Łazienka A.D. 2022 – raport TECE x KODO
Zbliżający się koniec roku to czas podsumowań – także w branży wnętrzarskiej. Aby poznać kierunki w aranżacji łazienek w 2022 roku, firma TECE zaprosiła do badania pracownię KODO. Wzięło w nim udział kilkunastu architektów, którzy przeanalizowali łącznie ponad 130 zrealizowanych projektów pomieszczeń sanitarnych. Oto jak urządzaliśmy łazienki w mijającym roku.
Celem badania było zdefiniowanie trendów łazienkowych za 2022 rok, określenie potrzeb i oczekiwań inwestorów, a także wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się architekci. Analiza wyników badania wykazała, że dominujące trendy sprzyjały urządzaniu łazienek jako miejsca relaksu i wyciszenia – w sposób praktyczny, z myślą o komforcie użytkowników i ergonomii wnętrza. 90% projektów stanowiły łazienki, a 10% toalety jako osobne pomieszczenia. Badanie wykazało m.in., że rośnie rola pomieszczeń sanitarnych na tle pozostałych wnętrz. W 19% przypadków realizacje posiadały 2 łazienki, a w 8% architekci zaprojektowali nawet 3 pomieszczenia sanitarne - w tym dodatkową toaletę, np. dla gości. Z kolei przyglądając się bliżej metrażowi, wciąż większość stanowią łazienki o powierzchni do 5 m², jednak coraz częściej spotykane są mieszkania z większymi pomieszczeniami kąpielowymi, które oferują więcej możliwości w aranżacji (32% stanowiły łazienki o pow. powyżej 5 m²).
Moda a rzeczywistość, czyli oczekiwania inwestorów
Popularne trendy w przestrzeni łazienkowej przychodzą i odchodzą, dlatego - jak wskazują wyniki badania TECE i KODO - użytkownikom zależy na ponadczasowych projektach, które wytrzymają próbę czasu. Ponad połowa respondentów (60%) oczekiwała, że ich łazienka zostanie urządzona nowocześnie, a 26% wskazało na styl naturalny. Popularnością cieszyły się również minimalizm i bezpieczna klasyka. Bardziej oryginalne kierunki to styl hiszpański, marynistyczny, retro lub pop-art.
Oprócz wizualnych aspektów coraz ważniejsza dla użytkowników staje się funkcjonalność w zakresie zastosowanych rozwiązań. Jako przykład można wskazać odwieczny spór, jaki toczą ze sobą wanna oraz prysznic. W 2022 roku chętniej wybieraliśmy praktyczny prysznic – to rozwiązanie wskazało 58% inwestorów – niż wannę (34%). Opcją pośrednią okazała się z kolei wanna z parawanem (niecałe 19%). Klienci mają także jasno sprecyzowane oczekiwania względem umywalki – większość wskazywała na wariant z szafką lub ceramikę nablatową. A jak prezentowały się efekty? Oto topowe trendy w aranżacji łazienek.
#1 Neutralne barwy
Potrzeby i oczekiwania komunikowane przez właścicieli korespondują z wybranymi kierunkami wnętrzarskimi. Obie te strefy: popularnych, modnych aranżacji i wymagań klientów przenikają się i aktywizują nawzajem. Przyjrzyjmy się kolorystyce: w tej sferze dominuje neutralna szarość (59%), kojarzona ze spokojem biel (47%) oraz klasyczna, elegancka czerń (32%). Pojawiają się też ciepłe tonacje, jak beż i brąz, a jeśli wyraziste barwy to niebieski, zieleń oraz róż. W zakresie armatury sanitarnej stawiamy głównie na chromowane wykończenia i czerń, można zaobserwować również złote akcenty. – Wciąż pozostajemy wierni stonowanym barwom i zachowawczej stylistyce. To, jak urządzamy nasze wnętrza, wynika m.in. ze względów kulturowych, ale także z faktu, że remont i zmiana wystroju łazienki wiąże się z dużym wyzwaniem. Szukamy zatem rozwiązań ponadczasowych, które przetrwają kilka lub kilkanaście lat. Z naszych doświadczeń wynika, że Polacy chcą mieszkać w jasnych i przytulnych wnętrzach, ale są także coraz bardziej otwarci na odważniejszą paletę i trendy, które wprowadzają w postaci dodatków, mebli czy tekstyliów – mówi Marta Magnowska, architekt KODO.
#2 Przyjazna nowoczesność w zgodzie z naturą
