Alessi Values - poezja tworzenia kontra siła rzeczowości
Home Sweet Home PR
Łowicka 51 lok. 207
02-353 Warszawa
ola|hshpr.pl| |ola|hshpr.pl
880 320 909
hshpr.pl
Mieszkający w Neapolu Riccardo Dalisi, legenda włoskiego wzornictwa przemysłowego, twórca słynnych neapolitańskich kawiarek, na co dzień żyje w atmosferze wielowiekowych tradycji rzemieślniczych, korzystając z bliskiego kontaktu z twórcami i szukając inspiracji we wciąż istniejących ulicznych warsztatach. Jego projekty są niestandardowe, baśniowe, wymykające się łatwej klasyfikacji. Wśród designerów współpracujących z Alessi, Riccardo Dalisi jest prawdopodobnie najdoskonalszym przykładem poetyckiego podejścia do projektowania – mówi Alberto Alessi.
Projekt jedyny w historii designu
W latach 70. Dalisi dostał zlecenie stworzenia dla marki neapolitańskiej kawiarki, a za proces projektowy został w 1981 roku wyróżniony nagrodą Compasso d’Oro. Zanim powstał ostateczny produkt, projektant stworzył ponad dwieście prototypów – każdy kolejny inny od poprzedniego, bardziej ekspresyjny, zmierzający do punktu zatracenia funkcji użytkowej i stania się dziełem sztuki. Za punkt wyjścia posłużył projektantowi klasyczny, neapolitański dzbanek do patrzenia kawy – cuccuma – bazujący nie na nacisku ciśnienia pary, ale na mocy grawitacji. Swoją pracę Dalisi rozpoczął od analizy społeczno-antropologicznej.
A później użył magii. Wykorzystując miedź i mosiądz, nadał klasycznej neapolitańskiej kawiarce rolę nośnika niesamowitych historii. Pojawiały się w nich nieziemskie stworzenia – rycerze, święci i chimery, gwiazdy i inne elementy astralne. Wierzę, że nic podobnego nie wydarzyło się w historii designu. Aby uczcić ten niesamowity proces projektowy, wybraliśmy jeden z prototypowych projektów i z okazji jubileuszu wyprodukowaliśmy go w limitowanej liczbie 999 sztuk – tłumaczy Alessi.
Kawa i poezja
„Kawiarka z sercem i gwiazdami” – projekt efemeryczny, wyjęty z wyobraźni nieograniczonego schematami projektanta, stanowi kolejną, styczniową odsłonę jubileuszowej kolekcji „Values”, nazwaną „Poezja”.
Projekt zakładał wykorzystanie sprawdzonych materiałów: miedzi i mosiądzu, a jego wykonanie zlecono artystom rzemieślnikom z neapolitańskiej Rua Catalana – legendarnej ulicy katalońskich blacharzy (Lattonieri). W całości wykonana ręcznie, kawiarka stanowi połączenie
miedzianego korpusu i dekoracyjnych, wykonanych z mosiądzu gwiazd – uchwyconych niejako w ruchu, okalających samotne serce.
Uważam, że aby być dobrym projektantem, należy w pierwszej kolejności być poetą – zauważa Alberto Alessi. Poezja to kreacja, a zadaniem projektanta jest wykreowanie czegoś, co pozwoli nam unieść się nieco ponad codzienną egzystencję i spojrzeć na nasze życie z góry.
Styczniową odsłonę jubileuszowej kolekcji marki Alessi docenią koneserzy nietuzinkowych wytworów wzornictwa przemysłowego – projekt Riccardo Dalisiego zasługuje na zaszczytne miejsce w kolekcji najważniejszego designu.
Siła wyobraźni i moc użyteczności
O ile metafizyczny, poetycki projekt gwiezdnej kawiarki klasyfikuje się jako dzieło sztuki, tak lutowa odsłona kolekcji Alessi „Values” niesie propozycję dla miłośników przedmiotów nie tylko doskonale zaprojektowanych, ale też użytecznych na co dzień. Mimo efemerycznej, przywodzącej na myśl ulotną ideę nazwy, dziadek do orzechów „Farfalle” (wł. motyl) skrywa w sobie potężną siłę.
Projekt Enzo Mari powstał pod koniec lat 90., ale nie został wówczas zrealizowany. Powrót do jego idei z okazji 100-lecia marki Alessi jest hołdem złożonym jednemu z największych mistrzów włoskiego designu, zmarłemu w październiku 2020 roku.
Enzo Mari słynął z bezkompromisowego podejścia do projektowania. Swoje krytyczne spojrzenie realizował w idei praktyczności i „Rzeczowości” produktu – tak też właśnie nazywa się lutowa odsłona jubileuszowej kolekcji Alessi. Dlaczego? Jak mówi Alberto Alessi: w jego projektach nie ma nic zbędnego, ani niepotrzebnie dekoracyjnego. Każdy z nich posiada swoją precyzyjną logikę, w każdym jest dążenie do esencji, głębokiej istoty przedmiotu i prawdziwej racji bytu.
W poszukiwaniu inspiracji do swoich projektów, Mari odwoływał się do rzeczowych aspektów konkretnych mechanizmów, przedmiotów i gestów. W przypadku dziadka do orzechów „Farfalle” jest to analogia do zapożyczonego z warsztatu mechanicznego ruchu dokręcania śruby motylkowej i zaciskania jej, aż… do zgniecenia orzecha. Minimalistyczna, pozbawiona zbędnych elementów dekoracyjnych forma projektu połączona jest z wyjątkową trwałością polerowanej na połysk stali nierdzewnej. Prostota wykonania, żelazna logika użyteczności i niepodważalna trwałość – to mocne argumenty za tym, że pozornie delikatny „Farfalle” realizuje słynne założenia projektowe legendarnego Enzo Mari: dekantacji, usunięcia wszystkiego, co jest bezużyteczne lub fałszywe. I pozostawia nas z czystą esencją doskonałego designu.
Siła i efemeryczność. Dekoracyjność i pragmatyczność. Ulotność idei, kontra moc funkcjonalności. Poezja vs. Rzeczowość.
W jubileuszowej kolekcji „Values”, Alessi eksploruje wszelkie aspekty projektowania. Nie poznaliśmy jeszcze wszystkich – kolejne karty włoska marka odsłoni w najbliższym czasie. Jakie? O tym z pewnością warto będzie się przekonać.

