Komunikaty PR

Czy dziewczynki są mniej inteligentne od chłopców?

2020-02-06  |  20:00
Biuro prasowe

Stereotypizacja płci jest wciąż niestety powszechnym zjawiskiem w naszym społeczeństwie. Wielu dziewczynkom od najmłodszych lat wmawia się, że kierunki ścisłe nie są  dla nich. Dlaczego? Podobno są mniej inteligentne od chłopców. Dlatego np. gra w szachy nie powinna być przedmiotem zainteresowania dziewczynek. Michał Kanarkiewicz walczy z takimi przekonaniami. Na podstawie swojej wieloletniej praktyki, a także zdobytej wiedzy udowadnia, że takie stereotypy są błędne i trzeba je zmieniać.

Wmawianie dziewczynkom, że matematyka czy gry i zabawy strategiczne, takie jak np. szachy to może nie do końca powinien być obszar ich zainteresowań, automatycznie powoduje, że przestają się tym w ogóle interesować, dorastając w przeświadczeniu, że są słabsze niż chłopcy. W finale doprowadza to do tego, że mniej dziewczynek niż chłopców gra w szachy. Jednak, co najważniejsze, przyczyną nie jest wcale ich iloraz IQ, czy świadomy wybór, a jedynie stereotypy, które są wmawiane i powtarzane młodemu społeczeństwu.  Poza wspomnianymi stereotypami, dochodzi do tego również chęć rywalizacji między chłopcami, która jeszcze bardziej motywuje ich do angażowania się w taką grę strategiczną. 

Więc jak wygląda inteligencja wśród obu płci? Powszechne badania pokazują, że nie ma żadnej różnicy w ilorazie IQ między mężczyznami a kobietami. Rozkład osób w społeczeństwie wykazuje, że kobiety mieszczą się w przedziale inteligencji będącej w normie. Natomiast mężczyźni pozostają na skrajnych granicach ilorazu IQ. Oznacza to, że jest ich więcej nie tylko z upośledzeniem umysłowym ale również z inteligencją wybitną.

Kooperacja, nie kompromis

Różnicowanie inteligencji na płcie nie przynosi żadnych korzyści, a jedynie straty.  Istotna jest współpraca, a nie rozdzielanie ludzi na oddzielne obozy. Dlatego jedynie kooperacja daje nam pozycje win-win, w której każda ze stron poczuje się wygrana, a kompromis może doprowadzić do sytuacji lose-lose, w której obie jednostki tracą. 

Poprzez rozmowę i właściwe argumentowanie doprowadzi się do sytuacji, gdzie każda z przeciwnych stron spotka się na wspólnym punkcie dzięki właściwej argumentacji.

- Tak samo jest w grze w szachy.  W momencie kiedy wszyscy pasjonaci szachowi połączą swoje umiejętności i będą grać razem, to zyskają znacznie większą satysfakcje z gry. Współpraca przyczyni się do stworzenia zdrowszej rywalizacji, nie mającej na celu pokazania niższej inteligencji, a jedynie różnice w umiejętnościach i  doświadczeniu – tłumaczy Michał Kanarkiewicz

Obowiązkowe lekcje gry w szachy dla dzieci nie są skuteczne

Michał Kanarkiewicz zachęca dzieci do gry w szachy oraz nawiązuje, że powinny być one przyjemnością w szkołach, a nie przymusem. Podkreśla jak ważne jest odczuwanie przyjemności z tego co się robi w życiu, bo tylko wtedy w pełni można wykorzystać potencjał swojego hobby. Dlatego właśnie podkreśla, że tego typu zajęcia nie powinny być obowiązkowe w szkole, bo tylko wtedy dzieci będą mogły czerpać z tego radość. Do rozwoju myślenia logicznego przyczynią się nie tylko szachy, ale również warcaby, gry słowne lub strategiczne.  Zarówno kobiety i mężczyźni odnajdą się w tego typu rozrywkach. Każde zajęcie jest przeznaczone dla wszystkich bez względu na płeć. Istotne jest jednak to czy będzie sprawiać przyjemność i przyczyniać się do rozwoju.

- Z dziecka które jest przymuszone do gry w szachy, nie będzie dziecka lubiącego grać w szachy – stwierdza Kanarkiewicz

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba Biuro prasowe
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach
Dziecko Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
2024-12-20 | 10:10

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa

Edukacja sensoryczna, choć często postrzegana jako zabawa, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Żłobki i przedszkola, które świadomie wprowadzają aktywności stymulujące

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.