Historia stołu
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Stół, który obecnie jest podstawowym wyposażeniem domu, znany jest na świecie od co najmniej VII w. p.n.e. W dawnych czasach tworzono go z płaskiej płyty kamiennej lub drewna i wspierano na trzech nogach lub filarze. Jego pierwotna koncepcja powstała w starożytnym Egipcie, gdzie był używany głównie do spożywania posiłków i gier. Obecnie produkcja stołów zaczęła stanowić sztukę samą w sobie, o czym świadczy sukces wielokrotnie nagradzanej polskiej manufaktury Miloni, słynącej ze szczególnej dbałości o jakość używanego do produkcji stołów drewna i genialnego wzornictwa.
Historia klasycznego stołu jadalnego sięga czasów wczesnych Greków i Rzymian, cywilizacji słynących z zamiłowania do bankietów i choć słowo „stół” pochodzi od łacińskiego słowa „tabula”, najwcześniejsze modele stworzyli starożytni Egipcjanie. Aż do około XVI wieku, kiedy zaczęto zwracać uwagę na meble wyróżniające się stylistycznie, stoły były spotykane znacznie rzadziej niż krzesła czy skrzynie, służące do przechowywania ubrań. W czasach średniowiecznych królowały wielkie prostokątne stoły z desek, przy których najważniejsza osoba zasiadała zazwyczaj w centrum, a goście usadzeni rangą, mieli zwyczaj biesiadować wzdłuż dłuższych boków stołu.
Dekoracyjność stołu zaczęła być ważna około XVI wieku. Stylowe meble stały się wówczas bogato rzeźbione, zawierając toczenia wykonywane na tokarkach nożnych. Do połowy XVII wieku większość stołów była konstruowana przez stolarzy, którzy tworzyli je w sposób podobny jak domy, z kołkami, konstrukcją wpuszczaną oraz masywnymi elementami podtrzymującymi blat. Pod koniec XVII i XVIII wieku stolarze zaczęli wytwarzać bardziej wysublimowane meble, z elementami rzeźbiarskimi, które były fachowo łączone ze sobą dla zwiększenia wytrzymałości za pomocą tzw. „jaskółczego ogona”. Na początku XIX wieku nowe technologie umożliwiły producentom cięcie piłami z napędem wodnym, parowym lub a później elektrycznym oraz maszynowe szlifowanie. W XX wieku stół ponownie się zmienił, a do jego budowy zaczęto używać nowych, niekonwencjonalnych materiałów, takich jak laminat, plastik czy płyta wiórowa, dzięki czemu stały się przystępne dla każdego. Pojawiły się również tak popularne dziś stoły rozkładane.
Powrót do klasycznego rzemiosła
Obecnie producenci stołów z wyższej półki, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom wymagających klientów, dbając o każdy detal, począwszy od wyboru drewna i czasu przeznaczonego na jego suszenie. Poświęcają dużo czasu i zaangażowania, zatrudniając uznanych designerów, wnoszących nowatorskie spojrzenie na proces projektowania. Przykładem takiej współpracy może być kolekcja TUO dla Miloni, autorstwa Tomka Rygalika, projektanta, kuratora i doktora sztuki, cenionego nie tylko w Polsce, ale także na arenie międzynarodowej. Wyjątkowa, nagradzana statuetkami Must Have, czy Diamentu Meblarstwa manufaktura, zlokalizowana w sercu Kaszub, produkcję stołów wyniosła do rangi sztuki, dbając o każdy, najmniejszy nawet szczegół. „Meble Miloni mają nie tylko wyróżniać się wzorniczo, ale przede wszystkim służyć właścicielom przez wiele lat. Z tego powodu dbamy o każdy detal w procesie produkcji. Selekcjonujemy surowiec, który ma do nas przyjechać. Poświęcamy czas, by pojechać do lasu i ustalić, czy dane drewno nas interesuje. Do tworzenia stołów używamy jedynie najlepszych komponentów, gwarantujących trwałość mebla. Wszystkie okucia i elementy metalowe, które wykorzystujemy w produkcji, pochodzą od wiodących europejskich marek. Do zabezpieczenia i pielęgnacji drewna stosujemy najlepsze na rynku oleje, dzięki którym powierzchnia mebli pozostaje właściwie zabezpieczona i aksamitna w dotyku. Choć na polskim rynku jest wielu producentów stołów, można powiedzieć, że naszą manufakturę szczególnie upodobali sobie rodzimi architekci i projektanci wnętrz. Poza wspomnianą wcześniej jakością, odbiorcy doceniają czas, jaki przeznaczamy na poznanie ich preferencji, gustu i stylu. Dzięki temu nasze kolekcje Avangarde, Ox, Deco, Blox, Frame, Fox czy Loft, wpisują się w każdy styl wnętrzarski, a stół od Miloni stał się pożądanym meblem, stworzonym z poszanowaniem natury i tradycyjnego rzemiosła” - mówi o marce jej właściciel Mateusz Nowotnik.
