Dla 6 na 10 Polaków praca w ogrodzie to nie obowiązek, a relaks
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Dla 6 na 10 z nas prace w ogrodzie to forma relaksu i odpoczynku, a jako obowiązek postrzega je 28 proc. osób – wynika z badania Grupa INCO SA, producenta nawozów do roślin Florovit. Częściej jako atrakcyjny sposób na spędzenie czasu widzą je kobiety niż mężczyźni. Własny kawałek zieleni wielu Polaków zaczęło bardziej doceniać po pandemii – twierdzi tak 56 proc. zapytanych. Dla większej urody ogrodu czy plonów w warzywniku co drugi ogrodnik-pasjonat stosuje nawozy. Przy ich wyborze mniej liczy się cena, zdecydowanie bardziej skuteczność i naturalne pochodzenie.
Niemal co drugi Polak dysponuje własnym kawałkiem zieleni – w postaci ogrodu, kwiatów na balkonie, trawiastego tarasu czy warzywnika. Zajmowanie się nim – jak wynika z badania zleconego przez Grupa INCO SA – zdecydowanie częściej jest dla nas przyjemnością niż obowiązkiem (62 proc. vs. 28 proc. wskazań). Szczególnie kobiety postrzegają takie zajęcie jako atrakcyjny sposób spędzania czasu, odpowiedziało tak 68 proc. Polek i 54 proc. Polaków. Co więcej, rola własnego ogrodu, tarasu czy balkonu wzrosła w czasie niedawnej pandemii koronawirusa. 56 proc. badanych obecnie bardziej ceni pełne zieleni miejsce do odpoczynku w domu.
– Posiadanie domu z ogrodem, tarasem czy chociaż mieszkania z dużym balkonem, na którym można uprawiać rośliny, to marzenie wielu z nas. I faktycznie widać, że coraz chętniej otaczamy się zadbaną zielenią. Co więcej, wielu osobom ogromną satysfakcję sprawia uprawa własnych warzyw i owoców w sadzie i warzywniku, a jeśli nie ma takiej możliwości, to chociaż w donicy na balkonie. Aby dobrze rosły chętnie sięgamy po nawozy. Jednocześnie, jesteśmy coraz bardziej świadomi, że ważna jest nie tylko ich efektywność, ale także wpływ na zdrowie i środowisko. Jak wynika z naszego badania, nie cena, a skuteczność, naturalne pochodzenie i ekologiczność to trzy główne czynniki, którymi kierujemy się przy zakupie – mówi Marcin Kroczek, dyrektor sprzedaży nawozów, Grupa INCO SA, producenta nawozów do roślin Florovit.
Zdrowe i ekologiczne rośliny
Ponad połowa właścicieli roślin w ogrodzie, na tarasie, balkonie czy w warzywniku stosuje nawozy (52 proc.) – wynika z badania Grupa INCO SA. W ten sposób o zieleń dba 56 proc. kobiet i 47 proc. mężczyzn. Im starsze osoby, tym chętniej wspomagają w ten sposób swoje rośliny. Wśród osób w wieku 25-34 lata nawozy stosuje 36 proc., w grupie 45-54 lata 57 proc., a spośród mających więcej niż 55 lat aż 61 proc.
Niezależnie od tego, czy uprawiamy warzywa, owoce, zioła czy rośliny ozdobne takie jak kwiaty, krzewy czy drzewa, najważniejszymi kryteriami wyboru nawozów są ich skuteczność, naturalne pochodzenie i ekologiczność. Na pierwszy z elementów wskazuje połowa zapytanych, bez znaczenia co uprawiają. Naturalne pochodzenie jest ważne dla 46 proc. osób uprawniających warzywa, owoce i zioła oraz dla 43 proc. osób posiadających rośliny ozdobne. Na ekologię wskazało odpowiednio 38 proc. i 39 proc. respondentów.
Jako kolejne elementy, które bierzemy pod uwagę przy wyborze nawozu, wskazujemy łatwość stosowania, długość działania, niską cenę i polskiego producenta.
Naturalny jak nawóz
Z badania producenta Florovitu i Azofoski wynika, że naturalne pochodzenie nawozu zyskuje na znaczeniu przy decyzjach konsumentów. 4 na 10 osób w ostatnich latach częściej zwraca uwagę na ten czynnik. Kolejne, które obecnie częściej bardziej bierzemy pod uwagę przy zakupie to skuteczność (38 proc.) oraz ekologia (34 proc.). Dla jednej czwartej coraz ważniejsze są niska cena, długość działania i łatwość stosowania.
– To ważne, że nie tylko w przypadku roślin, które zjadamy, wybieramy naturalne i ekologiczne nawozy. Działanie nawozów naturalnych jest bardziej rozłożone w czasie i trzeba poczekać dłużej aby zobaczyć efekt działania. Są one jednak bardziej neutralne dla środowiska naturalnego, oraz poprawiają żyzność gleby. Dlatego tam gdzie szybki efekt i silne odżywienie roślin nie są dla użytkowników kluczowe, warto oprócz nawozów mineralnych korzystać także z produktów pochodzenia naturalnego. Dzięki nawozom takim jak np. Florovit Humus, BIOnawozy, Mikroflora 3w1 czy granulowany obornik Florovit pro–natura, łatwiej zachować biologiczną równowagę gleby – dodaje Marcin Kroczek.
Metodologia badania:
Badania zostały zlecone przez Grupa INCO i przeprowadzone na panelu Ariadna. Kwoty zostały dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badania przeprowadzono od 19 lutego do 3 marca 2024. Metoda: CAWI.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.