Komunikaty PR

Czy inflacja zagląda do misek naszych pupili? PAYBACK bada preferencje zakupowe

2022-10-03  |  11:30
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.14 MB )

Już drugi rok z rzędu z okazji przypadającego na 4 października Światowego Dnia Zwierząt, PAYBACK przeanalizował preferencje zakupowe opiekunów zwierząt domowych. O ile w poprzednim badaniu ważną część stanowił wątek związany z pandemią, to w tym roku jedną z kluczowych kwestii była inflacja. Czy rosnące ceny istotnie wpływają na tę część budżetu domowego, który przeznaczamy na kupno karmy i akcesoriów dla naszych pupili? Ile wydajemy na zakupy dla naszych milusińskich i czy w ogóle bierzemy pod uwagę możliwość ograniczenia wydatków na ich utrzymanie? Na te i więcej pytań odpowiada najnowszy PAYBACK Opinion Poll.

Od wielu miesięcy inflacja zagląda do portfeli Polaków, dotkliwie weryfikując nasze plany i potrzeby zakupowe. Czy dotyczy to również wydatków na zwierzaki? 

- Na to, jak w dobie inflacji organizujemy budżet związany z utrzymaniem zwierzaków, w dużej mierze wpływa nasz stosunek do nich. A w przypadku badania PAYBACK aż 90% ankietowanych podkreśliło, że traktują swojego pupila jako członka rodziny, w przeciwieństwie do zaledwie 10% respondentów, dla których pies czy kot to po prostu zwierzę. Z tego względu, zdecydowana większość osób, które wzięły udział w najnowszym PAYBACK Opinion Poll, wdraża sprytne strategie zakupowe, dzięki czemu nadal może kupować dobrej jakości karmę i inne produkty dla swoich zwierząt - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska. 

A jaki zwierzak jest zazwyczaj naszym domowym i rodzinnym kompanem? W przypadku prawie połowy ankietowanych jest to pies. Co trzeci respondent jest opiekunem kota, a po kilka procent badanych ma królika, rybki akwariowe lub chomika. Zwykle w naszych domach mieszka jedno zwierzę – tak wskazało 57% ankietowanych PAYBACK, a co czwarta osoba zadeklarowała, że opiekuje się dwoma zwierzakami. 

Inflacja vs. miska naszych podopiecznych

Co ważne, aż 81% osób, które wzięły udział w badaniu PAYBACK, zadeklarowało, że nawet w dobie inflacji nie ogranicza wydatków związanych z utrzymaniem swoich pupili. Co więcej, w przypadku większości (67%) ankietowanych PAYBACK, rosnące ceny produktów przełożyły się wzrost budżetu, jaki przeznaczają na utrzymanie swoich zwierzaków. Z kolei 17% ankietowanych nadal wydaje na konieczne zakupy tyle samo, a 16% osób przyznało, że stara się oszczędzać i wydaje mniej. 

Zatem ile średnio wydajemy na utrzymanie zwierząt? Rok temu 36% respondentów zadeklarowało, że przeznacza na ten cel od 51 do 100 złotych na miesiąc, w tym roku natomiast ten sam odsetek ankietowanych wskazał, że zakup karmy i innych produktów to już od 101 do 200 zł w miesięcznym budżecie domowym.

Ci respondenci, którzy muszą szukać oszczędności, zwykle robią to w takich kategoriach, jak zakupy zabawek (21% ankietowanych z tej grupy), pokarmu (18%) oraz akcesoriów (17%). Nie oznacza to jednak, że poszukiwanie oszczędności podczas kupna karmy przekłada się na niższą jakość jedzenia, jakie serwujemy pupilom – blisko połowa ankietowanych korzysta wtedy z oferowanych przez sklepy promocji, co czwarty respondent kupuje większe opakowania jedzenia dla swojego zwierzaka, a jedynie 15% osób szuka tańszych zamienników. 

- W dobie inflacji wszyscy po trochu stajemy się łowcami okazji, a utrzymanie zwierzaków nie jest tu wyjątkiem. Wręcz przeciwnie, ponad 70% respondentów PAYBACK robiąc zakupy dla swoich podopiecznych, poszukuje promocji. Z pomocą zwykle przychodzi im wtedy internet, który dla 56% ankietowanych jest preferowanym sposobem na znalezienie atrakcyjnych cenowo produktów - komentuje Katarzyna Grzywaczewska. 

Sklepy online najpopularniejsze

W ubiegłorocznym badaniu PAYBACK najczęściej wskazywanym miejscem zakupu karmy dla zwierząt były super lub hipermarkety. W tym roku najpopularniejszym kanałem zakupowym okazał się internet, z którego w tym celu korzysta już 30% ankietowanych, podczas gdy wielkopowierzchniowe sklepy wybrało 21% osób. Na kolejnych miejscach znalazły się dyskonty, lokalne sklepy zoologiczne lub stacjonarne sklepy sieciowe, w których karmę kupuje odpowiednio po 17%, 16% i 14% opiekunów zwierząt.  

Akcesoria i zabawki dla swoich pupili (podobnie jak rok temu) najchętniej kupujemy online, co wskazało 30% respondentów PAYBACK Opinion Poll. Lokalne sklepy zoologiczne wybiera 21%, super i hipermarkety – 17%, a stacjonarne sklepy sieciowe i dyskonty po 15% i 7% ankietowanych.

