Blisko 70 proc. seniorów wciąż ma marzenia i plany
Z najnowszego badania opinii Funduszu Hipotecznego DOM, realizowanego cyklicznie pod hasłem: „Jak się żyje seniorom w dzisiejszych czasach” wynika, że 69 proc. emerytów wciąż ma marzenia i plany, które chce zrealizować. Seniorzy najczęściej marzą o lepszym zdrowiu, podróżach, wycieczkach i długim życiu. Co piąty chciałby jeszcze zrobić remont, wydać książkę, płytę lub spełnić się artystycznie. Nic dziwnego, że 78 proc. ankietowanych chce się zaszczepić na Covid-19. Tylko 12 proc. jest przeciwko szczepieniom, a 10 proc. jest niezdecydowana.[1]
Wielu seniorów jest zmęczonych pandemią, trudną sytuacją finansową, samotnością i obostrzeniami. Za najbardziej uciążliwe uznają nakaz noszenia maseczek (24 proc.), brak spotkań z bliskimi czy znajomymi (19 proc.), brak dostępu do lekarzy, instytucji kulturalnych i restauracji. Co dwudziesty narzeka na brak podróży i możliwości swobodnego przemieszczania się. Co piąty badany emeryt przyznaje natomiast, że nie ma obostrzeń, które byłyby dla niego w tej chwili uciążliwe. Co więcej - radzi sobie z obecną sytuacją i nie potrzebuje pomocy innych.
– Seniorzy są bardzo samodzielni, a pandemia jeszcze uwypukliła to zjawisko. Osoby starsze często nie chcą prosić o pomoc bliskich, by nie sprawiać kłopotu. Zdarza się, że borykają się z wieloma problemami samodzielnie – mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM.
– Z naszego ostatniego badania opinii wynika, że co drugi senior (54 proc.) nie potrzebuje żadnej pomocy, 15 proc. przyznaje, że przydałoby się wsparcie w sprzątaniu i drobnych naprawach, a 12 proc. deklaruje że potrzebuje pomocy w robieniu zakupów i gotowaniu. Co ciekawe, wraz z wydłużaniem się pandemii na kolejne miesiące, coraz mniejsza liczba seniorów wskazuje towarzystwo drugiej osoby jako coś, co jest im potrzebne. Możliwe, że tak wpływa na seniorów wydłużona izolacja lub zwiększona ostrożność i lęk o zdrowie – dodaje Robert Majkowski.
Większość emerytów, bo aż 69 proc. wciąż ma marzenia i plany, które chce zrealizować. Tylko co trzeci emeryt (30 proc.) mówi wprost, że w tym wieku marzenia schodzą na dalszy plan. Największa liczba osób marzy o dobrym zdrowiu (42 proc.) i długim życiu (blisko 20 proc.). Dla wielu ważne są też podróże (19 proc.) i podejmowanie nowych projektów np. artystycznych (19 proc.). Niektórzy chcieliby wydać książkę, jeszcze inni płytę.
Większość badanych podchodzi pozytywnie do szczepień na Covid-19. Zaszczepić chce się 78 proc. ankietowanych. Przeciwnych szczepieniom jest 12 proc. a niezdecydowanych 10 proc. – Podejście emerytów do szczepień odzwierciedla nastroje społeczne w każdej grupie wiekowej. Każdy chciałby wrócić do normalnego życia, nie bać się o własne zdrowie, wrócić do spełniania marzeń i realizowania planów – podsumowuje Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM.
[1] Badanie opinii FH DOM, przeprowadzone na grupie 188 osób w wieku 65+, data realizacji: luty 2021

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.