Jak wskazują dane badania, prawie 65% łazienek zrealizowanych przez pracownię urządzono w szeroko rozumianym stylu nowoczesnym. W 23% postawiono na aranżacje w naturalnym klimacie. Nie zabrakło także projektów bazujących na klasyce i minimalizmie. - Natura jest dla nas coraz ważniejsza i przejawia się w stylu japandi, urban jungle bądź eko. W tym kontekście nie da się pominąć zastosowanych materiałów. Chcemy otaczać się naturą – wybieramy kamień lub drewno, a także beton. Dlatego w minionym roku wprowadziliśmy do oferty nowe modele przycisków spłukujących wykonane z naturalnych surowców, takich jak: dąb, kamień łupkowy, biały marmur oraz lekki beton. Te elementy wpisują się w aranżacje łazienek stanowiące przestrzeń relaksu i odpoczynku, w której harmonia i bliskość z naturą są niezwykle istotne – mówi Aleksandra Drozdalska, ekspert marki TECE.
#3 Nie tylko płytka
Korzystamy z pełnej palety form i wzorów płytek. Bazowe formaty to 60x60 oraz 60x120, jednak nie brakuje także płytek o niestandardowych kształtach i wymiarach, mozaiki, cegiełki. Kolorystyka przechodzi od bieli, przez jasne i ciemne szarości, po beże i brązy. Dużą rolę odgrywają także naturalne motywy – np. żyłkowany kamień, drewno - oraz beton. Analizując dane badania można zaobserwować także zwrot ku mniej oczywistym rozwiązaniom i odważniejszym stylizacjom, np. z okładzinami ściennymi w postaci tapety – z botanicznymi motywami ożywiającymi przestrzeń.
#4 Praktyczne rozwiązania
2022 to rok funkcjonalnych rozwiązań. Świadczy o tym chociażby fakt, że praktyczny prysznic – w przeważającej części z odwodnieniem liniowym – został zainstalowany aż w blisko 60% łazienek. Układ pomieszczeń oraz warunki montażowe skłaniają architektów do sięgania także po niestandardowe rozwiązania. Dotyczy to m.in. stelaży podtynkowych. W 10% projektów zastosowano moduły niskie, które z powodzeniem mogą być montowane pod skosami czy oknami. Warto przyjrzeć się także sposobom zabudowy stelaża. Tu, oprócz tradycyjnej zabudowy z półką i szafką nad toaletą, pojawiają się także w formie słupka, są również łączone z blatem umywalki. Zapytani o szczególne rozwiązania, architekci wskazywali m.in. na montaż miski WC na płycie meblowej, dekoracyjne grzejniki czy lustra o różnych kształtach – także z podświetleniem LED.
Optymalna łazienka to nie tylko styl, jakość materiałów i profesjonalne wykonawstwo, ale również dostosowanie projektu pomieszczenia do indywidualnych potrzeb mieszkańców. Z zebranych danych wynika, że największe wyzwania dla architektów generują techniczne uwarunkowania pomieszczeń łazienkowych, ich układ, a tym samym zachowanie pełnej funkcjonalności wnętrza przy ograniczonym metrażu. Dobór dedykowanych rozwiązań aranżacyjnych jest niezbędny i wynika z cech szczególnych, np. nietypowego układu czy konieczności zmiany instalacji wodno-kanalizacyjnej.
Z badania przeprowadzonego przez markę TECE i pracownię KODO wynika, że łazienki stają się ważnymi pomieszczeniami w domu. Urządzając je stawiamy na sprawdzoną paletę i ponadczasowy styl. Chcemy mieszkać nowocześnie, przy czym nowoczesność kojarzona jest tu nie tylko z określonym kierunkiem w aranżacji, ale z funkcjonalnością i rozwiązaniami podnoszącymi komfort użytkowania. Do łazienki zapraszamy także naturę – doceniając jej rolę i kojący wpływ na zmysły.

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Łóżka kontynentalne - przegląd najpopularniejszych modeli

Proste przyjemności na zimowe wieczory
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Kajra: Sławomir zaskakuje mnie i totalnie zachwyca każdym utworem. Jego teksty i muzyka są zupełnie na innym poziomie
Piosenkarka zaznacza, że Sławomir od jakiegoś czasu na 19 marca przygotowuje muzyczny prezent dla fanów. Tym razem będzie to singiel „Helena”. To już także ostatnia prosta przed premierą płyty „Cudowronek”, która ukaże się już niebawem. Jak podkreśla Kajra, znajdzie się na niej 16 utworów w starym, dobrym stylu jej męża, gwiazdy rock polo.
Firma
Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników

Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.
Żywienie
Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami

Celebrytka nie ukrywa, że dodatkowe kilogramy przysporzyły jej w życiu wielu problemów. Zaczęło się już w liceum, kiedy czuła się gorsza i brzydsza od swoich szczuplejszych koleżanek adorowanych przez rówieśników. Później, gdy stała się rozpoznawalna dzięki programowi „Gogglebox. Przed telewizorem”, swoje trzy grosze dołożyli jeszcze hejterzy i niełatwo było się jej uporać z obraźliwymi komentarzami.