Historia stołu
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Stół, który obecnie jest podstawowym wyposażeniem domu, znany jest na świecie od co najmniej VII w. p.n.e. W dawnych czasach tworzono go z płaskiej płyty kamiennej lub drewna i wspierano na trzech nogach lub filarze. Jego pierwotna koncepcja powstała w starożytnym Egipcie, gdzie był używany głównie do spożywania posiłków i gier. Obecnie produkcja stołów zaczęła stanowić sztukę samą w sobie, o czym świadczy sukces wielokrotnie nagradzanej polskiej manufaktury Miloni, słynącej ze szczególnej dbałości o jakość używanego do produkcji stołów drewna i genialnego wzornictwa.
Historia klasycznego stołu jadalnego sięga czasów wczesnych Greków i Rzymian, cywilizacji słynących z zamiłowania do bankietów i choć słowo „stół” pochodzi od łacińskiego słowa „tabula”, najwcześniejsze modele stworzyli starożytni Egipcjanie. Aż do około XVI wieku, kiedy zaczęto zwracać uwagę na meble wyróżniające się stylistycznie, stoły były spotykane znacznie rzadziej niż krzesła czy skrzynie, służące do przechowywania ubrań. W czasach średniowiecznych królowały wielkie prostokątne stoły z desek, przy których najważniejsza osoba zasiadała zazwyczaj w centrum, a goście usadzeni rangą, mieli zwyczaj biesiadować wzdłuż dłuższych boków stołu.
Dekoracyjność stołu zaczęła być ważna około XVI wieku. Stylowe meble stały się wówczas bogato rzeźbione, zawierając toczenia wykonywane na tokarkach nożnych. Do połowy XVII wieku większość stołów była konstruowana przez stolarzy, którzy tworzyli je w sposób podobny jak domy, z kołkami, konstrukcją wpuszczaną oraz masywnymi elementami podtrzymującymi blat. Pod koniec XVII i XVIII wieku stolarze zaczęli wytwarzać bardziej wysublimowane meble, z elementami rzeźbiarskimi, które były fachowo łączone ze sobą dla zwiększenia wytrzymałości za pomocą tzw. „jaskółczego ogona”. Na początku XIX wieku nowe technologie umożliwiły producentom cięcie piłami z napędem wodnym, parowym lub a później elektrycznym oraz maszynowe szlifowanie. W XX wieku stół ponownie się zmienił, a do jego budowy zaczęto używać nowych, niekonwencjonalnych materiałów, takich jak laminat, plastik czy płyta wiórowa, dzięki czemu stały się przystępne dla każdego. Pojawiły się również tak popularne dziś stoły rozkładane.
Powrót do klasycznego rzemiosła
Obecnie producenci stołów z wyższej półki, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom wymagających klientów, dbając o każdy detal, począwszy od wyboru drewna i czasu przeznaczonego na jego suszenie. Poświęcają dużo czasu i zaangażowania, zatrudniając uznanych designerów, wnoszących nowatorskie spojrzenie na proces projektowania. Przykładem takiej współpracy może być kolekcja TUO dla Miloni, autorstwa Tomka Rygalika, projektanta, kuratora i doktora sztuki, cenionego nie tylko w Polsce, ale także na arenie międzynarodowej. Wyjątkowa, nagradzana statuetkami Must Have, czy Diamentu Meblarstwa manufaktura, zlokalizowana w sercu Kaszub, produkcję stołów wyniosła do rangi sztuki, dbając o każdy, najmniejszy nawet szczegół. „Meble Miloni mają nie tylko wyróżniać się wzorniczo, ale przede wszystkim służyć właścicielom przez wiele lat. Z tego powodu dbamy o każdy detal w procesie produkcji. Selekcjonujemy surowiec, który ma do nas przyjechać. Poświęcamy czas, by pojechać do lasu i ustalić, czy dane drewno nas interesuje. Do tworzenia stołów używamy jedynie najlepszych komponentów, gwarantujących trwałość mebla. Wszystkie okucia i elementy metalowe, które wykorzystujemy w produkcji, pochodzą od wiodących europejskich marek. Do zabezpieczenia i pielęgnacji drewna stosujemy najlepsze na rynku oleje, dzięki którym powierzchnia mebli pozostaje właściwie zabezpieczona i aksamitna w dotyku. Choć na polskim rynku jest wielu producentów stołów, można powiedzieć, że naszą manufakturę szczególnie upodobali sobie rodzimi architekci i projektanci wnętrz. Poza wspomnianą wcześniej jakością, odbiorcy doceniają czas, jaki przeznaczamy na poznanie ich preferencji, gustu i stylu. Dzięki temu nasze kolekcje Avangarde, Ox, Deco, Blox, Frame, Fox czy Loft, wpisują się w każdy styl wnętrzarski, a stół od Miloni stał się pożądanym meblem, stworzonym z poszanowaniem natury i tradycyjnego rzemiosła” - mówi o marce jej właściciel Mateusz Nowotnik.
Klienci Miloni doskonale zdają sobie sprawę, że drewno jest specyficznym surowcem, który wymaga dużo cierpliwości. Oczywiście można kupić deski w tartaku, ale wtedy nie ma pewności, jak wyglądała ich przeszłość, a to ma zdecydowany wpływ na jakość w późniejszym użytkowaniu mebla. Dobrze, że na polskim rynku istnieją firmy, którym zależy, by historię drewna poznać od drzewa w lesie, po końcowego klienta, co w przypadku Miloni widać w każdym detalu stołu.
www.miloni.pl

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.