Klienci Miloni doskonale zdają sobie sprawę, że drewno jest specyficznym surowcem, który wymaga dużo cierpliwości. Oczywiście można kupić deski w tartaku, ale wtedy nie ma pewności, jak wyglądała ich przeszłość, a to ma zdecydowany wpływ na jakość w późniejszym użytkowaniu mebla. Dobrze, że na polskim rynku istnieją firmy, którym zależy, by historię drewna poznać od drzewa w lesie, po końcowego klienta, co w przypadku Miloni widać w każdym detalu stołu.
www.miloni.pl
Proste przyjemności na zimowe wieczory
Sylwester poza domem? Sprawdź, czy twój dom jest przygotowany na włamanie
Łazienka inspirowana kolorem roku 2025 – jak ją urządzić?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Gwiazdy
Jakub Rzeźniczak: Z Radkiem Majdanem mamy dużo tematów do rozmowy. Jest świetnym współlokatorem, ale trochę ciężko się przy nim spało
Podczas realizacji zdjęć do programu „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” w Grecji Jakub Rzeźniczak mieszkał w pokoju z Radosławem Majdanem. Ucieszyło go to, bo w wolnych chwilach mogli wymieniać swoje spostrzeżenia dotyczące aktualnej sytuacji w piłce nożnej. Miał też okazję się przekonać, czy mąż Małgorzaty Rozenek również jest perfekcyjnym panem domu. Niestety byłemu bramkarzowi zdarzało się chrapać, co przełożyło się na bezsenne noce Jakuba Rzeźniczaka.
Ochrona środowiska
Susza stała się już corocznym zjawiskiem w Polsce. Lokalne inicjatywy mogą wiele zmienić
Polskie lato coraz bardziej zaczyna przypominać temperaturami to śródziemnomorskie. Rośnie liczba dni z temperaturą przekraczającą 30 st. C i tropikalnych nocy, a fale upałów sprzyjają nasilaniu się susz. Wylesianie i powiększanie obszarów nieprzepuszczalnych, w połączeniu z wadliwą gospodarką wodną, zwiększa w ostatnich dekadach „ucieczkę” wody z obszaru Polski, powodując większą intensywność skutków suszy – wynika z analizy „Nauki o klimacie”. Problemem jest brak spójnej i konsekwentnej polityki gospodarowania zasobami wodnymi.
Muzyka
Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
Artysta przyznaje, że w branży muzycznej są ludzie, którzy zamiast wspierać młodych wykonawców w budowaniu kariery, po prostu chcą tylko zarobić na swoich „podopiecznych”. Dawid Kwiatkowski przestrzega więc wszystkich, którzy stają na scenie „Must Be the Music” i innych talent show, by nie ufali każdemu, kto się do nich odezwie po programie i zaproponuję współpracę, bo bardzo możliwe, że będzie mu zależało tylko na tym, by wykorzystać ich „pięć minut” dla własnych korzyści. On sam również padł ofiarą takich oszustów i musiał walczyć z nimi w sądzie.