Konkurs KOŁO i Studio NOM (Nie Olewamy Miasta)
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Czego od przestrzeni miejskiej oczekuje jeden z najbardziej cenionych, polskich architektów? Co o słowie „toaleta” sądzi Mistrz Mowy Polskiej? Jakie sekrety zwierząt zna najbardziej rozpoznawalny dziennikarz w stroju leśnika? Studio Nie Olewamy Miasta to cykl rozmów o miejskich sprawach, towarzyszący 22. Konkursowi KOŁO „Projekt Łazienki” dla studentów i architektów: gośćmi Bogny Świątkowskiej byli Robert Konieczny, Profesor Bralczyk i Adam Wajrak. Nagrodzone projekty konkursowe, przygotowane specjalnie dla Muzeum Łazienki Królewskie, można oglądać jeszcze do końca lipca br. w Galerii Plenerowej ogrodu łazienkowskiego.
Studio Nie Olewamy miasta to kontynuacja cyklu rozmów ze znanymi postaciami prowadzonych przy okazji Konkursu KOŁO - tym razem przez Bognę Świątkowską, wieloletnią dziennikarkę, promotorkę kultury i dobrej architektury. Goście reprezentujący różne dziedziny życia i twórczości, spotykają się w Studiu NOM by rozmawiać o problemach przestrzeni miejskich, patrząc na nie z zupełnie odmiennych perspektyw. Okazuje się, że wybitnych ekspertów z dziedziny architektury, językoznawstwa, a także ochrony przyrody, łączy wspólna idea – dbałość o przestrzeń wspólną oraz interesy wszystkich jej mieszkańców, w szczególności tych, którzy nie mają głosu.
- Zieleń w mieście powinna być święta, w jakiś sposób chroniona. Trzeba się naprawdę bardzo mocno zastanowić czy warto wycinać choćby to jedno drzewo, bo czasami lepiej jest po prostu zmienić projekt, żeby tę zieleń zachować. Świetnym przykładem jest Wiedeń – tam miejsca, które nie są potrzebne w sensie użytkowym, zamieniane są na tereny zielone. Myślę, że ten trend rozwinie się również w innych miastach Europy – twierdzi Robert Konieczny, architekt w KWK Promes.
Studio NOM wspiera kultowy już Konkurs KOŁO dla studentów i młodych architektów, który w tym roku organizowany był we współpracy z Łazienkami Królewskimi. Uczestnicy mierzyli się z zadaniem przygotowania projektów koncepcyjnych pawilonu z funkcją toalety publicznej, ze szczególnym poszanowaniem zabytkowego charakteru miejsca, jego najcenniejszych mieszkańców – fauny i flory, a także pamięci o nadwornym architekcie Króla Stanisława Augusta – Dominiku Merlinim.
Nagrodę Grand Prix otrzymała koncepcja o nazwie „Linkort”, zaprojektowana przez Dominikę Bugajską i Marcina Trzaskę. Zdaniem jury, projekt ten połączył w sobie prostotę, elegancję i dbałość o naturę. Wszystkie nagrodzone prace, można oglądać jeszcze do 31 lipca br. w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich w Warszawie, przy ulicy Agrykola (od strony Bramy Herbowej), na wysokości Ermitażu.
- Temat toalet publicznych, czy toalet w ogóle jest bardzo wstydliwy, ale jednocześnie bardzo ważny. Nie wstydźmy się o nim mówić! Bardzo ważne jest to, jak tego rodzaju przybytki zostały wkomponowane w przestrzeń. Czy są odpowiednio widoczne? Bardzo istotnym aspektem jest odpowiednia lokalizacja, tak żeby takiej toalety nie trzeba było długo szukać – zaznacza Robert Konieczny, architekt w KWK Promes.
Wszystkie rozmowy przeprowadzone w ramach Studia Nie Olewamy Miasta, można obejrzeć na kanale YouTube KOŁO Zawsze w dobrym stylu i na stornie konkursu www.konkurskolo.pl
- Robert Konieczny: https://youtu.be/2fZm2smv7UM
- Prof. Jerzy Bralczyk: https://youtu.be/2fZm2smv7UM
- Adam Wajrak: https://youtu.be/4UKJ8AQjeDU
Efektami Konkursu KOŁO są m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym, toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie czy porośnięty żywą zielenią budynek toalety w Płocku. W 2019 roku uczestnicy konkursu podjęli się zaprojektowania ogrodu zabaw z budynkiem toalety publicznej nad Jeziorem Długim w Olsztynie.
Szczegóły konkursu oraz regulamin znajdują się na stronie: www.konkurskolo.pl
AKCJA SPOŁECZNA „NIE OLEWAMY MIASTA”
Deficyt toalet publicznych to duży problem dla mieszkańców miast. W Polsce 1 toaleta publiczna przypada na 12 000 mieszkańców. „Nie olewamy miasta” to zarówno blog, jak i platforma komunikacyjna dla dziennikarzy, aktywistów i osób zaangażowanych w tematy miejskie. Od czasu 20. jubileuszowej edycji Konkursu KOŁO, autorką treści na NOM jest dziennikarka– Justyna Kokoszenko.
Szczegóły akcji dostępne są na stronie Nieolewamymiasta.pl oraz na Facebook.com/nieolewamymiasta
O marce KOŁO:
Od ponad 50 lat KOŁO jest wiodącym na rynku dostawcą wyrobów wyposażenia łazienek w Polsce. W 2015 roku marka stała się częścią Grupy Geberit – europejskiego lidera technologii sanitarnych. Pod marką KOŁO dostępne są ceramika i meble łazienkowe, wanny i brodziki akrylowe, kabiny prysznicowe oraz systemy instalacyjne. Kultowe produkty, takie jak seria NOVA PRO i NOVA PRO PREMIUM, obecne w łazienkach milionów Polaków, odpowiadają na potrzeby różnych użytkowników. Z marką KOŁO związanych jest również szereg działań prospołecznych i proekologicznych. Od ponad 20 lat organizuje konkurs dla młodych architektów i studentów „Projekt Łazienki”, którego celem jest zwrócenie uwagi na problem deficytu toalet publicznych w polskich miastach. W ramach tej cieszącej się uznaniem społecznym inicjatywy powstały m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym oraz toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie. Marka KOŁO pełni także funkcję mecenasa wielu przedsięwzięć kulturalnych. Nowoczesne salony firmowe Geberit i KOŁO w Warszawie i Krakowie to nie tylko miejsca, w których można zapoznać się z ofertą produktową firmy. Odbywają się w nich interesujące wystawy i spotkania poświęcone tematyce designu i architektury, a także szkolenia dla dystrybutorów, instalatorów i projektantów.
Luksus, który nie przytłacza
Klienci zaakceptowali naszą wizję architektoniczną
Pure Concept Natura i struktura w nowej kolekcji płytek ceramicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.