Komunikaty PR

Czy szklana butelka jest eko? O trendach w konsumpcyjnym minimalizmie

2023-11-22  |  10:00
Biuro prasowe

Minimalizm i racjonalne podejście zakupowe, chęć dbania o środowisko i czynnego angażowania się w ekologiczne inicjatywy czy wreszcie świadome korzystanie z produktów z drugiego obiegu, to tylko niektóre z obecnych trendów konsumenckich. Jak pokazują badania aż 81% Polaków[1] pozytywnie ocenia swoją ekologiczną postawę, a życie w duchu less waste przestaje być jedynie marginalnym podejściem. Jakie jeszcze obserwujemy zmiany i co wspólnego z byciem eko ma zwracanie szklanych butelek do sklepu? Na to pytanie odpowiada druga odsłona kampanii #Efekt1butelki.

1. Racjonalny konsumpcjonizm, czyli mniej znaczy lepiej

Wraz z nowymi, prośrodowiskowymi ruchami na rynku w duchu less waste[2] oraz koniecznymi zmianami wymuszonymi przez sytuację gospodarczą i utrzymującą się wysoką inflację, coraz większa część społeczeństwa decyduje się na ograniczanie swoich wydatków, a co za tym idzie także mniejszą produkcję śmieci. Aż 86% polskich konsumentów deklaruje konieczność oszczędzania[3], co wskazuje, że Polacy z rozwagą podchodzą do swoich finansów. Jednocześnie, aż 81% z nas pozytywnie ocenia swoją postawę ekologiczną[4]. Najszybciej wprowadzamy w życie te dobre dla planety nawyki, które nie wymagają od nas dużego wysiłku lub są narzucone prawnie. W trend oszczędzania połączonego z troską o środowisko, z powodzeniem wpisuje się rozwijanie systemów kaucyjnych, np. szklanych butelek.

Oddawanie butelek zwrotnych do sklepu jest nie tylko ekologiczne, ale także… ekonomiczne. Od stycznia 2025 roku, w Polsce zacznie obowiązywać nowy system kaucyjny, nastawiony na efektywniejszy recykling opakowań, obejmie on opakowania po napojach - plastikowe butelki i metalowe puszki oraz szklane butelki zwrotne.  – Takie systemy dla szklanych butelek zwrotnych działają już teraz. I w przypadku piwa radzą sobie świetnie. Wpisywanie tych systemów w system kaucyjny dla opakowań jednorazowych jest błędem, o czym niejednokrotnie już mówiliśmy. Dobre w ustawie jest to, że skończy się wymaganie okazywania paragonów przy oddawaniu pustych butelek w sklepach, choć ta praktyka zdaje się już teraz występować rzadziej niż kiedyś   – wyjaśnia Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – Czego potrzeba to powszechnej edukacji, powszechnego przekonania, że nawet jedna butelka ma znaczenie. Bo ma i środowiskowe, i finansowe. Dla wielu konsumentów 1 zł kaucji za butelkę to kwota nie do wyrzucenia. Zależy nam na tym, aby  ta świadomość była możliwie powszechna,  by zwrot butelek stał się jednym z naszych codziennych nawyków. W tym na pewno pomoże uruchomienie systemu kaucyjnego także na inne rodzaje opakowań – dodaje.

Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest druga odsłona kampanii edukacyjnej prowadzonej przez Kompanię Piwowarską, #Efekt1butelki. Akcja ma na celu nie tylko uświadamianie o korzyściach płynących ze stosowania butelek zwrotnych, ale też zachęcenie konsumentów do tego, by każdy z nich znalazł własną motywację do oddawania tego rodzaju opakowań. Ekologia, ekonomia, czy zmiany lifestyle’owe – zwracajmy butelki, bo każda kolejna ma znaczenie.

2. Decluttering, czyli porządkujemy swoją przestrzeń

 

Motywacją do oddawania butelek może okazać się też chęć zmian lifestyle’owych. Już 90%[5] przedstawicieli młodych pokoleń, tj. Gen Z i Millenialsów deklaruje, że podejmuje działania na rzecz środowiska, a wielu z nich wskazuje, że stara się ograniczać ilość rzeczy w swoim najbliższym otoczeniu. Młodzi rezygnują m.in. z fast fashion na rzecz second-handów czy wymieniają się rzeczami z przyjaciółmi. To wszystko wpisuje się w trend declutteringu, czyli procesu eliminowania zbędnych, niepotrzebnych lub niechcianych przedmiotów z własnej przestrzeni życiowej. To praktyka, która porządkując nasze najbliższe otoczenie, wspiera efektywność i produktywność, obniża poziom stresu i przytłoczenia nadmiarem rzeczy, a także promuje postawę świadomego posiadania. – Czasami pozbycie się niepotrzebnych już sprzętów czy produktów może być dla nas wyzwaniem, szczególnie jeśli jest ich dużo i czujemy się tym przytłoczeni. Wtedy warto zacząć metodą małych kroków, np. od domowej spiżarni czy kuchni. To obszar, który będzie nam najłatwiej opanować. Oddajmy zwrotne butelki do sklepu, posegregujmy te surowce, które nadają się do recyklingu, posortujmy produkty spożywcze, które są jeszcze zdatne do zjedzenia. Te małe kroki dodadzą nam sprawczości i dadzą pewność, że poradzimy sobie z kolejnymi krokami uporządkowania przestrzeni – mówi Sylwia Majcher, ekoedukatorka.

