Komunikacja czy porozumienie? O tym dyskutowano podczas 17. edycji OKK! Design
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Za nami 17. edycja OKK! design, cyklu spotkań zrzeszających architektów, projektantów, pasjonatów dobrego wzornictwa, dziennikarzy oraz najlepsze marki wnętrzarskie. Tym razem motywem przewodnim wydarzenia było hasło Komunikacja, a jako gość specjalny wystąpił wybitny językoznawca prof. Jerzy Bralczyk. Warszawskie spotkanie zainicjowane przez Olgę Kisiel-Konopkę, zgromadziło ponad 200 uczestników.
9 marca, w przestrzeni Mysia 3, gości, partnerów i patronów OKK! design powitała Olga Kisiel-Konopka, właścicielka agencji OKK! PR oraz pomysłodawczyni spotkania. Część merytoryczną poprowadziły Dominika Olszyna, redaktor związana z WP Dom oraz Vogue Polska oraz Ewa Mierzejewska znana dziennikarka. Jako pierwsza zabrała głos Aneta Konowrocka, marketing coordinator hiszpańskiej marki Cosentino, która przedstawiła zgromadzonym najnowszą koncepcję wielkoformatowych płyt The Collection Dekton 2020. Następnie Ewa Barej z firmy Vasco Group, na przykładzie grzejników marki Vasco opowiedziała o tym, co i w jaki sposób możemy komunikować designem. Przypomniała też przybyłym na spotkanie architektom i projektantom wnętrz o trwającym konkursie VASCO Integracja 2020.
Komunikacja a porozumienie
Uwagę gości skupił prof. Jerzy Bralczyk, który z właściwą sobie charyzmą i wdziękiem wygłosił prelekcję poświęconą zagadnieniom komunikacji i porozumienia. Wyjaśniając znaczenie obu pojęć, wybitny językoznawca przekonywał uczestników spotkania, by na co dzień starali się więcej porozumiewać niż komunikować. Podczas swojej prelekcji nie tylko podzielił się z zebranymi gośćmi wieloma anegdotami, ale zostawił ich też z ważnymi refleksjami dotyczącymi języka polskiego.
Po nagrodzonym gromkimi brawami wystąpieniu prof. Bralczyka, przedstawiciele firmy Barlinek: Dorota Karbowska-Zawadzka i Jacek Kula opowiedzieli, w jaki sposób marka dba o zrównoważony rozwój i jakie działania służące ochronie środowiska podejmuje.
Konkurs jako forma komunikacji
W rozmowie z Olgą Kisiel-Konopką arch. Jacek Tryc, właściciel pracowni Jacek Tryc – Wnętrza, a także jeden z założycieli i członek zarządu Stowarzyszenia Architektów Wnętrz, zachęcał architektów do udziału w konkursie „Linoleum od nowa”, którego organizatorem jest firma Forbo Flooring Polska. Następnie arch. Paweł Sokół, współtwórca pracowni Exit Design i prezes Stowarzyszenia Architektów Wnętrz, przybliżył ideę oraz wyniki organizowanego przez SAW konkursu Wnętrze Roku 2019.
Komunikacja – relacja – zaufanie
Podobnie jak w poprzednich edycjach, także tym razem podczas OKK! design nie mogło zabraknąć paneli dyskusyjnych. Temat szeroko rozumianej komunikacji w projektowaniu wnętrz podjęli: arch. Ida Mikołajska, współwłaścicielka pracowni MIKOŁAJSKAstudio, Małgorzata Szczepańska, redaktor naczelna Elle Decoration Polska, arch. Aleksander Jankowski, współwłaściciel pracowni projektowej Jankowski i Opyrchał, arch. Paweł Sokół oraz arch. Roland Stańczyk, właściciel pracowni RS Studio. Moderatorem dyskusji był arch. Grzegorz Goworek, współwłaściciel pracowni Studio.O. Mając na uwadze wcześniejsze słowa prof. Bralczyka uczestnicy dyskusji przyznali, że dla powodzenia procesu projektowego niezbędna jest nie tyle komunikacja, ile porozumienie pomiędzy architektem a inwestorem. Klienci przychodzą do nas z mnóstwem różnych inspiracji znalezionych w Internecie czy w prasie – mówiła arch. Ida Mikołajska. Często pytam inwestora, czy zdjęcia, które mi pokazuje przedstawiają wnętrza, które mu się podobają, czy takie, w których chciałby mieszkać. Okazuje się, że wcale nie jest to takie oczywiste i dlatego w pierwszym etapie współpracy staram się pomóc klientom dostrzec tę różnicę i zrozumieć swoje oczekiwania.
Jako podstawę do wypracowania płaszczyzny porozumienia paneliści zgodnie wskazali zaufanie. Uczestnicy dyskusji poruszyli również kwestie związane z wpływem zmian w podziale przestrzeni mieszkalnej na komunikację użytkowników wnętrz. Małgorzata Szczepańska podpowiadała architektom, co zrobić, by zaistnieć ze swoimi projektami w prasie wnętrzarskiej. Kluczem do sukcesu, obok profesjonalnej sesji zdjęciowej, okazuje się wybór odpowiedniego medium oraz… cierpliwość.