Decydując się na konkretny sklep, w którym zrobimy zakupy dla naszych podopiecznych, najczęściej zwracamy uwagę na ceny i oferowane promocje, które są istotne dla 36% ankietowanych badaniach PAYBACK. Wśród innych elementów, które decydują o naszym wyborze, jest szeroki asortyment sklepu, co wskazało 28% respondentów, a także specjalistyczne produkty, których poszukuje 14% ankietowanych. 

Wśród elementów, które ze względu na inflację zeszły podczas zakupów konkretnych artykułów na dalszy plan, najczęściej wskazywanym była marka produktu (26%), marka sklepu (17%), jakość produktu (13%) i kwestie ekologiczne (12%). 

Mniejsze budżety, ale wciąż wielkie serca

Mimo że rosnąca inflacja w istotny sposób wpływa na stan naszych domowych budżetów, blisko 60% ankietowanych deklaruje, że nadal wspiera akcje charytatywne prowadzone na rzecz zwierząt. Respondenci najczęściej włączają się w zbiórki karmy (43%) i akcesoriów oraz biorą udział w zbiórkach pieniężnych (38%). Okazji do przekazania wsparcia na rzecz potrzebujących zwierząt jest mnóstwo. Można to zrobić na przykład przy okazji zakupów w sklepach Maxi Zoo, partnera Programu PAYBACK, gdzie na klientów czekają pojemniki na dary przekazywane rozmaitym instytucjom w ramach lokalnych działań charytatywnych prowadzonych przez sieć.

- Pomaganie potrzebującym zwierzętom jest głęboko wpisane w misję marki Maxi Zoo, dlatego aktywnie współpracujemy ze schroniskami, fundacjami, stowarzyszeniami i angażujemy się w pomoc charytatywną. Obecnie pomagamy kilkudziesięciu schroniskom z całej Polski, wspierając je poprzez przekazywanie pożywienia i akcesoriów, a także promując adopcję wśród klientów naszych sklepów. Tylko w ubiegłym roku przekazaliśmy łącznie 1 milion złotych wsparcia, w tym wsparcie produktowe o wartości ponad 660 tysięcy złotych dla 35 różnych organizacji prozwierzęcych w całej Polsce oraz w grudniu 2021 na rzecz Fundacji Viva! o wartości 240 000 zł. Po wybuchu wojny w Ukrainie pomogliśmy także ratowanym zwierzętom przekazując duże transporty pomocy produktowej w tym karmy, czipy, środki na pchły i kleszcze, transportery czy akcesoria, takie jak obroże, szelki i smycze. Dodatkowo 1 października ruszyła już VIII edycja naszej akcji „Przyjaźń Łączy – Wspólnie dla Zwierząt”, w ramach której po raz szósty można wesprzeć psy ratownicze Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego poprzez zakup specjalnych zawieszek. Dochód z ich sprzedaży przekażemy Fundacji GOPR. Zachęcamy wszystkich do udziału w naszych akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt w potrzebie - tłumaczy Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska. 


 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 14-16 września 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1408 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zwierzęta Mokra czy sucha karma: która jest lepsza dla Twojego psa? Biuro prasowe
2024-07-24 | 14:00

Mokra czy sucha karma: która jest lepsza dla Twojego psa?

Wybór odpowiedniej diety dla psa to ważny element dbania o jego zdrowie i dobre samopoczucie. Według badania grupy Fressnapf, do której należą specjalistyczne sklepy z
Zwierzęta Jak zaplanować udany urlop z pupilem
2024-07-24 | 07:50

Jak zaplanować udany urlop z pupilem

Wakacyjny wyjazd to wspaniała okazja do wzmacniania wyjątkowej więzi łączącej człowieka z czworonożnym przyjacielem. Wspólne spacery w pięknych okolicznościach przyrody,
Zwierzęta Glovo i Kakadu łączą siły, aby zapewnić użytkownikom szybkie dostawy produktów
2024-07-19 | 01:00

Glovo i Kakadu łączą siły, aby zapewnić użytkownikom szybkie dostawy produktów

Pies? Kot? A może chomik? Bez względu na to, jakie zwierzę mamy w domu, chcemy dla niego jak najlepiej. Zbilansowana karma, zdrowe przekąski, wygodne legowiska czy nowa obroża dla psa –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Media

Podróże

Paulina Sykut-Jeżyna: Byłam już na Mazurach, a teraz lecę do Grecji. Wszędzie ceny wzrosły, ale przecież można wybierać różne miejsca i wedle uznania planować wydatki

Prezenterka podkreśla, że jej tegoroczne wakacje mają dwie odsłony. Cieszy się, że wraz z bliskimi udało jej się już spędzić trochę czasu na ukochanych Mazurach, a z kolei teraz udaje się do Grecji i ma nadzieję, że urlop upłynie jej pod znakiem odpoczynku, wyciszenia i ładowania akumulatorów. Paulina Sykut-Jeżyna dostrzega, że ceny wzrosły, ale podkreśla, że zawsze można wybrać takie miejsca na wakacyjny wypoczynek, gdzie ten wzrost nie będzie tak mocno odczuwalny.

Media

Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor

Prezenterka żałuje, że Maciej Dowbor pożegnał się z Polsatem, ale szanuje jego decyzję i wierzy, że przed nim kolejne ciekawe wyzwania zawodowe. Agnieszka Hyży niezwykle miło wspomina czasy, kiedy mieli przyjemność ze sobą współpracować, i nie ukrywa, że wciąż sporo się od niego uczy, chociażby obserwując jego aktywność w mediach społecznościowych. Cieszy się także na każde spotkanie z nim.