Międzynarodowy design w Geberit: Antonio Citterio
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Między Mediolanem a malowniczym jeziorem Como znajduje się małe miasteczko Meda. Ciężko wyobrazić sobie lepsze miejsce urodzenia dla ikony współczesnego włoskiego designu, jaką bez wątpienia jest Antonio Citterio. Jego prace znaleźć można w zbiorach największych instytucji kultury takich jak MoMA i Centrum Georges Pompidou w Paryżu.
“Bycie prostym, nie oznacza bycia pospolitym”
Tak mówi o sobie projektant i architekt Antonio Citterio. W jego twórczości dominuje prostota i zamiłowanie do naturalnych materiałów. Inspiracje czerpie z rodzinnych stron i dzieciństwa spędzonego na włoskiej prowincji. To właśnie tam projektant stawiał swoje pierwsze kroki zawodowe, pracując dla rodziny Galimbertich w firmie Flexform, z którą związany jest do dziś.
Studia architektoniczne ukończył na Politechnice mediolańskiej. Jego techniczne wykształcenie wpływa na to, jak rozumie kontekst dzieła. Citterio widzi, w jaki sposób przedmiot wpisuje się w swoje najbliższe otoczenie, i jak to otoczenie współgra z większym schematem projektowym. Jego realizacje za każdym razem okazują się natychmiastowym sukcesem. Pomysłowe, a zarazem proste formy są rozpoznawalne i cenione przez miłośników dobrego designu. Citterio postrzega siebie przede wszystkim jako architekta, który traktuje przestrzeń jako podstawę swojego wzornictwa.
Citterio współpracuje z najważniejszymi międzynarodowymi firmami projektowymi jak: Arclinea, B&B Italia, Flexform, Flos, Kartell, Vitra czy Hermès. W 2000 roku wraz z Patricią Viel założył ACPV — interdyscyplinarne studio architektury i projektowania wnętrz. Firma działa na arenie międzynarodowej, opracowując złożone projekty we wszystkich skalach i współpracując z siecią wyspecjalizowanych konsultantów. W 2012 roku studio Antonio Citterio Patricia Viel (ACPV) osiągnęło obroty w wysokości 10 milionów 900 tysięcy euro. Świadczy to o skali sukcesów i popularności projektanta.
Projektowanie jest jak spaghetti
Antonio Citterio, jak na prawdziwego Włocha przystało, porównuje swój proces projektowania do przygotowywania pysznego talerza spaghetti z sosem pomidorowym. Kluczem do tego sukcesu jest odpowiednie dobranie składników. Materiały najwyższej jakości są podstawą. Nic nie jest przypadkowe. Z każdym produktem należy postępować zgodnie z jego specyfiką. Tak jak oczywiste jest, że makaron należy gotować 360 sekund, tak samo widząc przedmiot, jego zastosowanie ma być oczywiste.
Projektant zawsze poszukiwał w formie idei intuicyjnego rozpoznawania. Człowiek, widząc przedmiot, powinien od razu stwierdzić „Dobrze. Biorę to!”. Przemyślany design broni się sam. Jego styl charakteryzuje dyskrecja i prostota połączona z dość technicznym podejściem do projektowania, które można porównać do projektów Alberto Medy, który tworzył proste wzornictwo wykorzystujące wyrafinowane technicznie rozwiązania.
Citterio czerpie inspiracje z twórczości takich architektów jak: Le Corbusier, Louis Kahn, Tadao Andō, Alvaro Siza czy Charles Eames. W latach 2006-2016 był profesorem projektowania architektonicznego w Accademia di Architettura di Mendrisio w Szwajcarii, gdzie swoim podejściem do projektowania zarażał młodych ludzi.
Antonio Citterio dla Geberit
Projekty Citterio obejmują meble, siedziska, półki, klamki do drzwi, łóżka oraz wyposażenie kuchni. We współpracy z firmą Geberit stworzył serię łazienek premium, która łączą w sobie niezwykłe kształty z materiałami najwyższej jakości, tworząc unikatowy język projektowania. Cała kolekcja nazywa się oczywiście Geberit Citterio. Grupa Geberit prowadzi działalność na całym świecie. Jest europejskim liderem w branży najwyższej jakości elementów wyposażenia łazienek i produktów sanitarnych. Silna pozycja firmy na rynku jest gwarancją oferowania wyjątkowej technologii oraz designu na najwyższym poziomie.
Ceramikę Geberit zaprojektowaną przez Antonio Citterio cechuje unikatowe wzornictwo – nietypowe kształty i wyjątkowe materiały. W kolekcji są dostępne dwa modele umywalek nablatowych – jeden w formie misy o miękkiej linii, drugi z zewnątrz prosty, geometryczny, z szerokimi rantami. Umywalki o purystycznym, organicznym kształcie przywodzą na myśl włoski protorenesans. Podstawowym zamysłem projektowania tej serii było stworzenie ponadczasowych, eleganckich elementów wyposażenia łazienki łączących w sobie oryginalność form. Niewidoczne przelewy i zintegrowane, ceramiczne osłony odpływów dodają im elegancji. Powierzchnia umywalek jest wyjątkowo gładka, dzięki czemu łatwo utrzymać je w czystości. Oba modele wspaniale wpisują się w nowoczesne wnętrza.
Warto podkreślić, że do pierwszej - i jak dotąd jedynej - wizyty w naszym kraju Antonio Citterio skłonili eksperci firmy KOŁO, którzy dążyli do tego, aby najnowsze trendy w światowym wzornictwie były regularnie prezentowane i wdrażane na polskim rynku. Zwieńczeniem współpracy między producentem, a projektantem była m.in. zachwycająca subtelną elegancją i precyzją wykonania kolekcja KOŁO EGO.
Więcej informacji na www.geberit.pl

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.
Muzyka
Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel

Wokalista przyznaje, że często na barkach artystów jest nie tylko przygotowanie materiału na płytę, ale także zebranie pieniędzy na jej nagranie, produkcję i wszelkie działania promocyjne. To wszystko sporo kosztuje. On sam może w tej kwestii liczyć na wsparcie wytwórni fonograficznej, więc jest mu łatwiej, natomiast ci, którzy są zdani sami na siebie, mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego też Wiktor Duduła pochwala chociażby zakładanie publicznych zbiórek na taki cel.