Konkurs KOŁO i Studio NOM (Nie Olewamy Miasta)
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Czego od przestrzeni miejskiej oczekuje jeden z najbardziej cenionych, polskich architektów? Co o słowie „toaleta” sądzi Mistrz Mowy Polskiej? Jakie sekrety zwierząt zna najbardziej rozpoznawalny dziennikarz w stroju leśnika? Studio Nie Olewamy Miasta to cykl rozmów o miejskich sprawach, towarzyszący 22. Konkursowi KOŁO „Projekt Łazienki” dla studentów i architektów: gośćmi Bogny Świątkowskiej byli Robert Konieczny, Profesor Bralczyk i Adam Wajrak. Nagrodzone projekty konkursowe, przygotowane specjalnie dla Muzeum Łazienki Królewskie, można oglądać jeszcze do końca lipca br. w Galerii Plenerowej ogrodu łazienkowskiego.
Studio Nie Olewamy miasta to kontynuacja cyklu rozmów ze znanymi postaciami prowadzonych przy okazji Konkursu KOŁO - tym razem przez Bognę Świątkowską, wieloletnią dziennikarkę, promotorkę kultury i dobrej architektury. Goście reprezentujący różne dziedziny życia i twórczości, spotykają się w Studiu NOM by rozmawiać o problemach przestrzeni miejskich, patrząc na nie z zupełnie odmiennych perspektyw. Okazuje się, że wybitnych ekspertów z dziedziny architektury, językoznawstwa, a także ochrony przyrody, łączy wspólna idea – dbałość o przestrzeń wspólną oraz interesy wszystkich jej mieszkańców, w szczególności tych, którzy nie mają głosu.
- Zieleń w mieście powinna być święta, w jakiś sposób chroniona. Trzeba się naprawdę bardzo mocno zastanowić czy warto wycinać choćby to jedno drzewo, bo czasami lepiej jest po prostu zmienić projekt, żeby tę zieleń zachować. Świetnym przykładem jest Wiedeń – tam miejsca, które nie są potrzebne w sensie użytkowym, zamieniane są na tereny zielone. Myślę, że ten trend rozwinie się również w innych miastach Europy – twierdzi Robert Konieczny, architekt w KWK Promes.
Studio NOM wspiera kultowy już Konkurs KOŁO dla studentów i młodych architektów, który w tym roku organizowany był we współpracy z Łazienkami Królewskimi. Uczestnicy mierzyli się z zadaniem przygotowania projektów koncepcyjnych pawilonu z funkcją toalety publicznej, ze szczególnym poszanowaniem zabytkowego charakteru miejsca, jego najcenniejszych mieszkańców – fauny i flory, a także pamięci o nadwornym architekcie Króla Stanisława Augusta – Dominiku Merlinim.
Nagrodę Grand Prix otrzymała koncepcja o nazwie „Linkort”, zaprojektowana przez Dominikę Bugajską i Marcina Trzaskę. Zdaniem jury, projekt ten połączył w sobie prostotę, elegancję i dbałość o naturę. Wszystkie nagrodzone prace, można oglądać jeszcze do 31 lipca br. w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich w Warszawie, przy ulicy Agrykola (od strony Bramy Herbowej), na wysokości Ermitażu.
- Temat toalet publicznych, czy toalet w ogóle jest bardzo wstydliwy, ale jednocześnie bardzo ważny. Nie wstydźmy się o nim mówić! Bardzo ważne jest to, jak tego rodzaju przybytki zostały wkomponowane w przestrzeń. Czy są odpowiednio widoczne? Bardzo istotnym aspektem jest odpowiednia lokalizacja, tak żeby takiej toalety nie trzeba było długo szukać – zaznacza Robert Konieczny, architekt w KWK Promes.
Wszystkie rozmowy przeprowadzone w ramach Studia Nie Olewamy Miasta, można obejrzeć na kanale YouTube KOŁO Zawsze w dobrym stylu i na stornie konkursu www.konkurskolo.pl
- Robert Konieczny: https://youtu.be/2fZm2smv7UM
- Prof. Jerzy Bralczyk: https://youtu.be/2fZm2smv7UM
- Adam Wajrak: https://youtu.be/4UKJ8AQjeDU
Efektami Konkursu KOŁO są m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym, toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie czy porośnięty żywą zielenią budynek toalety w Płocku. W 2019 roku uczestnicy konkursu podjęli się zaprojektowania ogrodu zabaw z budynkiem toalety publicznej nad Jeziorem Długim w Olsztynie.
Szczegóły konkursu oraz regulamin znajdują się na stronie: www.konkurskolo.pl
AKCJA SPOŁECZNA „NIE OLEWAMY MIASTA”
Deficyt toalet publicznych to duży problem dla mieszkańców miast. W Polsce 1 toaleta publiczna przypada na 12 000 mieszkańców. „Nie olewamy miasta” to zarówno blog, jak i platforma komunikacyjna dla dziennikarzy, aktywistów i osób zaangażowanych w tematy miejskie. Od czasu 20. jubileuszowej edycji Konkursu KOŁO, autorką treści na NOM jest dziennikarka– Justyna Kokoszenko.
Szczegóły akcji dostępne są na stronie Nieolewamymiasta.pl oraz na Facebook.com/nieolewamymiasta
O marce KOŁO:
Od ponad 50 lat KOŁO jest wiodącym na rynku dostawcą wyrobów wyposażenia łazienek w Polsce. W 2015 roku marka stała się częścią Grupy Geberit – europejskiego lidera technologii sanitarnych. Pod marką KOŁO dostępne są ceramika i meble łazienkowe, wanny i brodziki akrylowe, kabiny prysznicowe oraz systemy instalacyjne. Kultowe produkty, takie jak seria NOVA PRO i NOVA PRO PREMIUM, obecne w łazienkach milionów Polaków, odpowiadają na potrzeby różnych użytkowników. Z marką KOŁO związanych jest również szereg działań prospołecznych i proekologicznych. Od ponad 20 lat organizuje konkurs dla młodych architektów i studentów „Projekt Łazienki”, którego celem jest zwrócenie uwagi na problem deficytu toalet publicznych w polskich miastach. W ramach tej cieszącej się uznaniem społecznym inicjatywy powstały m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym oraz toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie. Marka KOŁO pełni także funkcję mecenasa wielu przedsięwzięć kulturalnych. Nowoczesne salony firmowe Geberit i KOŁO w Warszawie i Krakowie to nie tylko miejsca, w których można zapoznać się z ofertą produktową firmy. Odbywają się w nich interesujące wystawy i spotkania poświęcone tematyce designu i architektury, a także szkolenia dla dystrybutorów, instalatorów i projektantów.

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Łóżka kontynentalne - przegląd najpopularniejszych modeli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.