiedź ucznia była doskonałą puentą lekcji: „Nie uczymy się na cudzych błędach, bo wtedy nie zdążylibyśmy popełnić własnych”.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować
Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.
Moda
Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie

Aktorka wyznaje zasadę: zanim coś wyrzucisz na śmietnik, upewnij się, czy nie da się tego jeszcze w jakiś sposób wykorzystać. Jak przekonuje, ona sama nadal używa pościeli po babci czy ręczników po mamie. Anna Powierza nie zapełnia też po brzegi swojej szafy i nie musi koniecznie mieć tego, co właśnie jest modne. Preferuje ubrania ponadczasowe, które śmiało można założyć kilka razy i zawsze wygląda się w nich dobrze.