Dobrze się sprząta razem – najnowsze badanie Sidolux i 30-lecie marki
Współdzielenie obowiązków domowych to temat, który w ostatnich latach zyskuje coraz większą uwagę. Dzięki sprawiedliwemu podziałowi obowiązków, możemy uniknąć nadmiernego obciążenia, konfliktów i frustracji, a także lepiej zaplanować nasz czas i sprostać codziennym zadaniom. Według badania IR CENTER dla marki Sidolux, prawie 90% Polaków uważa, że dom to przestrzeń wspólna, o czystość, której powinien dbać każdy. Jak jednak wygląda to w rzeczywistości?
Badanie „Podział obowiązków domowych”, przeprowadzone przez markę Sidolux we współpracy z IR CENTER, miało na celu pokazać, jak Polacy radzą sobie z pracą domową i jak to wpływa na ich zadowolenie i jakość życia. Badanie objęło 1000 osób, które mieszkają w co najmniej dwu osobowych gospodarstwach domowych. Celem przedsięwzięcia było zrozumienie w jaki sposób Polacy podchodzą do podziału obowiązków domowych oraz jakie czynniki wpływają na ten proces. Badanie przybliża rzeczywistość za zamkniętymi drzwiami naszych domów, kładąc nacisk na kwestie równości, współpracy oraz wyważonego planowania codziennymi czynnościami.
Kobiety częściej zajmują się domem
Wyniki badania wskazują jasno – prace domowe to dodatkowe ćwierć etatu. W ciągu tygodnia poświęcamy na nie średnio 14 godzin. Choć większość ankietowanych dostrzega korzyści płynące z dźwigania ciężaru obowiązków razem z innymi domownikami, to fakt ten często nie znajduje odzwierciedlenia w praktyce. Liczby potwierdzają długo istniejący trend – nadal obserwujemy nierówności w podziale obowiązków domowych między płciami. Kobiety częściej niż mężczyźni zajmują się domem. Rzadziej deklarują również poczucie, że taki podział jest sprawiedliwy. Nadal w dużej liczbie gospodarstw to właśnie one wykonują same wiele codziennych, czasochłonnych prac takich jak gotowanie, mycie toalety czy prasowanie. Częściej też jako jedyna osoba w domu myją okna i kupują detergenty. 54% kobiet deklaruje, że czują się zmęczone obowiązkami domowymi, wśród mężczyzn jest to 30%. Niedyspozycja ta jest najbardziej powszechna wśród ankietowych w wieku 31 – 50 lat (48%), najmniej wśród osób w wieku 51 – 65 lat (29%).
Jednocześnie większość pytanych ludzi stwierdza, że dom to przestrzeń wspólna wszystkich domowników i każdy powinien dbać o jego czystość (88%) oraz to, że obowiązki domowe powinny należeć do wszystkich domowników (86%). Tylko niespełna 1/3 ankietowanych uważa, że to wyłącznie kobieta powinna być odpowiedzialna za czystość.
„Prawie 90% ankietowanych Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że utrzymanie domu w czystości to wspólna odpowiedzialność każdego z domowników. To pozytywny sygnał, że idee współpracy i równości wchodzą w świadomość społeczeństwa. Jednakże, jak wykazują wyniki, istnieje wyraźna przepaść między tymi przekonaniami a rzeczywistym podziałem obowiązków. To wyzwanie, przed którym stoimy jako społeczeństwo – jesteśmy na dobrym tropie, ale nadal potrzebujemy realnych działań” – wyjaśnia Dorota Peretiatkowicz, Prezeska Zarządu firmy IRCenter.
Biorąc pod uwagę te wyniki, niezwykle istotne jest, abyśmy jako społeczeństwo skoncentrowali się na przekształceniu tych pozytywnych przekonań w praktykę. Hasło "Dobrze sprząta się razem" marki Sidolux staje się więc nie tylko wyrazem idei, lecz również zaproszeniem do wspólnego działania. Odpowiednie dzielenie obowiązków może mieć pozytywny wpływ na wszystkich domowników – nie tylko oferując im więcej czasu na przyjemności, hobby oraz pasje, ale również pomagając budować poprawne relacje na fundamentach partnerstwa i równości.
30 lat wspólnego sprzątania – Razem lepiej niż idealnie!
Marka Sidolux świętuje w tym roku 30 lat na rynku. Przez trzy dekady aktywnie wspiera Polaków w utrzymaniu czystości i porządku w domach. Jedocześnie promując wartości aktywnej współpracy oraz zrównoważonego zarządzania obowiązkami domowymi. Okrągłe urodziny łączą się jednak zawsze z planami i postanowieniami – marka chce kontynuować swoje działanie zgodnie z hasłem „Dobrze sprząta się razem”. Misja koncentruje się na budowaniu równowagi i współpracy wśród domowników, aby codzienne obowiązki były wspólnym wysiłkiem. Wspólny udział w pracach nie tylko ułatwia utrzymanie porządku, ale również wzmacnia relacje rodzinne. Jubileusz 30-lecia marki został uświetniony specjalnymi materiałami wideo, które ambasadorka marki Sidolux, Ula Pedantula przygotowała z okazji tej rocznicy. W swoim filmie Ula Chincz odwiedza polskie rodziny w ich domach i sprawdza, jak dzielą się obowiązkami domowymi.
Specjalny film z okazji Jubileuszu 30-lecia marki Sidolux na kanale Ula Pedantula na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Lj96yiMbAnI
Kontakt:
Biuro prasowe marki Sidolux
Aleksandra Dziedzina
e-mail: aleksandra.dziedzina@lakma.com
Proste przyjemności na zimowe wieczory
Sylwester poza domem? Sprawdź, czy twój dom jest przygotowany na włamanie
Łazienka inspirowana kolorem roku 2025 – jak ją urządzić?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Podróże
Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
Były piłkarz przyznaje, że z perspektywy uczestników program „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” to bardzo wymagające przedsięwzięcie. Dla niego ten format okazał się nie tylko testem fizycznym, ale także emocjonalnym, bo trzeba było stawić czoła zarówno rywalom, jak i własnym słabościom. Radosław Majdan zdradza też, że emocji nie brakowało już na lotnisku. Tuż po przylocie do Grecji okazało się bowiem, że jego walizka zaginęła. Na szczęście miał przy sobie kilka zapasowych ubrań.
Finanse
Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
Co czwarty Polak przynajmniej raz w ciągu swojego życia zmaga się z poważnym kryzysem zdrowia psychicznego. Może więc on statystycznie dotyczyć każdej polskiej rodziny – przypomina Fundacja Pomagam.pl. Problemem jest wciąż niskie finansowanie wsparcia psychicznego i psychiatrycznego przez państwo oraz słaba wiedza o zdrowiu psychicznym. Organizacja zwraca uwagę, że świadomość problemu może uwolnić ogromny potencjał wzajemnego wsparcia.
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.