Dobry rok myślenia światłem
Współczesne wyznaczniki powodzenia: pomimo pandemii nie zwalniać tempa, przeciwnie, rozbudowywać się, poszerzać ofertę i zbierać zasłużone owoce swojej pracy. Filozofia Light Thinking, znak rozpoznawczy marki LABRA, staje się doskonałym pomostem między mijającym właśnie rokiem, a nowymi perspektywami, jakie otwiera kreatywne myślenie o świetle.
LABRA, od początku znana z wybitnie architektonicznych, minimalistycznych opraw oświetleniowych, nie tylko pogłębia poszukiwania w tym wymagającym obszarze branży wnętrzarskiej, ale także otwiera się na nowy wachlarz asortymentowy, dodając do pozycji w rozpoznawalnym już stylu lampy dekoracyjne oraz akustyczne.
Znaczącym krokiem w tym kierunku było nawiązanie współpracy ze znanym projektantem Maciejem Karpiakiem. Efekty tych działań, wyraźnie widoczne właśnie w tym roku w postaci wielokrotnie nagradzanej rodziny XILO, dały zaczątek linii Labra Signature – opraw oświetleniowych sygnowanych nazwiskami projektantów. Następna w kolejności rodzina systemowych, ekologicznych i akustycznych opraw HALOO, również autorstwa Macieja Karpiaka, co do milimetra wpisuje się w ideę zero waste, kładąc główny nacisk na komfort przebywania w przestrzeniach biurowych. W tym roku do lini Labra Signature dołączyła także lampa Pura – oświetlenie, które podąża za potrzebami użytkownika, wychodzi im naprzeciw i jednocześnie nie ingeruje w przestrzeń. Autorka projektu Pura, Kama Mucha, jest projektantką wnętrz, odpowiedzialną za wszystkie projekty stoisk targowych marki LABRA na co dzień pracuje ze światłem w przestrzeniach prywatnych i publicznych. Rozbudowanie linii Labra Signature nie kończy się na tej pozycji, a zwieńczenie roku to tylko wstęp do współpracy z kolejnym projektantem, o której szczegółach dowiemy się niebawem.
Nowy rodzaj opraw oświetleniowych – dekoracyjnych i akustycznych – w portfolio firmy to kolejny krok w stronę rozwoju kompleksowego podejścia do oświetlenia i dbania o sferę potrzeb jego użytkowników. Choć oferta się poszerza, restrykcyjny stosunek do jakości, dbałości o najmniejszy szczegół pozostają te same – wynikają bowiem z bazowych założeń LABRY, z samej istoty konceptu Light Thinking.
Czym jest Light Thinking? To świadomość tego, jak za pomocą wiązki światła modelować przestrzeń. Toprecyzja użycia odpowiednich materiałów i parametrów dla osiągnięcia dokładnie zamierzonego efektu. To wreszcie filozofia ludzi, którzy w świetle widzą główny element dobrze zaprojektowanego wnętrza, dostosowującego się do pory dnia i rytmu życia jego użytkowników.
Obecny czas jest dla Labry okresem rozwijania idei Light Thinking. Rozszerzania myślenia o urządzaniu przestrzeni światłem, ale też pogłębiania ekologicznej wrażliwości – stosowanie podstawowych proekologicznych rozwiązań jest dziś jako wymóg czasów, oczywistością. Innowacja wymaga czegoś więcej. Zamiast używać „ekologii” jako słowa wytrychu, Labra zachęca do realnych działań. Sama w produkcji wykorzystuje materiały z recyklingu i nadające się do upcyklingu, a produkty pakuje w opakowania, których nie chcemy się pozbywać. Co można było zaobserwować na zaprojektowanym przez Kamę Muchę stoisku firmy podczas październikowych targów Warsaw Home – nie tylko w strefie chillout, w której za efektowne siedziska służyły tuby transportowe XILO. Cała przestrzeń wystawiennicza Labry powstała z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zabudowa została ograniczona do minimum. To, co mogło zostać powtórnie wykorzystane, zostało przekazała dalej, jak np. siatki mesh (by mogły służyć studentom do prac badawczych na uczelni), czy obecne na stoisku drzewa, które wróciły do właścicieli @grabczewscy, by w stosownym czasie trafić do naturalnego środowiska.
