Czy podpisanie umowy to koniec relacji z klientem?
Najnowsze dane rynkowe potwierdzają, że popyt na mieszkania nie maleje. Ich udział w strukturze wszystkich transakcji sprzedaży nieruchomości wyniósł w pierwszym kwartale 2022 r. ponad 53%[1]. Mimo średniorocznego wzrostu cen rzędu 9,8%, coraz częściej kierujemy swój wzrok w stronę rynku pierwotnego[2]. Doceniamy przede wszystkim aspekt nowości, choć potencjalna współpraca z deweloperem nas stresuje. Wejście w życie ustawy deweloperskiej z pewnością wzmocni poczucie bezpieczeństwa klientów, jednak wciąż wielu Polaków ma obawy, czy po odebraniu kluczy nie zostanie „na lodzie”.
Stresujący proces zakupu mieszkania
Blisko 4 na 10 osób, którym udało się kupić wymarzoną nieruchomość, zadeklarowało, że cały proces był dla nich najbardziej stresującym wydarzeniem życia, wyprzedając m.in. poszukiwanie nowej pracy (28%) czy też planowanie ślubu (23%)[3]. Rynek pierwotny pozwala najlepiej zaspokoić potrzeby mieszkaniowe Polaków, jednak wybór nieruchomości odpowiadającej oczekiwaniom względem metrażu, lokalizacji i ceny bywa czasochłonny. Następnie towarzyszą nam obawy związane z dopełnieniem wszelkich formalności, m.in. kredytowych, a także ryzykiem opóźnień po stronie wykonawców. Nic zatem dziwnego, że chcemy wówczas otaczać się partnerami godnymi zaufania. Czy w opinii Polaków są nimi również deweloperzy?
Współpraca z deweloperem to projekt wieloletni
Nadszarpnięte zaufanie do deweloperów mieszkaniowych jest efektem nadużyć, w ramach których firmy nie wywiązywały się z umów, nie dotrzymywały ustalonych terminów, a także unikały szczerej komunikacji z klientami. Jednak takie praktyki mają na rynku charakter incydentalny. W przeważającej większości przypadków współpraca z deweloperami przebiega sprawnie od negocjacji warunków i podpisania umowy przedwstępnej, aż do przekazania kluczy, choć według badań rynkowych blisko 17% nabywców musiało na nie czekać dłużej, niż początkowo zakładano[4]. Niemal najczęstszy problem pojawia się jednak później. Ponad 16% Polaków twierdzi, że po odbiorze mieszkania dostrzegło zaniedbania wykonawcze[5]. To, w jaki sposób deweloper zadba o naprawę usterek, do czego zobowiązują go najczęściej rękojmia, potwierdza rzetelność firmy.
Interesy nabywających mieszkania z rynku pierwotnego zabezpieczają m.in. ustawa o rękojmi, ale także ustawa deweloperska. Jestem przekonany, że jej nowelizacja, która weszła w życie już 1 lipca br. dodatkowo zabezpieczy nabywców i zwiększy ich świadomość w zakresie przysługujących im praw. Dla przykładu, nowe przepisy zakładają, że deweloper ma 14 dni na wydanie decyzji w sprawie zgłoszonej wady. Jeśli nie zrobi tego w terminie, przyjmuje się, że wada została uznana. Następnie wykonawca jest zobowiązany do jej usunięcia w ciągu 30 dni. Jeśli nie wywiąże się z tego obowiązku, klient ma prawo dokonać naprawy na koszt dewelopera, a w przypadku istotnych zaniedbań – odstąpić od umowy. Jako firma deweloperska mamy oczywiste zobowiązania wobec nabywców naszych nieruchomości, jednak chcemy im zaoferować coś więcej. Tworzymy osiedla kompletne i społeczne, wierząc, że mieszkańcy będą częścią naszych społeczności nawet przez kilkanaście lat. I przez cały ten czas chcemy ich wspierać. Utrzymujemy stały kontakt ze wspólnotami mieszkaniowymi i zarządcami nieruchomości, a na podstawie przeprowadzanych regularnie badań marketingowych ulepszamy nasze inwestycje w czasie, mając świadomość, że otaczająca przestrzeń to główny czynnik warunkujący jakość życia. Wsłuchujemy się w głosy mieszkańców, wdrażając na tej podstawie zmiany, które są kluczowe dla ich długofalowego dobrostanu. Gdy w 2021 r. dla Polaków priorytetem stały się kwestie stabilizacji i poczucia bezpieczeństwa, wprowadziliśmy do oferty mieszkania z Pakietem Assistance, czyli zestawem ubezpieczeń. Z naszych konceptów promocyjnych, odpowiadających aktualnemu zapotrzebowaniu konsumentów, w minionym roku skorzystało ponad 450 klientów – mówi Piotr Ludwiński, dyrektor ds. Sprzedaży i Obsługi Klientów w Archicom S.A.
Współpraca z deweloperem mieszkaniowym powinna zakładać wiele lat synergii. Proces nie kończy się zatem ani na sfinalizowaniu transakcji, ani odbiorze kluczy. Nawet w sytuacji, gdy firma wywiązała się ze wszystkich zobowiązań, jej prawdziwej wartości należy upatrywać w dodatkowych działaniach, które zagwarantują komfortowe życie przez wiele lat. Dotyczą one m.in. obsługi ewentualnych roszczeń, kreowania przestrzeni wspólnych stymulujących integrację społeczną czy też wsparcia w zakresie wyposażenia wnętrza.
Jak wykończyć mieszkanie, nie wykańczając siebie?
Nasi klienci niezwykle często decydują się na zakup mieszkania z rynku pierwotnego, aby móc zaaranżować przestrzeń w pełni po swojemu. Przy tym jednak niespełna 30% Polaków deklaruje, że nie mają oni skonkretyzowanych oczekiwań wobec wystroju wnętrza, a także brak im wystarczającej wiedzy w tym zakresie[6]. Naszym nadrzędnym celem jest dążenie do tego, aby minimalizować wysiłek nabywców naszych inwestycji na każdym etapie współpracy, która bezwzględnie nie kończy się w momencie przekazania kluczy. Oferując innowacyjną usługę FlatToGo.com, jako jedyny deweloper we Wrocławiu, zdejmujemy z mieszkańców obowiązek poszukiwania usługodawców, takich jak projektant wnętrz czy ekipa wykończeniowa, a także koordynowania ich pracy, wspierając jednocześnie w opracowaniu upragnionej aranżacji pod okiem specjalisty. Poprzez dostęp do spersonalizowanego pod kątem zakupionego mieszkania konfiguratora online każdy może w intuicyjny sposób wybrać preferowany styl wnętrzarski, a następnie poszczególne elementy wyposażenia przy wsparciu opiekuna projektu. To idealny kompromis, który pozwala zaprojektować samodzielnie funkcjonalne i estetyczne mieszkanie, również osobom bez specjalistycznej wiedzy – podsumowuje Piotr Ludwiński, dyrektor ds. Sprzedaży i Obsługi Klientów w Archicom S.A.
Mimo stresu, często długotrwałego, i różnorodnych wyzwań towarzyszących przeprowadzce oraz aranżacji własnej przestrzeni, ponad 35% osób przyznało, że kupno mieszkania przyniosło im finalnie ogromną satysfakcję[7]. Choć obawy o podjęcie współpracy z nieodpowiednim deweloperem są często traktowane na wyrost, zdecydowanie nie należy bagatelizować kwestii rozsądnego wyboru. Najlepsze firmy z tej branży charakteryzuje chęć nawiązania wieloletniego partnerstwa, którego końca nie określają spisane umowy.
[1] Rynek nieruchomości, Morizon, 2022
[2] Prognozy analityków Credit Agricole Bank Polska, 2022
[3] https://www.moneyboxapp.com/how-to-reduce-home-buying-stress/
[4] https://www.morizon.pl/blog/kupno-mieszkania-dewelopera-wyzwania-problemy-raport/
[5] https://www.morizon.pl/blog/kupno-mieszkania-dewelopera-wyzwania-problemy-raport/
[6] Współpraca z architektami – kto aranżuje wnętrza Polaków? HomeBook, 2021
[7] https://www.moneyboxapp.com/how-to-reduce-home-buying-stress/

