Nowa jakość przestrzeni
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Nowo otwarty Dworzec Lublin, zaprojektowany przez architektów z pracowni Tremend, utożsamia współczesne rozumienie architektury, łącząc nowoczesne rozwiązania i technologie z dbałością o środowisko oraz potrzeby mieszkańców. Nic dziwnego, że tak szybko zyskał miano jednego z najefektowniejszych dworców w Polsce.
Od stycznia 2024 roku wszyscy odwiedzający Lublin, a także lokalni pasażerowie mogą korzystać z nowego Dworca Metropolitalnego. To nie tylko przykład udanego projektu, który sprzyja poprawie infrastruktury miejskiej i wpisuje się w potrzeby mieszkańców regionu. To również dowód, że zrównoważony rozwój jest przyszłością architektury i polskich miast.
Wiele funkcji w jednym miejscu
Nowy dworzec integruje w jednym miejscu różne rodzaje transportu – dalekobieżną i lokalną komunikację autobusową, trolejbusowy transport miejski, transport kolejowy, ruch rowerowy, taxi. Dzięki temu porządkuje przestrzeń komunikacyjną miasta, a pasażerom zapewnia wygodę.
Architekci zdecydowali się na prostą modernistyczną bryłę. Jedynym elementem dekoracyjnym, za to bardzo charakterystycznym, są ażurowe filary będące częścią stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów. Utrzymany w wyraźnie odmiennym stylu architektonicznym budynek kontrastuje ze znajdującym się nieopodal zabytkowym XIX-wiecznym dworcem autobusowym, lecz go nie przytłacza, tworząc swoisty architektoniczny dialog między tradycją a współczesnością miasta.
Funkcjonalność i ekologia
Projektanci Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Lublin położyli duży nacisk nie tylko na jego funkcjonalność, ale też sięgnęli po rozwiązania wpisujące się w ideę zrównoważonego rozwoju. Zadbali o zminimalizowanie wpływu inwestycji na środowisko i w przemyślany sposób wykorzystali zasoby odnawialne.
„Nasz projekt to symbol przemiany miasta oraz wyraz troski o naszą wspólną przyszłość. Zaproponowane przez nas rozwiązanie opiera się na równowadze pomiędzy poszczególnymi, kluczowymi elementami: funkcjonalnością dla użytkowników, impulsem dla rewitalizacji tej części miasta oraz zastosowaniu technologii w myśl zrównoważonego rozwoju na wielu różnych poziomach” – tłumaczy architektka Magdalena Federowicz-Boule, główna projektantka Dworca Lublin, prezeska pracowni Tremend, a także jurorka w uznanych konkursach architektonicznych jak Konkurs Geberit „Projekt Łazienki”, Saint-Gobain Glass Design Award czy międzynarodowy konkurs Paradyż Designers.
Zastosowanie struktury architektonicznej typu „box in box” – gdzie większa, zewnętrzna bryła kryje w sobie drugą, mniejszą – pozwoliło zredukować koszty ogrzewania, gdyż bezpośrednio ogrzewana jest wyłącznie część wewnętrzna. By zoptymalizować działanie systemu grzewczego, użyto energooszczędnych pomp gruntowych i rekuperacji z odzyskiem ciepła. Poszczególne układy grzewcze i wentylacyjne posiadają funkcje indywidualnego dostosowania temperatury i automatykę czasową. Poza tym na szczycie wiat przystankowych znalazły się panele fotowoltaiczne, które dostarczają prądu niezbędnego do funkcjonowania dworca. Nie można też zapomnieć o energooszczędnych źródłach światła. W ten sposób projektanci z pracowni Tremend znacznie ograniczyli ślad węglowy towarzyszący użytkowaniu budynku.
Ale na tym nie kończy się lista zastosowanych prośrodowiskowych rozwiązań. Architekturę lubelskiego dworca można bowiem uznać za „zieloną” w dosłownym znaczeniu tego słowa, gdyż projektanci zastosowali w jego konstrukcji elementy bioaktywne. Na ścianie zewnętrznej budynku powstał bowiem ogród wertykalny o powierzchni prawie 300 m2, zaś na dachu – „podniebny skwer” w postaci dachu użytkowego z bujną zielenią. Zresztą na otaczających dworzec placach również nie brakuje drzew i krzewów. Co ciekawe, do utrzymania zieleni (podobnie jak do spłukiwania toalet) wykorzystywany jest tzw. system szarej wody, pochodzącej z wód opadowych. W trosce o poprawę jakości powietrza projektanci zastosowali też antysmogowe płyty chodnikowe.
Z myślą o osobach niepełnosprawnych
Współczesne budynki użyteczności publicznej muszą być projektowane tak, aby każdy mógł swobodnie z nich korzystać. Z tego względu projektanci nie zapomnieli również o dostępności i komforcie użytkowania dworca przez osoby z niepełnosprawnościami i seniorów. W toaletach zostały więc zamontowane markowe produkty firmy Geberit – wśród nich nie tylko ceramika, ale też rozwiązania specjalnie opracowane z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Uchwyty i poręcze, stelaże podtynkowe o wzmocnionej konstrukcji, umywalki o niewielkiej głębokości i odpowiednim profilu czy wydłużone miski ustępowe złożyły się na wyposażenie funkcjonalnych i ekonomicznych łazienek bez barier.
Nagrody za ekologię i zrównoważoną architekturę
Potwierdzeniem architektonicznych i ekologicznych wartości lubelskiego dworca są liczne nagrody. Wśród nich na uwagę zasługują choćby wyróżnienie w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny”, które otrzymał projekt pracowni Tremend w 2022 roku w konkursie „PLGBC Green Building Award”, oraz prestiżowa nagroda „Real Estate Impactor” w kategorii „Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni” w konkursie organizowanym przez dziennik „Rzeczpospolita”. Z kolei w 2024 roku obiekt zaprojektowany przez projektantów z pracowni Tremend zyskał uznanie jurorów „Property Design Awards”, otrzymując nagrodę w kategorii „Bryła – obiekty publiczne”.
Nowy dworzec w Lublinie stał się nie tylko centrum komunikacyjnym miasta, ale również zyskał status jego architektonicznej wizytówki, będąc przykładem nowoczesnej, przyjaznej mieszkańcom i ekologicznej infrastruktury.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.