3. Społeczna odpowiedzialność

Stale rosnąca ilość odpadów jest dużym wyzwaniem dla rządów poszczególnych państw, ale trzeba podkreślić, że wielkie zmiany zaczynają się od małych nawyków podejmowanych przez wielu ludzi jednocześnie. – Choć duża odpowiedzialność spoczywa na barkach producentów, to konsumenci są największą siłą napędową działań prośrodowiskowych – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.

Szklane butelki zwrotne, tak popularne jeszcze w latach 90., dziś stanowią 23% udziału w rynku[6], w którym dominują jednorazowe opakowania, najczęściej PET, aluminiowe lub szklane. - Zmieniające się nastroje i nawyki społeczne, mogą z powodzeniem odwrócić ten trend – dodaje ekspert Kompanii Piwowarskiej.

Więcej informacji nt. prowadzonej akcji można znaleźć pod adresem www.efekt1butelki.pl.


[1] Raport „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, przygotowany w ramach kampanii „Nasz Klimat” Ministerstwa Klimatu i Środowiska, marzec 2022

[2] Less waste – termin oznaczający styl życia, którego celem jest minimalizacja ilości produkowanych odpadów. Ideą jest ograniczanie zużycia i przyczynianie się do zmniejszenia wpływu człowieka na środowisko poprzez mniej konsumpcyjne i bardziej zrównoważone wybory.

[3] Według danych Consumer Panel Services GfK

[4] Raport „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, przygotowany w ramach kampanii „Nasz Klimat” Ministerstwa Klimatu i Środowiska, marzec 2022.

[5] Raport „Striving for balance, advocating for change” zrealizowany przez Deloitte, 2022 r.

[6] What about refillables?, Reloop Platform, 2020

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Przesądy ślubne, czyli sposoby na udane małżeństwo Biuro prasowe
2024-07-30 | 15:00

Przesądy ślubne, czyli sposoby na udane małżeństwo

Trwa sezon na śluby, celebracje i uroczystości, podczas których wyznajemy sobie miłość na dobre i na złe. Od wieków w te ważne dni ulegamy przesądom i wierzeniom,
Styl życia Highway to Lidl, czyli zrób zakupy w sklepie Lidl Polska na Pol’and’Rock
2024-07-30 | 14:30

Highway to Lidl, czyli zrób zakupy w sklepie Lidl Polska na Pol’and’Rock

Już 1 sierpnia startuje długo wyczekiwany Pol'and'Rock Festival – święto muzyki, wolności i nieskrępowanej zabawy! To tutaj rockowe riffy będą rozbrzmiewać na najwyższych
Styl życia Dzień Długu Ekologicznego. Od 1 sierpnia świat żyje „na kredyt”
2024-07-30 | 11:47

Dzień Długu Ekologicznego. Od 1 sierpnia świat żyje „na kredyt”

Dzień Długu Ekologicznego został ustanowiony przez fundację Global Footprint Network. Przy jego obliczaniu bierze się pod uwagę zużycie paliw kopalnych (gazu, ropy, węgla), wody, gleby,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Sport

Coraz mniej Polaków ćwiczy regularnie przez brak czasu i motywacji. To może pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym

Ludzie, którzy w ciągu całego życia są aktywni fizycznie, zapadają na niektóre nowotwory co najmniej o 25 proc. rzadziej niż osoby mało aktywne. Mniejsze jest też u nich ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy. Mimo świadomości dobroczynnego wpływu aktywności fizycznej tylko co czwarty Polak podejmuje ją regularnie przez minimum 30 minut dziennie, zgodnie z rekomendacjami WHO – wynika z raportu Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2023”. Brak ruchu najczęściej wynika z braku czasu i motywacji, ale może być także efektem poważniejszych problemów ze zdrowiem psychicznym. Eksperci dowodzą, że może jednocześnie te problemy pogłębiać, co tworzy błędne koło. Duża może być rola pracodawców, by zachęcać pracowników do aktywności fizycznej.

Moda

Luna: Bardzo mocno przeżyłam swój występ na Eurowizji. Nie do końca potrafię kontrolować emocje i często po prostu wygrywają łzy

Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że mogła reprezentować nasz kraj na tegorocznej Eurowizji w Szwecji i jak zapewnia, był to milowy krok w jej karierze. Jej zdaniem najważniejsza nie jest bowiem sama wygrana, ale możliwość zaprezentowania się szerokiemu gronu odbiorców. I choć bardzo przeżyła brak awansu do finału konkursu, to miło wspomina swój udział w tym wydarzeniu. Udało jej się zdobyć nowe doświadczenia i nawiązać wiele cennych muzycznych znajomości.