NIE OLEWAMY NATURY: Rozmowy naturalne #3 – Marcin Rząsa
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Organizowany od ponad dwudziestu lat przez Geberit i markę KOŁO konkurs na toaletę publiczną ma swoją kolejną odsłonę. Tegoroczna, 23. edycja pod nazwą „Projekt Łazienki 2021” w przeciwieństwie do poprzednich nie dotyczy strefy miejskiej wraz z jej dworcami, bulwarami i atrakcjami turystycznymi. Tym razem uczestnicy muszą się zmierzyć ze znacznie bardziej wymagającą przestrzenią, jaką są góry i otaczająca je przyroda.
Termin składania prac mija 11 października. Niewiele zatem czasu zostało chętnym, by spróbować swych sił w projektowaniu publicznych przestrzeni sanitarnych. Obecna edycja to ukłon w stronę natury. Uczestnicy mają stworzyć projekt toalety zlokalizowanej w Tatrzańskim Parku Narodowym. Króluje tam zasada leave no trace – niepozostawiania śladów obecności człowieka. Tym trudniej tak zaprojektować elementy architektury, by nie wpływały destrukcyjnie na środowisko, zarówno fizycznie, jak i estetycznie.
Nie olewamy natury
W ramach konkursu z członkami jury prowadzone są „Rozmowy Naturalne”. To cykl wywiadów, który powstał w związku z akcją NIE OLEWAMY NATURY, której nazwa jest sztandarowym hasłem projektu. Jest to swego rodzaju kontynuacja towarzyszącej konkursowi inicjatywy marki KOŁO – NIE OLEWAMY MIASTA, której podstawą jest wiara w możliwość zmiany świata poprzez małe, lokalne działania.
Adresatami cyklu są przede wszystkim studenci uczestniczący w konkursie, jednak każdy, nawet osoba spoza branży, wyciągnie z niego coś dla siebie.
Trzeci odcinek Rozmów naturalnych poprowadziła Ewa Mierzejewska, z wykształcenia historyk sztuki, znana z programów telewizyjnych dotyczących aranżacji wnętrz, była redaktor naczelna magazynu Dom&Wnętrze, jurorka konkursów wzorniczych m.in. Must Have na festiwalu Łódź Design, a obecnie jak sama podkreśla, powracając do korzeni, organizatorka jedynych w Polsce targów sztuki współczesnej – Targów Sztuki Dostępnej. Gościem wirtualnego spotkania jest wybitny rzeźbiarz, miłośnik gór i przewodnik tatrzański – Marcin Rząsa. Artysta od urodzenia jest związany z Zakopanem. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i na Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bratysławie. Talent i zamiłowanie do rzeźbiarstwa odziedziczył zapewne po ojcu, Antonim Rząsie. Obecnie prowadzi galerię i muzeum Antoniego Rząsy w Zakopanem, współpracuje także z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego i z Muzeum Tatrzańskim. Doskonale zna potrzeby Tatrzańskiego Parku Narodowego, który w sezonie przyjmuje nawet kilkadziesiąt tysięcy turystów dziennie.
Z Ewą Mierzejewską rozmawiają o wpływie sztuki na przyrodę i o świadomości ekologicznej zarówno projektantów, jak i użytkowników.
Artysta, współpracując z Muzeum i Parkiem Narodowym, bardzo często jest proszony o konsultacje w sprawie projektowania małej architektury i mimo iż nie jest projektantem, chętnie wspiera radą.
– W przypadku małej architektury w takiej przestrzeni jak góry pojawia się myślenie bryłą, bardzo rzeźbiarskie, tak że niby nie moja dziedzina, a jednak wchodzi na moje podwórko – mówi Marcin Rząsa.
Jak podkreśla Ewa Mierzejewska, dobrze, że dwa światy – sztuki i sztuki użytkowej – się przenikają, dzięki temu zwiększa się wrażliwość odbiorców. Nie należy szufladkować artystów i ich dzieł, niech swobodnie się mieszają.
Wieloznaczne hasło NIE OLEWAMY NATURY w tym roku zyskuje swój dosłowny wymiar. Mnóstwo ludzi zmęczonych lockdownem ruszyło na górskie szlaki, a ograniczona – przy stale wzrastającym ruchu turystycznym – liczba toalet i konieczność załatwiania potrzeb fizjologicznych nie pozostają bez wpływu na przyrodę. Tym bardziej zasadna jest tematyka tegorocznego konkursu „Projekt łazienki 2021”.
– W tym roku dziennie do Morskiego Oka wędrowało nawet ok. 15 tysięcy turystów, to już zaczyna być bolesny i mocno odczuwalny problem. Coś z tym trzeba zrobić, nie można tego ignorować i olewać, jak mówi hasło – dopowiada artysta.
