Komunikaty PR

By piękno było źródłem pewności siebie, a nie obaw i lęku- 20 lat misji Dove

2024-10-14  |  14:15
Biuro prasowe

Pewne siebie, autentyczne, dumne ze swoich ciał o różnych kształtach i odcieniach skóry, czujące się piękne takimi, jakie są.  20 lat temu, kiedy w mediach rządził ideał piękna oparty o nierealne standardy urody, marka Dove pokazała w reklamie, jak wyglądają prawdziwe kobiety. Od tego czasu wspiera ona prawdziwe piękno oraz pomaga kobietom i nastolatkom budować ich pewność siebie, uczy samoakceptacji i poczucia własnej wartości. Mimo ogromnej rewolucji technologicznej, jaka miała miejsce od 2004 r., Dove wciąż konsekwentnie realizuje swoją misję, by w swoich reklamach przedstawiać tylko rzeczywiste wizerunki kobiet, stając w obronie prawdziwego piękna.

Od ideału do prawdziwego piękna

W 2004 r. marka Dove opublikowała szokujące wyniki badania – tylko 2 proc. kobiet przyznało, że czuje się piękne. W obliczu coraz większej presji społecznej, zaczęły one tracić pewność siebie, dążąc do nieosiągalnego ideału wyglądu.

Źródłem tej presji stawały się coraz powszechniej nas otaczające i coraz silniej na nas oddziałujące wzorce piękna promowane w mediach. Wykreowanie idealnego wizerunku nigdy nie było tak proste jak w ciągu ostatnich 20 lat. Najpierw, dzięki programom do edycji zdjęć, w prasie oglądaliśmy jedynie kobiety długonogie, smukłe, o idealnej cerze i absolutnie bez żadnych niedoskonałości. Potem uwierzyliśmy, że w social mediach możemy pokazywać wyłącznie zdjęcia z nałożonymi filtrami, na których mamy nieskazitelną, rozświetloną cerę, głęboko osadzone oczy i pełne usta. Teraz – każdego dnia oglądamy jeszcze „doskonalsze” wizerunki wygenerowane przez AI.

Wyniki badania z 2004 r. były jasnym sygnałem dla marki Dove – konieczne są zmiany, by kobiety odzyskały poczucie własnej wartości, by znów poczuły się piękne, niezależnie od cech wyglądu. Wystartowała kampania „For Real Beauty” – i tak rozpoczęła się niezwykła misja Dove, która zrewolucjonizowała sposób postrzegania kobiecego piękna. Przez ten czas marka zrealizowała liczne kampanie społeczne, wskazując, jak ważne jest to, abyśmy dostrzegali piękno w różnorodności i inkluzywności, bo drzemie ono w każdej i każdym z nas.

2004 r. – Dove, jako pierwsza marka, pokazała kobiety takimi, jakimi naprawdę są. W tym roku powstał także Program Dove Self-Esteem.

2006 r. – start kampanii „Ewolucja”, w której marka wyraziła sprzeciw wobec profesjonalnym zniekształceniom cyfrowym.

2013 r. – kampania „Szkice Prawdziwego Piękna”, w której marka Dove sprzeciwiła się krzywdzącej samoocenie kobiet.

2016 r. – kampania „Jesteśmy piękne”, w której marka Dove podjęła się odkrycia piękna kobiet na nowo.

2018 r. – kampania „Moje piękno. Moja historia”, w której pokazane zostały kobiety stające w obronie własnego piękna.

2019 r. – kampania „#ShowUs”, podczas której marka Dove stworzyła największą na świecie bazę nieretuszowanych zdjęć.

2021 r. – kampania „Odwrócone selfie”, w której marka Dove nagłośniła temat szkodliwego wpływu stosowania filtrów w social mediach na samoocenę nastolatków.

2023 r. – kampania #DetoxFeedu, w której marka Dove głośno mówiła o tym, jak toksyczne treści w internecie obniżają samoocenę nastolatków.

2024 r. – kampania marki Dove i projektu MŁODE GŁOWY, które połączyły siły, aby zadbać o zdrowie psychiczne nastolatków.

2024 – kampania #PrawdziwePiekno, w której marka Dove zmienia definicję piękna proponowaną przez sztuczną inteligencję i odkrywa piękno w każdej kobiecie.

Wspólnie dbajmy o #PrawdziwePiekno

Choć wyniki badania przeprowadzonego w tym roku wskazują, że kobiety myślą o sobie lepiej niż 20 lat temu, to jednak wciąż potrzebują one wsparcia, by mogły czuć się pewne siebie i piękne. Ponad połowa (55%) ankietowanych Polek przyznała, że chciałaby wyglądać jak ktoś inny, a co trzecia odczuwa presję bycia piękną. Ponadto, prawie co piąta ankietowana stwierdziła, że oddałaby 5 lat swojego życia w zamian za osiągnięcie idealnego wyglądu, a co trzecia – że nie poszła na basen, na plażę czy do spa, bo nie czuła się dobrze ze swoim wyglądem.

