Architektoniczna wizja światła
Prezentujemy inspirujące projekty, które zgłoszono do konkursu Tubądzin Design Awards ‘22, w których światło odgrywa ważną rolę.
Światło dzienne, będące elementem całkowicie niezależnym od projektanta, jest głównym aktorem w tworzeniu atmosfery i odbioru przestrzeni. Relacja światła z materiałem ma wpływ na odbiór konstrukcyjny formy, niezależnie od tego, czy pochodzi ono z naturalnych czy sztucznych źródeł. Jak zauważa Steen Eiler Rasmussen w "Odczuwaniu architektury", światło zajmuje równorzędną pozycję z innymi materiałami budowlanymi, jak kamień, cegła czy drewno. Duński architekt podkreśla, że światło odgrywa ogromną rolę w odczuwaniu. Zmiana wielkości i usytuowania okien może całkowicie zmienić charakter pomieszczenia. Często emocjonalne wrażenia związane z barwą i natężeniem światła pojawiają się bez świadomości odbiorcy, co czyni je niezwykle ważnym elementem w projektowaniu przestrzeni.
Projekt Kristiny Busko "Licht Haus"
"Licht Haus" to projekt studyjny kompleksu budynków z wnętrzami wystawienniczymi, stworzony przez Kristinę Busko. Celem tego projektu jest ukazanie zmian emocjonalnych u odbiorcy w zależności od wpływu na człowieka światła dziennego lub sztucznego. Kompleks obejmuje 6 stref: Centrum światła (A), Bibliotekę (B), Sale immersyjne (C), Restaurację (D), Patio zewnętrzne (E), Podziemną Salę Wystawienniczą (F) oraz Obserwatorium (G). Obiekt miałby zostać wkomponowany w obszar Wyspy Szczytnickiej we Wrocławiu. Projekt ten jest nie tylko estetyczny, ale i funkcjonalny, eksplorujący różnice odczuwanej przestrzeni w zależności od światła.
Kolekcje Tubądzin wykorzystane w projekcie: Cielo e Terra by Dorota Koziara, Monolith Onice, Mcchia i Regal Stone .
Projekt Oksany Schumeldy "Rust House"
"RUST HOUSE" autorstwa Oksany Schumeldy to połączenie tekstur i kształtów, gdzie światło odgrywa kluczową rolę w podkreślaniu estetyki. Metal i woda dominują w projekcie, definiując charakter i nastrój budynku. Wyzwaniem projektowym było również wkomponowanie "RUST HOUSE" w tradycyjną zabudowę dzielnicy, w której miałby stanąć. W projekcie dominują obszary otwarte z panoramicznymi oknami na taras, gdzie światło naturalne jest kluczowym elementem doświadczenia przestrzeni.
W projekcie wykorzystano kolekcję Tubądzin Cielo e Terra by Dorota Koziara.
Viktoria Savlyak i Artem Potapenko „Kwiaciarnia”
Projekt, w którym koncept wizualny opiera się na połączeniu naturalnych tekstur z geometrycznymi kształtami, jasnymi akcentami i monochromatycznym wnętrzem. Zastosowany minimalistyczny styl cechuje się prostotą formy i funkcjonalnością natury. Centralnym elementem jest dekoracyjne drzewo , które nie tylko stanowi atrakcyjny element wizualny, ale także wykorzystuje światło jako medium, podkreślając jego strukturę i teksturę. Drzewo unosi się ku światłu, wyraźnie akcentując jego fundamentalne znaczenie w codziennym funkcjonowaniu organizmów i roślin.
Kolekcje Tubądzin w projekcie: Macchia Monolith, Boho i Timeless Maciej Zień.
Wszystkie te projekty zgłoszone do Tubądzin Design Awards prezentują nie tylko estetyczne podejście do światła w architekturze, ale także funkcjonalność i innowacyjność w projektowaniu przestrzeni. Przesłane projekty podkreślają, że światło staje się integralną częścią artystycznego wyrazu architektów i projektantów wnętrz na całym świecie.
![Delektuj się latem z Fiskars Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1606986133,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Delektuj się latem z Fiskars
![LETNIA WYPRZEDAŻ W BOCONCEPT](/files/_uploaded/glownekonf_1075773718,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
LETNIA WYPRZEDAŻ W BOCONCEPT
![Lodówki Candy o pojemności XXL – w sam raz na upały](/files/_uploaded/glownekonf_558307035,w_239,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Lodówki Candy o pojemności XXL – w sam raz na upały
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.