Co mają wspólnego sprzątanie i medytacja? Więcej niż myślisz
Jak trendy społeczne i nowości technologiczne wpływają na zmiany naszych zwyczajów dotyczących sprzątania? Na to pytanie odpowiada marka cleangang, która wraz z Moniką Borycką, założycielką TrendRadar przygotowała pierwszą w Polsce mapę trendów i mikrotrendów powiązanych z utrzymywaniem czystości w naszych domach. Zero waste, decluttering, smart waste management, sprzątanie jako medytacja i więcej zabawy - to tylko niektóre trendy omówione w raporcie “Przyszłość sprzątania”.
Misją marki cleangang, oferującej środki czystości i akcesoria zmywania, prania oraz pielęgnacji rzeczy, jest odczarowanie sprzątania, które bywa niedoceniane, a ma duży wpływ na nasze funkcjonowanie i samopoczucie. Ta młoda firma udowadnia, że skuteczne czyszczenie i dbanie o przedmioty nie musi być wcale czasochłonne i wycieńczające, o ile podejdzie się do tematu ze sprytem, działając z jakościowymi, wysoko skoncentrowanymi produktami.
Cleangang przygotował raport “Przyszłość sprzątania”, który ukazuje najnowsze trendy i mikrotrendy dotyczące szeroko pojętego utrzymywania czystości i konserwacji przedmiotów. – To kolejna – po zrealizowanym w ubiegłym roku badaniu z SW Research – publikacja cleangangu pozwalająca lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w obszarze, który dotyczy przecież nas wszystkich. Do współpracy przy jej tworzeniu zaprosiliśmy niezależną badaczkę trendów, Monikę Borycką. Wspólnie przyjrzeliśmy się temu, jak zmieniają się nasze nawyki i z dużą satysfakcją obserwowaliśmy manifestacje tych trendów w naszej ofercie – mówi o raporcie Marek Bona, współzałożyciel marki cleangang.
– Sprzątanie to “ludzka sprawa”, wszak wszyscy sprzątamy i lubimy przebywać w uporządkowanej przestrzeni, a to powoduje, że także w tym obszarze odzwierciedlają się dynamiczne i znaczące przemiany, które obserwujemy dziś na gruncie społecznym, technologicznym i klimatycznym. Trendy często manifestują nasze wartości i aspiracje, stąd przemiany społeczne widoczne są w opowieści o tym, jak zmienia się nasze sprzątanie – dodaje Monika Borycka, założycielka TrendRadar.
Sprzątanie jako źródło satysfakcji
Niecały rok po ogłoszeniu wyników wspomnianego badania, marka cleangang opublikowała kolejny dokument. Tym razem patrząc w przyszłość i współpracując z badaczką trendów i założycielką TrendRadar, Moniką Borycką. Wspólnie podjęli próbę zbadania, jak zmiany społeczne i nowości technologiczne wpływają na nasze nawyki w kontekście sprzątania.
Wśród wyróżnionych trendów i mikrotrendów są m.in. refillng środków czystości, decluttering, a także “sprzątanie jako forma medytacji”. I to właśnie ostatnie z wymienionych haseł wydaje się wyjątkowo ciekawe.
Jak zauważa Monika Borycka, badaczka trendów i założycielka TrendRadar, trendy często manifestują nasze wartości, aspiracje i zmiany w oczekiwaniach, dlatego w opowieści o tym, jak zmienia się nasze sprzątanie widoczne są przemiany społeczne. – Pokazujemy chociażby znaczenie łatwo sprzątalnych wnętrz w kontekście naszego nadszarpniętego dobrostanu psychicznego czy ewolucję ról społecznych, w tym rosnące zaangażowanie mężczyzn w domowe obowiązki - podkreśla Monika Borycka.
Powiązanie dobrego samopoczucia, rytuałów i sprzątania wcele nie jest jednak nowością. W niektórych kulturach sprzątanie domu jest niezwykle ważną czynnością, czego przykładem jest Japonia. Oosouji czyli inaczej “gruntowne oczyszczanie” odbywa się 28 grudnia, tak by nowy rok przywitać w czystym domu. Jednak odchodząc od przesądów, wielu ekspertów uważa sprzątanie domu za terapeutyczne, a jednym z najlepszych sposobów na zarządzanie stresem jest aktywność fizyczna, do której można również zaliczyć prace porządkowe w domu.
Jak uważa psycholog Michael Messina, życie w bałaganie potrafi wywołać niepokój, natomiast przebywanie w uporządkowanej przestrzeni może mieć wpływ na naszą produktywność i zadowolenie. Dlatego jeśli na dworze aura nie sprzyja wysiłkowi na świeżym powietrzu czy nawet przemieszczeniu się na siłownię, warto wstać z kanapy i złapać ściereczkę i mop! Organizowanie przestrzeni i sprzątanie może być równie odstresowujące, a dodatkowo niezwykle satysfakcjonujące, ponieważ daje natychmiastowy wynik. Sztuką w tym wypadku jest umiejętność samodzielnego wyciszenia się oraz skupienia myśli na jednej konkretnej czynności, i tutaj mowa o pewnej formie medytacji.
Jak najlepiej się do niej przygotować? Warto zacząć od prostych czynności takich jak otwarcie okien, aby wpuścić światło słoneczne i świeże powietrze. Do medytacyjnego oczyszczania najlepiej postawić na ekologiczne produkty, które eliminują możliwość wdychania szkodliwych substancji i nie zanieczyszczają środowiska.
Więcej trendów i mikrotrendów w raporcie
Oprócz omówionych wyżej zjawisk, na mapie trendów przygotowanej przez cleangang i TrendRadar znajdziemy dziesiątki powiązanych z nimi mikrotrendów, które w kolejnych latach mogą dodatkowo zyskiwać na znaczeniu. Pełen raport dostępny jest w załączniku lub na stronie biura prasowego

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Łóżka kontynentalne - przegląd najpopularniejszych modeli

Proste przyjemności na zimowe wieczory
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.