Dotychczas stosowane przenośne toalety pozostawiają wiele do życzenia, jeśli chodzi o estetykę. Celem konkursu organizowanego przez Geberit i KOŁO jest też uwrażliwienie projektantów i włodarzy przestrzeni publicznych, zwłaszcza terenów zielonych, by elementy małej architektury były wkomponowane w krajobraz, by tworzyły spójną całość.
Czy poprzez sztukę możemy wychowywać ekologicznie społeczeństwo? Budowanie świadomości to proces długotrwały, tym bardziej powinniśmy uwrażliwiać na ten problem dzieci, by rosły z przekonaniem, że są częścią ekosystemu i muszą o niego dbać. – Nie przeceniałbym roli sztuki w procesie budowania świadomości ekologicznej. Myślę, że praca z młodzieżą, z dziećmi, daje szansę otwarcia głów młodych ludzi na myślenie pronaturalne. Byłoby bardzo pięknie, gdyby się okazało, że ktoś stworzył rzeźbę, obraz, instalację i nagle wszyscy zaczęliby się bić w piersi i byli przyjaźnie nastawieni do przyrody. Niestety tak nie jest – mówi z żalem Marcin Rząsa.
Cykl rozmów organizowanych przez KOŁO ma pomóc designerom odnaleźć swoją zawodową drogę i zaszczepić w nich misję zrównoważonego projektowania.
Zapraszamy na wystawę
Już od 16 października w Galerii Antoniego Rząsy w Zakopanem będzie można obejrzeć pierwszą od wielu lat tak obszerną prezentację prac Marcina Rząsy – na eskpozycji znajdą się rzeźby oraz sztuka użytkowa. Podczas wystawy będziemy mogli uczestniczyć w artystycznym dialogu dwóch rzeźbiarzy – ojca i syna. Twórca zaprezentuje prace z różnych etapów kształtowania się jego indywidualnego języka artystycznego, w tym także rysunki z dzieciństwa. Rzeźby Marcina Rząsy pachną lasem, mają regularne rysy twarzy i często zamknięte oczy oraz skromny ubiór, który wyróżniają tylko okazałe nakrycia głowy.
16.10.2021 – 3.03.2022, Galeria Antoniego Rząsy, Zakopane, ul. Bogdańskiego 16a.
Zapraszamy do obejrzenia rozmowy z Marcinem Rząsą:
https://youtu.be/NQSD-5VjiPA
Zachęcamy do śledzenia strony konkursowej www.konkurskolo.pl i FB organizatora https://www.facebook.com/KOLOzawszewdobrymstylu
***
Konkurs KOŁO „Projekt Łazienki 2021” organizowany przez firmę Geberit budzi ogromne zainteresowanie wśród początkujących architektów i studentów architektury, których zadaniem jest stworzenie projektu toalety publicznej. Partnerem tegorocznej edycji został Tatrzański Park Narodowy, który na miejsce projektu wybrał Dolinę Chochołowską.
Konkurs zwraca uwagę na deficyt toalet publicznych w Polsce oraz na często pozostawiające wiele do życzenia warunki panujące w ogólnodostępnych ubikacjach. Przez ponad dwadzieścia lat, dzięki organizatorowi, partnerom, a także autorom najciekawszych zgłoszeń powstały nowoczesne, funkcjonalne i estetyczne toalety w wielu miejscach w Polsce.
Laureatów 23. edycji wyłoni znakomite jury, w którego gronie zasiadają eksperci z branży projektowej. Pula nagród wynosi ponad 50 tys. złotych. Termin przesyłania zgłoszeń 11.10.2021.
Wszelkie informacje, wytyczne projektowe, harmonogram oraz regulamin są dostępne na stronie https://konkurskolo.pl/
Proste przyjemności na zimowe wieczory
Sylwester poza domem? Sprawdź, czy twój dom jest przygotowany na włamanie
Łazienka inspirowana kolorem roku 2025 – jak ją urządzić?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
Artysta przyznaje, że w branży muzycznej są ludzie, którzy zamiast wspierać młodych wykonawców w budowaniu kariery, po prostu chcą tylko zarobić na swoich „podopiecznych”. Dawid Kwiatkowski przestrzega więc wszystkich, którzy stają na scenie „Must Be the Music” i innych talent show, by nie ufali każdemu, kto się do nich odezwie po programie i zaproponuję współpracę, bo bardzo możliwe, że będzie mu zależało tylko na tym, by wykorzystać ich „pięć minut” dla własnych korzyści. On sam również padł ofiarą takich oszustów i musiał walczyć z nimi w sądzie.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Podróże
Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
Były piłkarz przyznaje, że z perspektywy uczestników program „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” to bardzo wymagające przedsięwzięcie. Dla niego ten format okazał się nie tylko testem fizycznym, ale także emocjonalnym, bo trzeba było stawić czoła zarówno rywalom, jak i własnym słabościom. Radosław Majdan zdradza też, że emocji nie brakowało już na lotnisku. Tuż po przylocie do Grecji okazało się bowiem, że jego walizka zaginęła. Na szczęście miał przy sobie kilka zapasowych ubrań.