Design, edukacja i ekologiczne credo
Po ciekawej dyskusji przyszedł czas na prezentację kolejnych partnerów 17. edycji OKK! design. Bogatą i ciekawą ofertę designerskich produktów do wyposażenia wnętrz przedstawiła Ewelina Gawlik z firmy Gawlik design, reprezentującej w Polsce marki Petite Friture, Serax, Lee Broom, Lambert&Fils i Baobab Collection. Następnie głos zabrał Bartek Matusewicz z firmy Kreon, który opowiedział o roli i szerokich możliwościach oświetlenia architektonicznego we współczesnych wnętrzach.
W kolejnym panelu dyskusyjnym, poświęconym komunikacji w przestrzeni publicznej, udział wzięli: arch. Dominika Zielińska, Head of Architecture w Workplace, arch. Magdalena Federowicz-Boule, prezes biura projektowego Tremend, Cezary Kowalczyk z firmy Grohe, a także arch. Mateusz Gaczkowski, CEO marki Acustio. Moderatorką debaty była Dominika Olszyna. Jak przyznali uczestnicy dyskusji, pomimo pozytywnych zmian zachodzących w przestrzeni publicznej w Polsce, wiele jest jeszcze do zrobienia. Szczególną uwagę paneliści zwracali na rozwiązania przyjazne środowisku oraz dostosowujące przestrzeń publiczną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zastanawiano się nad rolą architekta jako edukatora i możliwościami, jakimi dysponuje, by przekonać inwestora do dobrych rozwiązań. Podsumowaniem tej części spotkania była próba sformułowania ekologicznego credo, które powinien dziś zawierać każdy powstający projekt przestrzeni publicznej.
Zrównoważona działalność oraz produkty przyjazne środowisku były również głównym tematem prezentacji Marty Siczek, Concept Designer, Interface. Opowiedziała ona o procesie, jaki przeszedł producent podłóg modułowych – od działalności restoratywnej do regenerującej, a także o dalszych planach firmy.
Internet czy druk - co i jak komunikować?
Ostatni z paneli dyskusyjnych 17. edycji OKK! design poświęcono przemianom, jakie zachodzą w mediach elektronicznych. O tym, co robić, by się „klikało i czytało” dyskutowały Katarzyna Księżopolska, redaktor naczelna MAGAZIF, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, redaktor naczelna M jak mieszkanie oraz Zuzanna Dominów – Relationship Manager, Homebook. Uczestniczki dyskusji odsłoniły kulisy swojej codziennej pracy, opowiadając o pomysłach, które stosują portale, by przyciągnąć użytkowników i zwrócić ich uwagę na treści niszowe. Podkreślały też konieczność dywersyfikacji narzędzi docierania do czytelników i potrzebę znalezienia najskuteczniejszego dla siebie sposobu komunikowania się z odbiorcami.
Anna Grużewska, redaktor naczelna Czas na Wnętrze, przekonywała natomiast zgromadzonych architektów do tego, by nie zapominali o komunikacji w mediach drukowanych. Argumentowała, że choć czasopisma nie mogą konkurować z Internetem szybkością dostarczanych informacji, wygrywają z nim wiarygodnością i rzetelnością, a przede wszystkim tym, że cieszą się zaufaniem czytelników.
Zasięgowo na Instagramie
Kanałem komunikacji o rosnącym znaczeniu w biznesie jest obecnie Instagram, dlatego nie mogło zabraknąć tego tematu w programie OKK! design. O sposobach na stworzenie zasięgowych kreacji na Instagramie mówił Michał Bachowski, creative content manager i redaktor działu design portalu NOIZZ. Następnie Olga Kisiel-Konopka oraz Jagoda Mówińska z agencji OKK! PR zdradziły kilka praktycznych sposobów na to, jak być #instafriendly i tworzyć zasięgowe profile w tym medium.
Po zakończeniu części oficjalnej przyszedł czas na konkurs z atrakcyjnymi nagrodami ufundowanymi przez partnerów spotkania. Za stylizację przestrzeni podczas 17. edycji OKK! design odpowiadała Kamila Jakubowska-Szmyd (Milalook). O kulinarne atrakcje i podniebienia gości zadbali: BORA & Tupot Mew, firma cateringowa La Cateria, cukiernia Sucre oraz marki Fritz-kola i Red Bull. Na zdjęciach spotkanie uwieczniła Lidia Skuza.
Partnerzy: Acustio, ArcInteriors, Barlinek, Baobab, Bora, Cosentino, Ditta Zimmermann, Gawlik Design, Grohe, Kreon, Forbo, MYSIA 3, Hoder, Petite Friture, Serax, Valerie Objects, Lee Broom, Lambert & Fils, IOTA Swings, Alba 1913, Fritz-kola, Sucre, Vasco, Zamek Gniew.
Więcej na: http://okkdesign.pl/
Fot. Lidia Skuza
Proste przyjemności na zimowe wieczory
Sylwester poza domem? Sprawdź, czy twój dom jest przygotowany na włamanie
Łazienka inspirowana kolorem roku 2025 – jak ją urządzić?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.