Komunikaty PR

Dialog i Technologia: przyszłość muzeów

2024-11-20  |  12:55
Dialog i Technologia: przyszłość muzeów
 
W dniach 14-15 listopada w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się konferencja „Muzeum Jutra. Nowe technologie w muzeach – perspektywy i wyzwania”, zorganizowana przez Fundację Scena Jutra we współpracy z Zamkiem Królewskim oraz Politechniką Warszawską. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli sektora kultury, pasjonatów muzealnictwa oraz innowatorów technologicznych, którzy przez dwa dni dyskutowali o przyszłości nowoczesnego muzealnictwa i implementacji technologii w instytucjach kultury.
 
Świat cyfrowy vs świat muzealnictwa
 
Cyfryzacja, obecna w niemal każdym aspekcie życia codziennego, nie ominęła muzeów i innych instytucji kultury, oferując szersze możliwości dostępu do zasobów oraz ich odbioru. Przewodnie pytanie konferencji brzmiało: nie czy, ale jak korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych, aby przyciągać widzów, wzbogacać narrację, a jednocześnie zachować autentyczność dzieł.
Dzięki nowym technologiom muzea mogą otworzyć się na wszystkich widzów, łącznie z osobami z niepełnosprawnościami, które jeszcze do niedawna miały ograniczoną możliwość obcowania ze sztuką. Technologia to także narzędzie usprawniające zarządzanie zasobami muzealnymi – ich dokumentację, archiwizację oraz ochronę.
 
Poszukiwanie równowagi
 
Kluczowym wyzwaniem, o którym debatowano podczas konferencji, było znalezienie balansu pomiędzy postępem technologicznym a zachowaniem tożsamości muzeów. Jak budować markę muzeum i komunikować ją szerokiemu gronu odbiorców? Czy muzeum powinno podążać za zmiennymi trendami, jak te z popularnych platform social mediowych, czy raczej utrzymać status quo?
Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się popularyzatorzy sztuki, dyrektorzy znamienitych polskich muzeów, historycy sztuki, zabytkoznawcy, konserwatorzy oraz 
specjaliści z obszaru technologii i cyfryzacji. Paneliści podkreślali, że dostosowanie narzędzi cyfrowych do specyfiki każdej instytucji oraz zapewnienie ich zgodności z oczekiwaniami odbiorców jest kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania i autentyczności.
 
Muzea Jutra – wizja i praktyka
 
Istotnym elementem rozmów były wyzwania stojące przed muzealnikami, a także oczekiwania wobec dostawców technologii. Eksperci wskazywali na potrzebę precyzyjnego dostosowywania nowych rozwiązań do charakteru instytucji i jej odbiorców. Wspólna refleksja skłaniała ku wnioskowi, że przyszłość muzeów to nie tylko digitalizacja, ale umiejętne łączenie tradycji z nowoczesnością i prowadzenie otwartego dialogu z widzem.
Konferencja „Muzeum Jutra” zakończyła się wspólną konkluzją, że przyszłość muzealnictwa leży w dialogu między technologią a kulturą. Kluczowe będzie dalsze poszukiwanie równowagi i współpraca między instytucjami a ekspertami od nowoczesnych technologii. Takie wydarzenia, jak „Muzeum Jutra”, są nieocenione w budowaniu platformy do wymiany wiedzy, inspiracji oraz długofalowych partnerstw.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów! Biuro prasowe
2025-04-17 | 11:00

Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów!

Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów! Tylko w 2024 roku w Polsce przeprowadzono blisko 12 000
Business Centre Club po raz 32. docenił firmy spełniające najwyższe standardy w biznesie
2025-03-03 | 11:00

Business Centre Club po raz 32. docenił firmy spełniające najwyższe standardy w biznesie

Podczas uroczystej gali po raz 32. wręczone zostały Złote Statuetki Lidera Polskiego Biznesu - prestiżowego wyróżnienia przyznawanego przedsiębiorstwom i menedżerom za
Jak inwestować w dobrą sztukę w 2025 roku? Kluczowe wskazówki dla kolekcjonerów
2025-01-28 | 21:00

Jak inwestować w dobrą sztukę w 2025 roku? Kluczowe wskazówki dla kolekcjonerów

Kupowanie sztuki staje się coraz bardziej popularnym sposobem na łączenie pasji z mądrym lokowaniem kapitału. Globalny rynek sztuki, wyceniany na około 65 miliardów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Gwiazdy

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Infrastruktura

Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.