Pionierski start-up polskich architektów wkroczył na nowy poziom
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Architektoniczny start-up Nowa Norma założony przez polskich projektantów, Gawła Biedunkiewicza i Karola Nieradkę, połączył siły z firmą Formee, znanym producentem konstrukcji z prefabrykatów. Pod nazwą Nowa Norma by Formee architekci chcą produkować 100 funkcjonalnych i ekonomicznych domów wykonanych metodą prefabrykacji rocznie. „W odpowiedzi na kryzys mieszkaniowy i ekonomiczny zaprojektowaliśmy dom o jakościowej architekturze i materiałach wykończeniowych, który będzie przystępny cenowo dzięki optymalizacji procesu wykonawczego” – zapowiadają.
Smartdom od polskich architektów
Ostatnie dziesięć lat w rodzimym przemyśle kreatywnym pokazało, że Polacy z sukcesem mogą wymyślać, projektować i produkować design na najwyższym poziomie. Jednym z przykładów takiej działalności jest projektowo-wykonawczy start-up Nowa Norma założony przez Gawła Biedunkiewicza i Karola Nieradkę. W 2021 roku Biedunkiewicz i Nieradka wyszli z pionierskim na polskim rynku pomysłem produkcji domów jednorodzinnych „klasy premium” wykonanych z prefabrykatów. Architekci odpowiadali nie tylko za sam projekt, ale też cały proces wykonawczy, który przy zoptymalizowanej konstrukcji z elementów prefabrykowanych mógł zamknąć się w 9 miesiącach z uwzględnieniem procesu projektowego i uzyskania pozwolenia na budowę.
Opracowany przez nich modelowy dom Nowej Normy powstał na fundamentach projektu Domu w Dobrej stworzonego przez Karola Nieradkę i nagrodzonego prestiżowym Brick Award. Wyróżnieniem tym mogą pochwalić się takie polskie pracownie jak Kuryłowicz & Associates czy KWK PROMES Roberta Koniecznego. Doceniona przez autorytety z dziedziny architektury realizacja cieszyła się też popularnością wśród prywatnych klientów, którzy coraz częściej zwracali się do autora z pytaniami o podobny projekt. Było to spiritus movens koncepcji funkcjonalnych, a zarazem estetycznych domów jednorodzinnych złożonych z wyprodukowanych wcześniej elementów, która stała się podstawą Nowej Normy. Architekci sięgnęli po metodę konstrukcji z prefabrykatów, racjonalizując tym samym budowę: zmniejszając liczbę zaangażowanych ekip, rezygnując z prac wymagających ręcznej i zależnej od pogody pracy. Takie podejście obok racjonalizacji inżynierskiej niosło za sobą niezwykły komfort dla klientów dzięki eliminacji tradycyjnej, żmudnej i stresującej koordynacji budowy.
Dom dobrze przemyślany
Teraz Biedunkiewicz i Nieradka znów wykazali się zmysłem prognozowania nadchodzących trendów w budownictwie. Architekci połączyli siły z firmą Formee, będącą znanym producentem i wykonawcą konstrukcji z prefabrykowanych elementów żelbetowych, który dostrzegł w start-upie niezwykły potencjał. Jako Nowa Norma by Formee spółka będzie zapewniać przystępne cenowo domy, utrzymując jakość wykończenia domów premium. Każdy z nich ma 97,6 m2 i w zależności od opcji wykończeniowej jest dostępny od 449 tys. zł netto.
„Naszym założeniem był projekt dobrze przemyślanego, funkcjonalnego i zoptymalizowanego domu w cenie mieszkania. Nazwaliśmy go „Małą Normą”. To dom parterowy o powierzchni użytkowej 97,6 m2 zaprojektowany z myślą o rodzinie 2+2 albo 2+1. Znalazły się w nim przestronna część dzienna z tarasem i część nocna z trzema sypialniami, prywatnymi toaletami i pomieszczeniami do przechowywania. Tak samo jak w przypadku wykonywanych przez nas do tej pory domów „Duża Norma”, te także powstaną w technologii prefabrykowanej. Będą jednak mniejsze (domy „Duża Norma” mają około 180 m2), a tym samym bardziej przystępne cenowo” – opowiada Gaweł Biedunkiewicz, architekt i inżynier.
Jak podkreślają architekci, każdy centymetr domu został przemyślany. Cały układ funkcjonalny został rozplanowany na jednym poziomie, bez barier architektonicznych, i przyjął czytelną, praktyczną strukturę.
Odpowiedź na kryzys mieszkaniowy
Jak mówią Biedunkiewicz i Nieradka, ich wynalazek wziął się z realnej potrzeby, jaką jest kryzys mieszkaniowy:
„W tym momencie mamy w Polsce ogromny głód mieszkaniowy – zgodnie z danymi ten deficyt wynosi teraz około 1,5-2 mln lokali mieszkalnych. Co więcej, statystycznie na jednego Polaka przypada jeden z najmniejszych metraży w UE, a około 45% polskich 30-latków mieszka z rodzicami. Nasz dom zaprojektowaliśmy w odpowiedzi na kryzys mieszkaniowy i ekonomiczny – to dom o jakościowej architekturze i materiałach wykończeniowych, który będzie przystępny cenowo dzięki seryjnej produkcji i optymalizacji procesu wykonawczego” – tłumaczy architekt Gaweł Biedunkiewicz.
Domy dostępne są już w sprzedaży. W przeciągu następnych kilku miesięcy ma też powstać dom pokazowy Nowa Norma by Formee.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.