ERLI dla Twojego domu: od elektroniki po wystrój wnętrz – kompleksowy przewodnik zakupowy

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Kiedyś niepotrzebnie uwierzyłam, że nie umiem śpiewać. Teraz już wiem, że to była nieprawda
Tancerka cieszy się, że wreszcie dała się namówić do udziału w programie „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, bo podczas nagrań przekonała się, że stać ją na więcej, niż myślała. Znalazła w sobie odwagę do tego, by przełamać pewne swoje wewnętrzne blokady, i teraz jest dumna z tego, co udało jej się osiągnąć. Wcześniej Edyta Herbuś bała się przede wszystkim tego, że nie poradzi sobie wokalnie. Teraz dzięki odpowiednim warsztatom staje już na scenie dużo pewniejsza siebie.
Handel
Polscy naukowcy pracują nad materiałami budowlanymi z roślin. Szerokie zastosowanie mogą mieć przede wszystkim konopie

W związku ze zmianami klimatycznymi i kurczącymi się zasobami naturalnymi naukowcy szukają nowoczesnych, odnawialnych materiałów budowlanych. Przyszłość budownictwa może należeć do roślin jednorocznych – przede wszystkim słomy i konopi. Naukowcy z Wydziału Leśnego i Technologii Drewna z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pracują nad materiałami roślinnymi, które mogą zastąpić tradycyjne surowce.
Podróże
Tomasz Jacyków: Nie lubię uczestniczyć w wakacyjnym obłędzie migracji ludzi. Unikam jak ognia tego, na co inni czekają cały rok

Stylista zaznacza, że nieco na przekór w wakacje dużo pracuje, a po nich, kiedy kurorty świecą już pustkami, on odpoczywa. W tym roku jednak ze względu na nadmiar obowiązków zawodowych i nawiązanie współpracy z branżą filmową pod znakiem zapytania staje jego urlop, który planował na przełomie września i października.