Komunikaty PR

Koniec lata – czy jesień to dobry czas na termoizolację?

2022-09-28  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Best Brands PR
Best Brands PR

Słomińskiego
00-195 Warszawa
bestbrandspr|bestbrandspr.pl| |bestbrandspr|bestbrandspr.pl
0-22 251 66 86
www.bestbrandspr.pl

Obecny kryzys energetyczny uświadomił nam co najmniej dwie ważne rzeczy: po pierwsze nasze domy i mieszkania są niesamowicie energochłonne, a po drugie - systemowe działania związane z ograniczeniem zapotrzebowania na energię są niezbędne i potrzebne na już. Docieplenie domu jest jednym z takich działań.    

Eksperci od dawna wyliczali: budynki odpowiadają łącznie za 40 proc. zużycia energii i 36 proc. emisji gazów cieplarnianych. Jednak dopiero teraz - w świetle galopujących cen energii - poprawa efektywności energetycznej budynków przestała być proekologicznym postulatem, co do którego zgadzamy się, że jest ważny, ale niekoniecznie go realizujemy, a stała się jak najbardziej policzalną częścią naszego codziennego życia. Krótko mówiąc: efektywność energetyczną - a w zasadzie jej brak - widzimy w portfelu.

Przykład: Większość domów w Polsce nadal ogrzewana jest węglem (według danych ze spisu powszechnego GUS na 8,1 mln domów i mieszkań, które mają indywidualne ogrzewanie, 2,2 mln korzysta z węgla, na drugim miejscu jest gaz - 1,9 domów). Nieocieplony dom o powierzchni 140 mkw., zużywa w sezonie grzewczym ok. 6 ton węgla; taki sam dom, z termoizolacją oraz szczelnymi oknami i drzwiami, potrzebuje połowę mniej - ok. 3 ton. Już to wyliczenie przemawia do wyobraźni. A kiedy dołożymy do tego dane dotyczące wzrostu cen (np. w lipcu - przy średniej inflacji na poziomie 15,6 proc. rok do roku - wzrost cen opału wyniósł 131 proc., a gazu - 44 proc.), nie pozostaje nam nic innego, jak porządnie zmodernizować dom.

I lepiej, i taniej

„Najlepsze efekty uzyskamy, gdy połączymy inwestycje. W parze muszą iść co najmniej wymiana źródeł ciepła i termoizolacja. Dlaczego? Chodzi o to, byśmy po pierwsze korzystali z tańszej i lepszej dla środowiska energii, a po drugie, byśmy zużywali jej jak najmniej” - wyjaśnia Dariusz Pruszkowski, doradca techniczny Styropminu, producenta styropianu. Na tym w gruncie rzeczy polega cel efektywności energetycznej.

Późne lato i wczesna jesień to jeden z dwóch (obok wiosny) najlepszych momentów na prace termoizolacyjne. Istotne jest bowiem by przebiegały w umiarkowanych temperaturach (poniżej +25 st. C), ale przy ładnej pogodzie. Jeśli decydujemy się na termomodernizację, musi ona być całościowa - żeby zadziałała, a to oznacza, że dom będzie przypominał termos trzymający wewnątrz temperaturę. Musi być również szczelna. „Nowo budowany dom łatwo jest zaizolować, bo do każdej powierzchni jest po prostu dostęp. W przypadku termomodernizacji istniejących budynków zawsze uczulamy, by odbywała się na podstawie profesjonalnego projektu” - mówi Dariusz Pruszkowski.

Uniwersalnym styropianem, który sprawdzi się w większości przypadków, są np. białe płyty z serii Fasada Styropminu. To bezpieczny wybór. Zamówienie jednak audytu energetycznego domu, na podstawie którego powinien powstać projekt termoizolacji, pozwoli nam jednak dokonać świadomego wyboru między np. styropianem białym a pasywnym (szarym) albo styropianem uniwersalnym a wodoodpornym w przypadku przestrzeni przy gruncie.

Zmiany w programie „Czyste Powietrze”

Od początku działania ten program miał zachęcać do kompleksowych działań - z jednej strony dofinansowywał wymianę źródeł ciepła, z drugiej - docieplenie. Po krytyce, że wysokość dostępnych w jego ramach środków nie przystaje do realnych kosztów obu tych działań, od lipca tego roku obowiązują zmodyfikowane zasady dotyczące przyznawania dotacji w zależności od dochodu w rodzinie oraz zakresu podejmowanych prac. O pieniądze mogą ubiegać się właściciele i współwłaściciele domów lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą. Widełki dotacji wahają się od 30 tys. zł do 79 tys. zł.

