Bezpieczeństwo i czas na to co ważne - najważniejsze potrzeby Polaków
Poczucie bezpieczeństwa to najważniejsza potrzeba emocjonalna Polaków. Zaspokojenie jej jest bardzo ważne, a dom jest jednym ze źródeł dobrego samopoczucia. Zgadza się z tym ponad połowa Polaków, co ciekawe – zwłaszcza osoby mieszkające w pojedynkę – wynika z tegorocznego raportu „IKEA. Życie w domu 2022”.
Każdego roku IKEA prosi tysiące osób, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania, a następnie publikuje raport „IKEA. Życie w domu”. Badania w 2022 roku przeprowadzono w 37 krajach, pytając w sumie 37 405 ludzi powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1006 osób.
Jak mieszkają Polacy?
Dla wielu Polaków to posiadanie własnego domu czy mieszkania jest jedną
z najważniejszych rzeczy, jeżeli chodzi o zaspokajanie potrzeb emocjonalnych (bezpieczeństwa, prywatności, komfortu, przyjemności, własności, spełnienia, przynależności). Polska znajduje się w pierwszej piątce krajów z najwyższym odsetkiem mieszkań własnościowych w UE. W porównaniu do średniej światowej, Polacy częściej znajdują w nich komfort i prywatność. Natomiast, co ciekawe, wynajmujący zgłaszają większe poczucie przynależności do miejsca zamieszkiwania (jego lokalizacji) niż właściciele.
Ostatnie niełatwe lata wyraźnie pokazały, czego oczekujemy od naszych domów i mieszkań, jak z nich korzystamy i jaki mamy do nich stosunek. W porównaniu do zeszłego roku 36% Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu, 10% bardziej negatywne, a 50% nie odczuwa różnicy[1]. Z badania wynika, że w tej kwestii to ludzie o wyższych dochodach wykazują większą więź emocjonalną ze swoim domem.
Znaczenie i zaspokojenie potrzeb emocjonalnych w domu
Potrzeby emocjonalne są uniwersalne – wszyscy je mamy, jednak u każdego różni się ich istotność. Zaspokojenie wszystkich potrzeb uwzględnionych w badaniu[2] jest ważne dla ponad 8 z 10 Polaków. Najczęściej wskazywanymi w badaniu jako najważniejsze były jednak bezpieczeństwo (70%), prywatność (66%) i komfort (58%). Na tle respondentów z innych krajów wyróżniamy się większą potrzebą posiadania (domu lub mieszkania) oraz poczucia przynależności.
W kwestii realizacji swoich zainteresowań rzadziej wymagamy, aby w naszych domach znalazła się przestrzeń na hobby i aktywności z tym związane (Polska 24% vs świat 29%). Mimo to 36% Polaków, zwłaszcza mężczyzn, zadeklarowało, że miejsce na swoje potrzeby i zainteresowania sprawia, że dom odzwierciedla ich osobowość.
Dzięki corocznemu badaniu poznajemy potrzeby swoich klientów oraz odpowiadamy na ich oczekiwania. Chcemy dawać im możliwość stworzenia idealnego domu, aby mogli czerpać z niego jak najwięcej. Czas i miejsce na hobby są bardzo istotne, dlatego staramy się pokazywać naszym klientom jak wygospodarować na nie przestrzeń przy użyciu pomysłowych rozwiązań, unikając ogromnych zmian – mówi Anna Cybulska, Dyrektorka ds. Projektowania Wnętrz i Rozwoju Rynku Wnętrzarskiego w IKEA Retail Polska.
Samopoczucie we własnym domu
Przebywanie w domu wpływa pozytywnie na nasz nastrój, co najbardziej zauważalne jest przez osoby powyżej 50 r.ż. W tej grupie badanych odpowiedziało tak aż 63%, wśród osób w średnim wieku 46%, a młodych 31%. Jednak uczucie samotności we własnym domu nas nie opuszcza i dotyka szczególnie osoby mieszkające w pojedynkę oraz te w wieku 18-24. Aż 51% osób z młodego pokolenia zadeklarowało, że podczas przebywania samemu w domu, rozmawiali sami ze sobą. Co ciekawe, wśród tej samej grupy wiekowej, aż 45% udawało, że ma już jakieś plany, aby nie musieć wychodzić z domu.
Dom to indywidualna przestrzeń każdego z nas. 48% Polaków docenia odpoczynek i możliwość relaksu oraz uznaje to za jego najważniejszą cechę. Raport pokazał także, jak duży wpływ na odpowiedzi ma wiek, płeć czy tryb życia ankietowanych. Polacy w wieku 50+ zdecydowanie częściej od pozostałych uważają, że ich mieszkanie powinno im umożliwiać kontakt z naturą. Taką bliskość może nam dawać na przykład mieszkanie w sąsiedztwie parku lub lasu, ale również zielony parapet czy balkon.
Jedynie 18% Polaków uważa, że ich dom pomaga im w życiu w bardziej zrównoważony ekologicznie sposób. Duża przestrzeń i jej odpowiednie zagospodarowanie są natomiast bardzo znaczące dla tych, którzy żyją z partnerem lub mają dzieci.
Przestrzeń, która potrafi irytować
Dom może wpływać pozytywnie na nasze samopoczucie psychiczne, ale zdarza się, że powoduje w nas frustrację. Aż 79% Polaków regularnie doświadcza irytacji, jeśli chodzi o ich przestrzeń mieszkalną. Najczęstszymi powodami są: bałagan (24%), obowiązki domowe (18%) oraz brak miejsca do przechowywania (20%). Co ciekawe, to kobiety częściej w stosunku do mężczyzn odczuwają wszelkie frustracje związane
z domem.
IKEA wierzy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy. Dzięki prowadzonemu co roku badaniu firma może wyciągać wnioski, uczyć się i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów na całym świecie. Dopasowuje się do ich zmieniających się potrzeb i oczekiwań, oraz oferuje produkty i rozwiązania, które pomagają stwarzać jeszcze dogodniejsze warunki do życia w domu, tak aby można było czerpać z niego jak najwięcej. A wszystko to w duchu demokratycznego designu, czyli przystępności cenowej w połączeniu z jakością oraz zrównoważonym rozwojem.
Cały raport „IKEA. Życie w domu 2022” w języku angielskim można przeczytać na stronie https://lifeathome.ikea.com/.
[1] Wszystkie dane pochodzą z ilościowego badania „IKEA, Życie w domu 2022”, zrealizowanego przez YouGov na zlecenie I Ingka Holding BV – IKEA Group.
[2] W ankiecie pytano o odczucia takie jak komfort, bezpieczeństwo, przynależność, własność, prywatność, przyjemność, spełnienie.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.