Inauguracja 25. edycji Konkursu „Projekt Łazienki 2023” – relacja z konferencji
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro@okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
W poniedziałkowe popołudnie, 6 marca, w Pawilonie SARP w Pałacu Zamoyskich w Warszawie odbyła się uroczysta inauguracja jubileuszowej, 25. edycji Konkursu „Projekt Łazienki 2023”. Podczas spotkania przybliżone zostały założenia tegorocznej edycji oraz wieloletnia historia konkursu, który w tym roku funkcjonuje pod nową nazwą. Zmiana związana jest z przejściem produktów Koło do marki Geberit.
Konferencja inaugurująca kolejną odsłonę Konkursu „Projekt Łazienki 2023” odbyła się w Pałacu Zamoyskich nie bez przyczyny – to właśnie tego miejsca dotyczy zadanie konkursowe. W tym roku studenci kierunków architektonicznych i młodzi architekci mają zaprojektować mobilną toaletę, która stanie na terenie przy ul. Foksal w Warszawie, tuż przy pawilonie wystawowo-konferencyjnym SARP. Pawilon wraz z otaczającym go ogrodem, od wielu lat stanowią miejsce organizowanych wydarzeń – warsztatów, wystaw, konferencji, pokazów kina letniego oraz pikników promujących architekturę. Ideą tegorocznej edycji konkursu jest zapewnienie osobom o ograniczonej mobilności możliwości korzystania z dostępnych dla nich toalet, zanim cały obiekt zostanie dostosowany do potrzeb ich potrzeb.
W spotkaniu dla dziennikarzy i architektów, które poprowadziła dziennikarka Katarzyna Jaroszyńska, wzięli udział przedstawiciele jury konkursowego: prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz – Generalny Projektant i Wiceprezes Kuryłowicz & Associates, sędzia SARP Warszawa, arch. Agnieszka Kalinowska-Sołtys – Członek zarządu APA Wojciechowski Architekci, Prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich, arch. Jacek Tryc – właściciel pracowni Jacek Tryc – wnętrza, wiceprezes i członek zarządu SAW oraz Przemysław Powalacz – Prezes Zarządu Geberit Polska. Zgromadzonym w Pawilonie SARP gościom przybliżyli historię konkursu, zmiany wprowadzone w aktualnej edycji oraz główne założenia dotyczące zadania dla studentów i młodych architektów. – Konkurs na projekt łazienki odbywający się do tej pory pod auspicjami marki Koło od tej edycji będzie się odbywał pod flagą marki Geberit. Jest to związane ze zmianami w portfolio produktowym oraz ze zmianami strategicznymi, jakie zdecydowaliśmy się przeprowadzić w naszej firmie – powiedział Przemysław Powalacz. Prezes Zarządu Geberit Polska podkreślił także wieloletnią historię konkursu. – W ciągu 25 lat otrzymaliśmy niemal 6300 zgłoszeń, spośród których nagrodziliśmy i wyróżniliśmy kilkaset. Te liczby doskonale obrazują skalę przedsięwzięcia.
Zadaniem w 25. edycji konkursu jest zaprojektowanie mobilnej toalety. Na problematyczne aspekty związane z tego typu projektem uwagę zwróciła prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz. – Każdy uczestnik będzie musiał zastanowić się nad ważnym zagadnieniem, jakim jest waga obiektu, który ma się przemieszczać i poruszać. Za pomocą jakiego urządzenia będzie przestawiany? Czy będzie potrzebny dźwig, czy wystarczy ciężarówka z ramieniem? Z kolei arch. Agnieszka Kalinowska-Sołtys podkreśliła, że w związku z mobilnością toalety istnieje możliwość, że po kilku latach użytkowania jej na terenie przy Pałacu Zamoyskich zostanie przeniesiona do nowej lokalizacji. Warto więc zwrócić uwagę na użycie takich materiałów, które sprawdzą się również w innym otoczeniu.
O tym, że warto wziąć udział w konkursie, przekonywał Jacek Tryc, który został wyróżniony w pierwszej edycji. – Startowałem w konkursie, kiedy byłem na trzecim roku studiów. Mój projekt został zauważony, czego efektem było nie tylko wyróżnienie, ale też oferta współpracy z marką Koło, dzięki której założyłem własną, działającą do dziś pracownię – powiedział architekt. To doskonały dowód na to, że Konkurs „Projekt Łazienki 2023” może znacznie pomóc w rozpoczęciu kariery, również dzięki nagrodom finansowym (Grand Prix wynosi 30 000 PLN) lub w postaci stażu w cenionym biurze architektonicznym.
Studenci oraz architekci zainteresowani udziałem mają czas na przysyłanie projektów do 9. maja. Szczegółowy harmonogram, materiały pomocnicze oraz regulamin znajdują się na stronie www.konkurs.geberit.pl.
Konferencję prasową wspierała firma Tomaszewski w zakresie oprawy florystycznej.
Partner Konkursu: Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP
Patronat medialny Konkursu: Elle Decoration, Architektura i Biznes, Architektura Murator, WhiteMad, LABEL Magazine, Design Alive, designteka.pl, BRYŁA, Domosfera, Magazif, Czas na Wnętrze, Architecture Snob, Design Biznes, Nowa Warszawa, Wirtualna Polska, Design Doc, Weranda
Więcej informacji na www.geberit.pl
Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).
Od ponad 20 lat organizuje konkurs dla młodych architektów i studentów „Projekt Łazienki”, którego celem jest zwrócenie uwagi na problem deficytu toalet publicznych w polskich miastach. W ramach tej cieszącej się uznaniem społecznym inicjatywy powstały m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym oraz toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie.

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.