Stoisko firmy, zapraszając do doświadczania światła w sposób angażujący wszystkie zmysły, było swoistą zapowiedzią zmian. Wyróżniający Labrę rodzaj kontaktu ze światłem i z „produktem świetlnym” wymaga specjalnej przestrzeni dla projektowania i tworzenia nowych opraw oraz ich prezentowania. Dlatego w przyszłym roku firma rozpoczyna budowę nowej siedziby, w której architekci będą mogli jeszcze dokładniej zapoznać się z tym jak pracuje światło. Autorem projektu budynku jest Jacek Krych - architekt, architekt krajobrazu, członek zarzadu SARP. Prowadzi pracownię JRK72 w Gliwicach. Założyciel i do 2012 roku prowadzący zespół architektów i projektantów w group_a architects. W 2019 roku nominowany do Nagrody Mies van der Rhoe.
Jednym z wymiernych efektów współpracy Labry z Maciejem Karpiakiem są krajowe i międzynarodowe nagrody dla zyskujących już miano kultowych lamp XILO. To Must Have! przyznawane przez Łódź Design Festival, a pod koniec roku Dobry Wzór, nagroda Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, wyróżnienie w kategorii Wzór Roku dla Kultury dla Macieja Karpiaka za projekt XILO od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz nagroda German Design Award 2022, przyznawana przez Niemiecką Radę ds. Wzornictwa. Co stoi za sukcesem? – Dla mnie połączenie tradycyjnego rzemiosła z zaawansowanymi technologiami cyfrowymi. Unikalność każdej oprawy, wynikająca z ręcznego dmuchania szkła, idzie w parze z nowoczesnymi źródłami światła, którymi można sterować w ramach systemów smart home – tłumaczy Maciej Karpiak.
O planach na rok 2022 mówią:
Kama Mucha: - projektant wnętrz, brand coordinator LABRA
Dobiegający końca rok pokazał nam wszystkim jak ważne są relacje. Dla Labra Team zawsze stały one wysoko w hierarchii. Otwarte stoiska targowe to jeden z przejawów takiego myślenia. Dlatego w nowym roku zamierzamy kontynuować prace rozpoczęte już teraz: współpracę z projektantami przy nowych produktach, edukacja i szerzenie idei Light Thinking m.in. poprzez udział w wydarzeniach organizowanych dzięki Archiday. Wraz z naszymi parterami biznesowymi podjęliśmy kroki w celu stworzenia kampanii komunikacyjnych w szeroko pojętych mediach. Planujemy również szereg wizyt architektów i projektantów w naszej aktualnej siedzibie w celu poznania procesu produkcji i wartości za jakimi stoją ludzie tworzący LABRA Team.
Tomasz Mucha: CEO LABRA
Nowy rok to kolejna szansa na krok do przodu. Od 11 lat nieustannie stawiamy sobie coraz to wyższe poprzeczki. W nadchodzącym roku będzie to start budowy nowej siedziby. Miejsca w którym doświadczanie i relacje ludzi ze światłem i światła z przestrzenią odegrają kluczową rolę. Miejsca, które będzie odzwierciedleniem ducha i idei naszej marki. Będziemy również rozwijać się w kierunku zero waste – praca z nowymi materiałami, ograniczenie surowców potrzebnych do produkcji, minimalizacja wpływu na środowisko, poszukiwanie nowych dróg rozwoju to główne priorytety na ten rok.
O firmie Labra:
Labra to polska, rodzinna firma specjalizująca się̨ w produkcji architektonicznych opraw oświetleniowych. Wyznacznikiem marki jest techniczny perfekcjonizm w połączeniu z minimalizmem formy i przemyślanym designem. Labra stosuje w swoich oprawach zaawansowane technologicznie diody LED pozwalające dostosowywać moc, barwę̨ światła czy kąt jego padania. Filozofią firmy jest Light Thinking – myślenie światłem, czyli postrzeganie go jako podstawowego składnika dobrze zaprojektowanego wnętrza, zmieniającego się wraz z rytmem czynności i porą dnia.

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Problemy społeczne
Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań

Z danych SW Research i Runaways wynika, że 80 proc. Polaków nie czuje pasji do swojej pracy, a 77 proc. nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego, co powoduje, że na życie prywatne nie mamy już energii. Work–life balance, ważny zwłaszcza dla młodszych pokoleń, jest trudny do osiągnięcia. Dodatkowo rozwój nowych technologii i modeli pracy powoduje coraz większe zacieranie różnic między czasem wolnym a pracą.
Gwiazdy
Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.