Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec
Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion – to tylko niektóre przykłady działań prowadzonych przez Grupę Żywiec w 2024 r. opisanych w raporcie z realizacji strategii „Warzymy Lepszy Świat 2024”.
Wśród priorytetów Grupy Żywiec w obszarze ESG jest ograniczanie wpływu na środowisko, wspieranie rozwoju społeczności oraz promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu –odbywa się to w ramach współpracy z partnerami, a to wszystko z synergii między 170–letnią tradycją warzenia piwa a nowymi technologiami.
Ograniczanie emisji CO2
W 2024 roku, po raz pierwszy w historii Grupy Żywiec, cały proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu był zasilany wyłącznie zieloną energią – parą oraz prądem. Energia termalna wykorzystywana w browarze pochodziła z certyfikowanej biomasy, co znacząco ograniczyło emisje CO₂. W porównaniu z rokiem 2023, emisje spadły o 1 305 ton – to ilość dwutlenku węgla, którą w ciągu roku pochłania ponad 60 000 drzew. „Dodatkowo połowa energii, którą wykorzystujemy w procesie produkcji, pochodziła w 2024 roku ze źródeł odnawialnych. Było to możliwe m.in. dzięki certyfikatom pochodzenia energii elektrycznej, które pokrywają 100% zakupionej przez Grupę Żywiec elektryczności” – dodaje Oliwia Tran, Kierowniczka ds. zrównoważonego rozwoju w Grupa Żywiec S.A.
Działania na rzecz retencji wody na Żywiecczyźnie
W 2024 r. Grupa Żywiec kontynuowała prace w ramach Koalicji Dbamy o Wodę, której celem jest wspieranie inicjatyw na rzecz retencji i ochrony zasobów wodnych na Żywiecczyźnie. We współpracy z Żywiec Zdrój i pod patronatem Wód Polskich została zorganizowana IV Konferencja Wodna. Przeprowadzono także badanie opinii publicznej pozwalające określić priorytety i zachowania środowiskowe Polaków. Premierę miał także opracowany przez hydrologów z Uniwersytetu Śląskiego model zlewni rzeki Soły do przekroju w Żywcu metodą SWAT, który pozwala ocenić potencjał retencyjny poszczególnych obszarów Żywiecczyzny. Jednocześnie prowadzono monitoring wód powierzchniowych w zlewni rzeki Soły i Koszarawy, który np. umożliwia wyznaczenie zasobów dyspozycyjnych i eksploatacyjnych.
Oddolne aktywności w zakresie DEI
Grupa Żywiec kontynuuje także realizację działań w obszarze Diversity, Equity and Inclusion. W zeszłym roku wszyscy pracownicy firmy zostali przeszkoleni z inkluzywnych praktyk. Aktywność grupy wewnętrznych Ambasadorów DEI przyczyniła się do wzrostu wskaźnika poczucia przynależności w Badaniu Klimatu organizacyjnego o 3 pp. Program ambasadorski jest zbudowany na oddolnej inicjatywie pracowników – tylko w 2024 roku zorganizowano Tydzień Otwartości, 14 kameralnych sesji Listening&Dialogue, a także wydarzenia z okazji Dnia Kobiet i Mężczyzn.
Odpowiedzialna konsumpcja i wybór
Od wielu lat Grupa prowadzi szeroko zakrojone działania w celu przeciwdziałania szkodliwej konsumpcji alkoholu, zarówno pod szyldem firmy, poszczególnych marek, jak i Związku Przedsiębiorców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Portfolio firmy stale rozwija warianty 0,0%, umożliwiając konsumentom duży wybór stylów piwnych i profili smakowych. Ten segment w ciągu ostatniej dekady urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, a dziś stanowi blisko 6,5% w całym rynku piwa. W ubiegłym roku zrealizowana została kolejna edycja prowadzonej od 2016 r. kampanii Trzymaj Pion, której celem jest zwiększanie świadomości Polaków na temat trzeźwości za kierownicą pojazdów niemechanicznych.
Źródło: Grupa Żywiec

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Sustainable Economy Summit – Spotkajmy się na Konferencji już 27-28 maja!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.