Dla 6 na 10 Polaków praca w ogrodzie to nie obowiązek, a relaks
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Dla 6 na 10 z nas prace w ogrodzie to forma relaksu i odpoczynku, a jako obowiązek postrzega je 28 proc. osób – wynika z badania Grupa INCO SA, producenta nawozów do roślin Florovit. Częściej jako atrakcyjny sposób na spędzenie czasu widzą je kobiety niż mężczyźni. Własny kawałek zieleni wielu Polaków zaczęło bardziej doceniać po pandemii – twierdzi tak 56 proc. zapytanych. Dla większej urody ogrodu czy plonów w warzywniku co drugi ogrodnik-pasjonat stosuje nawozy. Przy ich wyborze mniej liczy się cena, zdecydowanie bardziej skuteczność i naturalne pochodzenie.
Niemal co drugi Polak dysponuje własnym kawałkiem zieleni – w postaci ogrodu, kwiatów na balkonie, trawiastego tarasu czy warzywnika. Zajmowanie się nim – jak wynika z badania zleconego przez Grupa INCO SA – zdecydowanie częściej jest dla nas przyjemnością niż obowiązkiem (62 proc. vs. 28 proc. wskazań). Szczególnie kobiety postrzegają takie zajęcie jako atrakcyjny sposób spędzania czasu, odpowiedziało tak 68 proc. Polek i 54 proc. Polaków. Co więcej, rola własnego ogrodu, tarasu czy balkonu wzrosła w czasie niedawnej pandemii koronawirusa. 56 proc. badanych obecnie bardziej ceni pełne zieleni miejsce do odpoczynku w domu.
– Posiadanie domu z ogrodem, tarasem czy chociaż mieszkania z dużym balkonem, na którym można uprawiać rośliny, to marzenie wielu z nas. I faktycznie widać, że coraz chętniej otaczamy się zadbaną zielenią. Co więcej, wielu osobom ogromną satysfakcję sprawia uprawa własnych warzyw i owoców w sadzie i warzywniku, a jeśli nie ma takiej możliwości, to chociaż w donicy na balkonie. Aby dobrze rosły chętnie sięgamy po nawozy. Jednocześnie, jesteśmy coraz bardziej świadomi, że ważna jest nie tylko ich efektywność, ale także wpływ na zdrowie i środowisko. Jak wynika z naszego badania, nie cena, a skuteczność, naturalne pochodzenie i ekologiczność to trzy główne czynniki, którymi kierujemy się przy zakupie – mówi Marcin Kroczek, dyrektor sprzedaży nawozów, Grupa INCO SA, producenta nawozów do roślin Florovit.
Zdrowe i ekologiczne rośliny
Ponad połowa właścicieli roślin w ogrodzie, na tarasie, balkonie czy w warzywniku stosuje nawozy (52 proc.) – wynika z badania Grupa INCO SA. W ten sposób o zieleń dba 56 proc. kobiet i 47 proc. mężczyzn. Im starsze osoby, tym chętniej wspomagają w ten sposób swoje rośliny. Wśród osób w wieku 25-34 lata nawozy stosuje 36 proc., w grupie 45-54 lata 57 proc., a spośród mających więcej niż 55 lat aż 61 proc.
Niezależnie od tego, czy uprawiamy warzywa, owoce, zioła czy rośliny ozdobne takie jak kwiaty, krzewy czy drzewa, najważniejszymi kryteriami wyboru nawozów są ich skuteczność, naturalne pochodzenie i ekologiczność. Na pierwszy z elementów wskazuje połowa zapytanych, bez znaczenia co uprawiają. Naturalne pochodzenie jest ważne dla 46 proc. osób uprawniających warzywa, owoce i zioła oraz dla 43 proc. osób posiadających rośliny ozdobne. Na ekologię wskazało odpowiednio 38 proc. i 39 proc. respondentów.
Jako kolejne elementy, które bierzemy pod uwagę przy wyborze nawozu, wskazujemy łatwość stosowania, długość działania, niską cenę i polskiego producenta.
Naturalny jak nawóz
Z badania producenta Florovitu i Azofoski wynika, że naturalne pochodzenie nawozu zyskuje na znaczeniu przy decyzjach konsumentów. 4 na 10 osób w ostatnich latach częściej zwraca uwagę na ten czynnik. Kolejne, które obecnie częściej bardziej bierzemy pod uwagę przy zakupie to skuteczność (38 proc.) oraz ekologia (34 proc.). Dla jednej czwartej coraz ważniejsze są niska cena, długość działania i łatwość stosowania.
– To ważne, że nie tylko w przypadku roślin, które zjadamy, wybieramy naturalne i ekologiczne nawozy. Działanie nawozów naturalnych jest bardziej rozłożone w czasie i trzeba poczekać dłużej aby zobaczyć efekt działania. Są one jednak bardziej neutralne dla środowiska naturalnego, oraz poprawiają żyzność gleby. Dlatego tam gdzie szybki efekt i silne odżywienie roślin nie są dla użytkowników kluczowe, warto oprócz nawozów mineralnych korzystać także z produktów pochodzenia naturalnego. Dzięki nawozom takim jak np. Florovit Humus, BIOnawozy, Mikroflora 3w1 czy granulowany obornik Florovit pro–natura, łatwiej zachować biologiczną równowagę gleby – dodaje Marcin Kroczek.
Metodologia badania:
Badania zostały zlecone przez Grupa INCO i przeprowadzone na panelu Ariadna. Kwoty zostały dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badania przeprowadzono od 19 lutego do 3 marca 2024. Metoda: CAWI.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.