Od lipca można się także ubiegać o rządowe pieniądze na spłatę części kredytu zaciągniętego, i co ważne wydanego, na działania związane z poprawą efektywności energetycznej domu.

Nadal również dostępna jest podatkowa ulga termomodernizacyjna, w ramach której można odliczyć od podatku 53 tys. zł w związku z inwestycją na docieplenie. Ta kwota przysługuje każdemu podatnikowi, ale nie zależy od liczby posiadanych nieruchomości. Co to oznacza w praktyce? Jeśli dom ma dwóch współwłaścicieli, każdy z nich ma prawo od odliczenia kwoty 53 tys. zł od swojego podatku. Jeśli zaś jedna osoba ma dwa domy i oba dociepla, nie może odliczyć dwa razy po 53 tys. zł.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Męskie oblicze łazienki Biuro prasowe
2022-11-29 | 14:30

Męskie oblicze łazienki

To, że mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus, opisał już dawno w swej bestsellerowej książce John Gray. Różnice psychologiczne płci mają wpływ nie tylko na wzajemne
Dom Kamienna twarz łazienki – odkrywamy jej majestatyczny urok
2022-11-29 | 14:19

Kamienna twarz łazienki – odkrywamy jej majestatyczny urok

Kamień - i jego motyw - stał się w ostatnim czasie jednym z najchętniej wybieranych materiałów wykończenia pomieszczeń sanitarnych. Dowodzą tego efekty pracy architektów
Dom Z kroplą zieleni w tle. Metamorfoza mieszkania dla rodziny z kotem
2022-11-29 | 12:40

Z kroplą zieleni w tle. Metamorfoza mieszkania dla rodziny z kotem

Gdy we własnym M zaczyna brakować nam miejsca, nie musimy od razu kupować nowego, większego mieszkania. Czasem wystarczy zwykły remont, czy też zmiana jego układu funkcjonalnego. Najlepszym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Roche

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Moda

Natalia Jakuła: Uwielbiam połączenie stylu sportowego i eleganckiego. Jest to bardzo kobiece, wygodne i nareszcie modne

Trenerka cieszy się, że zakładając teraz adidasy do sukienki czy też szpilki do legginsów, nie jest postrzegana jako ktoś, kto nie zna trendów i nie potrafi się dobrze ubrać. Wręcz przeciwnie – styl sportowy ma coraz więcej zwolenniczek i zwolenników. Ona czuje się w nim doskonale, ale to nie oznacza, że stroni od eleganckich, dopasowanych sukienek, które podkreślają jej sylwetkę. Natalia Jakuła przekonuje, że nienaganną figurę zawdzięcza regularnym ćwiczeniom i zdrowemu odżywianiu, choć jak przekonuje, nie potrafi też odmówić sobie bezy czy brownie.

Konsument

Ostatnie lata przyniosły wysyp start-upów sektora foodtech. Rozwój rynku napędza rosnąca świadomość konsumentów

Rynek foodtech może zanotować w najbliższych kilku latach ponad 50-proc. wzrost przychodów – przewidują analitycy. Innowacje w sektorze żywności kreują dziś przede wszystkim start-upy, których nie ma może na rynku dużo, ale w szybkim tempie ich przybywa. Zajmują się dziś m.in. wytwarzaniem roślinnych zamienników mięsa, po które konsumenci sięgają coraz chętniej, ale też upcyklingiem żywności i ograniczaniem marnotrawstwa. Są też obszary bardziej zaawansowane, takie jak mięso hodowane w laboratoriach czy druk 3D jedzenia. – Wiele osób myśli, że to może jakaś przemijająca moda, ja myślę, że to już zmiana, której nie da się zatrzymać – mówi Piotr Grabowski z foodtech.ac. Co istotne, podobnie podchodzą do tego inwestorzy, którzy chcą wspierać ten biznes.

IT i technologie

Znani muzycy stworzyli utwór oparty na dźwiękach natury. Specjalne urządzenia zebrały „muzykę” z Puszczy Białowieskiej

Fale elektromagnetyczne wytwarzane przez rośliny mogą stanowić akompaniament muzyczny. Dzięki specjalnemu urządzeniu impulsy zarejestrowane w Puszczy Białowieskiej zostały zamienione na dźwięki i dostarczone do studia produkcyjnego. Tam z udziałem wokalistki Pauliny Przybysz i znanego producenta muzycznego Baascha powstała piosenka, stanowiąca efekt czwartej edycji projektu Czarna Polana. – Sporym wyzwaniem było zbieranie autentycznych dźwięków, bo dużo łatwiej jednak jest te dźwięki wyprodukować w zaciszu studia czy kupić, ale dzięki temu w „Pulsie” natura faktycznie wybrzmiewa – podkreślają realizatorzy kampanii.