Poradnik posezonowej konserwacji drewna ogrodowego
Practum Consulting
Bukowińska 22/107
02-703 Warszawa
kinga.szkutnik|practum.pl| |kinga.szkutnik|practum.pl
609884480
www.practum.pl
Intensywnie eksploatowane podczas lata drewniane elementy ogrodu wymagają kompleksowej konserwacji po sezonie. Silne działanie gorącego słońca mogło bowiem osłabić strukturę tego naturalnego materiału, przez co może być on jeszcze bardziej podatny na niszczący wpływ wilgoci czy zmiennych temperatur w jesienno-zimowym okresie. Tikkurila podpowiada, jak krok po kroku zabezpieczyć różne powierzchnie drewniane na zewnątrz domu, by w pełni zachowały swą funkcjonalność i estetykę.
Podstawowe zasady konserwacji
Niezależnie od rodzaju powierzchni, która będzie poddana renowacji, warto przypomnieć o kilku uniwersalnych zasadach. Pierwszą jest wybór właściwego produktu, który uzależniony jest od kondycji drewna oraz oczekiwanego efektu dekoracyjnego. Jeśli planujemy użyć oleju, to należy pamiętać, że można go aplikować na drewno surowe lub też wcześniej olejowane. Jeżeli drewno wcześniej było pokryte innym rodzajem preparatu np. impregnatem czy lakierobejcą, to konieczne jest usunięcie tych starych powłok i dopiero wtedy możliwa jest aplikacja oleju. Niezależnie od stosowanego preparatu, drewno zawsze malujemy wzdłuż słojów. Powierzchnie poddane renowacji muszą być suche, a wilgotność względna drewna nie powinna przekraczać 20%. Wilgoć może bowiem utrudniać penetrację preparatu i wydłużać czas jego schnięcia. Ponadto, malowane drewno nie powinno być narażone na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, a prace malarskie najlepiej wykonywać przy temperaturach 8°C-25°C, przy wilgotności względnej powietrza niższej niż 80%.
Malowanie tarasów krok po kroku
Do konserwacji tarasów świetnie nadają się oleje, np. Tikkurila Valtti Plus Wood Oil. Produkt ten głęboko wnika w drewno, zabezpieczając je przed wilgocią oraz ogranicza pękanie. Jednocześnie dzięki transparentnej formule pogłębia i podkreśla naturalne usłojenie surowca, zachowując jego szlachetny wygląd. Przed przystąpieniem do malowania należy najpierw oczyścić powierzchnię z brudu, kurzu i wszelkich zanieczyszczeń, a miejsca zainfekowane pleśnią umyć stosownym środkiem. Przed rozpoczęciem olejowania produkt należy dobrze wymieszać i czynność tę powtarzać w trakcie prac. Bardzo ważne jest dokładne zabezpieczenie olejem krawędzi ciętych, by zapobiegać przedostawaniu się wilgoci do wnętrza. Olej najlepiej jest aplikować przy pomocy pędzla, cienkimi warstwami, dokładnie go wcierając i rozprowadzając. Deski zawsze malujemy pojedynczo wzdłuż słojów, a nadmiar oleju usuwamy miękką szmatką lub suchym pędzlem.
Pielęgnacja architektury ogrodowej
Altany, ogrodzenia, drewniane ściany, a nawet meble ogrodowe – te wszystkie konstrukcje również wymagają posezonowej konserwacji. Warto pomalować je preparatami ochronno-dekoracyjnymi, które nie tylko zabezpieczą je przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych, ale zadbają też o ich atrakcyjny wygląd. W zależności od rezultatu, jaki chcemy uzyskać, można zastosować np. lakierobejcę Tikkurila Valtti Plus Complete, która zapewni satynowy efekt lub impregnat Tikkurila Valtti Plus Color o matowym wykończeniu. Stare, połyskliwe powłoki warto zmatowić, żeby zapewnić właściwą absorpcję preparatu, a w razie konieczności można je całkowicie usunąć. Dobrze jest też wykonać malowanie próbne. W celu zabezpieczenia drewna przed grzybami i sinizną, warto nałożyć impregnat gruntujący Tikkurila Valtti Wood Guard. Przed malowaniem należy produkt wymieszać i czynność powtarzać w trakcie malowania. Preparat nakładamy równomiernie, wcierając go wzdłuż włókiem drewna pędzlem lub gąbką, tak aby uniknąć nakładania się warstw na siebie. Drugą warstwę można nakładać w odstępie ok. 2 godzin. Więcej uwagi warto poświęcić zakończeniom i łączeniom drewna, które są często bardziej chłonne. W razie potrzeby w tych miejscach należy nałożyć nieco grubszą warstwę preparatu. Zaimpregnowane w ten sposób drewno posłuży przez wiele lat i utrzyma swój piękny wygląd.
Delektuj się latem z Fiskars
LETNIA WYPRZEDAŻ W BOCONCEPT
Lodówki Candy o pojemności XXL – w sam raz na upały
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.