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Łóżka kontynentalne - przegląd najpopularniejszych modeli
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dom i ogród

Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
Dziennikarz zauważa, że wciąż narastającym problemem są tzw. niewidzialne elektrośmieci. To nie tylko telefony, zasilacze, ładowarki, powerbanki i słuchawki, ale także zabawki elektroniczne czy e-papierosy. Konsumenci zazwyczaj nie postrzegają ich w kategorii elektroodpadów i zamiast oddawać do recyklingu, magazynują je w szufladach lub wrzucają do pojemników na odpady zmieszane, skąd trafiają na wysypiska, gdzie zostają spalone lub przetworzone w nieprawidłowy sposób. Krzysztof Skórzyński jest zaniepokojony takimi praktykami.
Problemy społeczne
Młode pokolenie szczególnie narażone na choroby cywilizacyjne. Unijni ministrowie zdrowia chcą przemodelować kwestie profilaktyki

Choroby układu sercowo-naczyniowego i choroby nowotworowe to najbardziej rozpowszechnione w krajach Unii Europejskich i zabierające najwięcej istnień ludzkich choroby cywilizacyjne. Do głównych czynników ryzyka zaliczają się w ich przypadku niezdrowy styl życia, otyłość i palenie papierosów, powszechne w coraz młodszych grupach – nastolatków i młodych dorosłych. Ministrowie zdrowia Unii Europejskiej oceniają, że dotychczasowe inicjatywy profilaktyczne nie były wystarczające i potrzebne są nowe, skoordynowane działania.
Problemy społeczne
Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku

Prawie połowa spośród blisko tysiąca księży, którzy wzięli udział w ankiecie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, doświadczyła w ostatnim roku przejawów agresji. Najczęściej były to groźby, szyderstwa i wyzwiska, z którymi duchowni spotykają się nie tylko offline, ale także coraz częściej w internecie. Rzadko kiedy takie incydenty są zgłaszane odpowiednim instytucjom.