Bezpieczny rowerzysta na polskiej drodze – czy to możliwe?

Anna Hipsz
ALL FOR US
ul.Klaudyny 38/72
01-684 Warszawa
anna.hipsz|allforus.pl| |anna.hipsz|allforus.pl
663910053
www.allforus.pl
Kampania informacyjno-edukacyjna „Czas na bezpieczny rower” chce poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach
249 – tylu rowerzystów zginęło na polskich drogach w ubiegłym roku. Niby mniej niż w poprzednich latach, ale tylko pozornie. Mimo niższej liczby wypadków niż rok wcześniej (spowodowanej lockdownem), ofiar było więcej. Co robić, by poprawić bezpieczeństwo rowerzystów w Polsce, która na mapie Europy od lat jest czarnym punktem pod względem liczby ofiar śmiertelnych – w tym cyklistów – na drogach? Na to pytanie odpowiadają organizatorzy kampanii „Czas na bezpieczny rower”.
Nawyki komunikacyjne Polaków zmieniają się. O rosnącym zainteresowaniu rowerami świadczy wzrost ich sprzedaży, a nierzadko – zupełny brak jednośladów w magazynach sklepów. Do korzystania z roweru zachęca również coraz bogatsza infrastruktura, zwłaszcza w miastach, gdzie w szybkim tempie przybywa wygodnych i bezpiecznych dróg rowerowych. Jednak im więcej rowerzystów na drogach, tym aktualniejsze staje się pytanie o ich bezpieczeństwo i w ogóle o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
- Nie jest niespodzianką, że to właśnie w sezonie urlopowym na polskich drogach dochodzi do największej liczby zdarzeń z udziałem rowerzystów. Spodziewamy się, że w tym roku niestety może być ich jeszcze więcej, bo Polacy naprawdę tłumnie przesiedli się na jednoślady. Żeby temu zapobiec, w kampanii „Czas na rower” pragniemy zwrócić uwagę na przyczyny leżące u podstaw tej sytuacji i przypomnieć o prostych działaniach, które mogą ją zmienić – wyjaśnia Michał Zieliński, współorganizator kampanii.
Małe zmiany kluczem do dużych postępów
Zwykle nie trzeba wiele, by bezpiecznie przejechać z punktu A do punktu B na rowerze. Znajomość i przestrzeganie przepisów, dbałość o kulturę na drodze i pojazd w dobrym stanie technicznym – to absolutna podstawa. Co to jednak dokładnie znaczy, jak powinien być wyposażony rower, jak używać oświetlenia czy kasku oraz jak fizycznie przygotować się do jazdy – o tym organizatorzy kampanii będą przypominać zarówno w materiałach informacyjnych jak i podczas cyklu wydarzeń Bike Expo. Mamy nadzieję, że dzięki temu poprawi się poziom bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach – podsumowuje Michał Zieliński.
Polska czarnym punktem na mapie Europy. Czy tak musi być?
Publikowane nad Wisłą roczne raporty o stanie bezpieczeństwa na drogach za każdym razem mrożą krew w żyłach. W zestawieniu z analizami Komisji Europejskiej wnioski przerażają jeszcze bardziej. - Statystyki nie kłamią. Co siódma ofiara wypadku drogowego na Starym Kontynencie ginie na terenie naszego kraju. Co dziesiąty z blisko 2,5 tys. zabitych na drogach w Polsce był rowerzystą. Pod względem liczby ofiar od lat jesteśmy czarnym punktem na mapie Europy. Wierzymy jednak, że można z tą niechlubną tradycją zerwać – komentuje Michał Zieliński.
Pierwszym krokiem musi być walka z brawurą na drogach. To jeden z największych problemów Polsce. To brawura jest przyczyną wzrostu liczby ofiar śmiertelnych (z 9,6 do 10,6 proc) mimo niższej liczby zdarzeń drogowych w ubiegłym roku. W odniesieniu do zdarzeń z udziałem rowerzystów niepokojem powinien napawać jeszcze jeden element – wzrósł nie tylko stosunek ofiar śmiertelnych do ogólnej liczby wypadków, ale również udział we wszystkich zdarzeniach tych, do których przyczynili się sami rowerzyści.
Po drugie – edukacja! Nieznajomość zasad ruchu jest przyczyną większości wypadków. Przykład? Od lat niezmiennie na pierwszym miejscu znajduje się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Dalej są natomiast nieprawidłowo wykonywane manewry czy niewłaściwe zachowanie wobec innych uczestników ruchu. O tym, że Polacy nie przejmują się przepisami ruchu drogowego, można przekonać się także podczas lektury internetowych komentarzy, gdzie uczestnicy zdarzeń szukają - zazwyczaj post factum - potwierdzenia swoich racji w drogowym sporze, niejednokrotnie popisując się przy tym wyjątkową ignorancją. Przekonania przeniesione do realnego świata przynoszą opłakane skutki: najechanie na pieszego przez kierującego rowerem jest na trzecim miejscu wśród przyczyn zdarzeń z udziałem pieszych.
- Ponad połowa wszystkich wypadków z udziałem rowerzystów wydarza się w okresie od czerwca do września każdego roku. I to mimo licznych apeli o jazdę w kaskach, odpowiednią widoczność, używanie oświetlenia. My dokładamy do nich jeszcze jeden, z niewiadomych powodów dotąd pomijany – o sięgnięcie do przepisów, uważną ich lekturę i stosowanie się do ich zaleceń. Przez wszystkich uczestników ruchu, bo od wszystkich zależy nasze bezpieczeństwo – podsumowuje Michał Zieliński, współorganizator kampanii.
Kampanię wspierają Fundacje Ander i Frankor. Partnerem akcji jest organizator cyklu wydarzeń Bike Expo. Przyświeca im wspólny cel, jakim jest poprawa poziomu bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach.
***
#CzasNaBezpiecznyRower
Kampania społeczna o charakterze edukacyjnym skierowana przede wszystkim do rowerzystów,
ale także do innych uczestników ruchu drogowego. Celem kampanii jest promowanie świadomego
i bezpiecznego zachowania na drodze. Odwołując się do głównej przyczyny wypadków z udziałem
rowerzystów – nieznajomości przepisów – przypominamy najważniejsze punkty rowerowego kodeksu. Akcja wspierana przez Fundację ANDER i FRANCOR. Partnerem akcji jest BikeExpo Narodowy Test Rowerowy.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet
Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Ochrona środowiska
Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad

Bioróżnorodność oceanów jest zagrożona i musimy zrobić wszystko, aby ją chronić – biją na alarm naukowcy z całego świata. Badani przez organizację Marine Stewardship Council wskazują, że przyczyniają się do tego przede wszystkim zmiany klimatyczne i przełowienie. W związku z przypadającym 8 czerwca Światowym Dniem Oceanów eksperci MSC zachęcają do wspólnej edukacji na temat tego, jakie działania może podjąć każdy z nas na rzecz ochrony morskiego ekosystemu.