Dlatego dziś Dove w najnowszej kampanii #PrawdziwePiekno rzuca wyzwanie zagrożeniu, płynącemu ze strony sztucznej inteligencji, która bazując na treściach już dostępnych w internecie, generuje obraz piękna oparty na stereotypach. Marka rozpoczyna dyskusję na temat przyszłości AI oraz tego, jakich standardów piękna chcemy ją uczyć.

Nowe technologie od zawsze budzą ambiwalentne uczucia. Z jednej strony znacząco wpływają na poprawę jakości naszego życia, z drugiej – niewłaściwie wykorzystywane mogą mieć negatywny wpływ na naszą samoocenę i samopoczucie. Marka Dove od 20 lat pozostaje wierna pokazywaniu prawdziwego piękna i prowadzi działania, by każda kobieta czuła się piękną taka, jaką jest. Dlatego też aktualna kampania marki Dove podejmuje kolejny ważny problem – wąską i opartą o nierealistyczne standardy piękna reprezentację kobiet w obrazach kreowanych przez AI – mówi Tadeusz Kuchta, Head of Digital w Unilever.

Marka Dove zachęca nas wszystkich do działania – jako użytkownicy internetu możemy wpływać na treści, z których korzysta sztuczna inteligencja. Publikujmy i udostępniajmy wizerunki rzeczywistych kobiet, których piękno tkwi w różnorodnych i unikalnych kształtach, rysach twarzy, odcieniach skóry. Wspólnie dbajmy o #PrawdziwePiekno. Marka Dove przygotowała przewodnik „The Real Beauty Prompt Guidelines”, byśmy wszyscy mogli dowiedzieć się, jak za pomocą AI generować obrazy pokazujące prawdziwe piękno – oparte o rzeczywiste wizerunki kobiet.

Przez ostatnie 20 lat marka Dove prowadziła kampanie społeczne, które wskazywały na aktualne zagrożenia dla samooceny oraz pewności siebie kobiet i dziewczynek, ale też staraliśmy się pokazywać możliwe rozwiązania – by piękno było dla kobiet źródłem pewności siebie, a nie lęku. Dlatego dziś nadal podtrzymujemy nasze zobowiązanie, że w swoich reklamach będziemy pokazywać tylko prawdziwe, autentyczne wizerunki kobiet – także w erze sztucznej inteligencji. Jesteśmy i będziemy wierni pięknu, które jest różnorodne i inkluzywne – mówi Joanna Orzechowska, East Europe Marketing Manager & Category Lead w Unilever.

Dove Self-Esteem – budujemy pewność siebie i wysoką samoocenę nastolatków

W 2004 r., marka Dove, rozpoczynając swoją misję, uruchomiła także projekt Dove Self-Esteem. W jego ramach podejmuje działania mające rozwiązać problem niskiej samooceny i negatywnego postrzegania swojego ciała u nastolatków. Pomaga kolejnym pokoleniom budować pozytywną relację ze swoim ciałem, aby obawy i leki związane z wyglądem nie były barierą do tego, by w pełni wykorzystywać swój potencjał. Do tej pory program objął swoim zasięgiem ponad 100 milionów młodych ludzi w 150 krajach świata. Do 2030 r. Dove chce pomóc globalnie aż 1/4 miliarda nastolatków, tworząc największy na świecie program edukacyjny w zakresie budowania pozytywnej samooceny i pewności siebie.

Od 2018 r. program Dove Self-Esteem – Budowanie Pozytywnej Samooceny realizowany jest także w Polsce. Do tej pory w programie wzięło udział ponad 270 tysięcy nastolatków w naszym kraju.

Obecnie realizowana jest VI edycja programu, zawierająca nową lekcję „Piękno w erze AI - jak zachować zdrową samoocenę”, którą opracowała założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka Cyfrowej UE – Jowita Michalska. Lekcja łączy elementy edukacji technologicznej, rozwoju osobistego, empatii i krytycznego myślenia, pomagając uczniom rozeznawać się w świecie, gdzie granica między rzeczywistością a sztucznymi kreacjami staje się coraz bardziej rozmyta.​​​​​​​​​​​​​​​​

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Styl życia Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
2025-02-18 | 12:50

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów

Współczesne eventy to nie tylko okazja do spotkań, ale także istotny element strategii marketingowych i komunikacyjnych. Profesjonalna firma eventowa odgrywa kluczową rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Żywienie

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj

Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.