Rozmowy naturalne #4 - arch. Jacek Tryc
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Konkursy projektowe dla architektów to nie tylko świetny sposób na sprawdzenie umiejętności – to także możliwość porównania swoich pomysłów z propozycjami innych uczestników, okazja do merytorycznej oceny przez autorytety z branży oraz szansa na zaprezentowanie się szerszemu gronu odbiorców i rozwój kariery.
Odbywający się co roku od 23 lat konkurs KOŁO na projekt toalety publicznej, organizowany przez Geberit, to jeden z najbardziej znanych i popularnych polskich konkursów projektowych dla studentów kierunków architektonicznych i architektów. W ciągu niemal ćwierć wieku wzięło w nim udział kilka tysięcy uczestników. Dla wielu laureatów i wyróżnionych był przepustką do kariery zawodowej.
Konkurs – drzwi do kariery
O swoim udziale w pierwszej edycji konkursu opowiedział arch. Jacek Tryc, założyciel pracowni Jacek Tryc – Wnętrza. To kolejny wywiad z cyklu „Rozmowy naturalne”, który powstał w związku z akcją NIE OLEWAMY NATURY – jej nazwa jest sztandarowym hasłem projektu. Jest to swego rodzaju kontynuacja inicjatywy marki KOŁO – NIE OLEWAMY MIASTA, towarzyszącej konkursowi. Ta idea została stworzona w oparciu o wiarę w możliwość zmiany świata, zaczynając od wprowadzania małych lokalnych inicjatyw. Adresatami cyklu są przede wszystkim uczestnicy konkursu, jednak każdy, nawet osoba spoza branży, wyciągnie z niego coś dla siebie. Czwarty odcinek Rozmów naturalnych poprowadziła Ewa Mierzejewska, z wykształcenia historyk sztuki, znana z programów telewizyjnych dotyczących aranżacji wnętrz, była redaktor naczelna magazynu Dom&Wnętrze, jurorka konkursów wzorniczych m.in. Must Have na festiwalu Łódź Design, a obecnie organizatorka jedynych w Polsce targów sztuki współczesnej – Targów Sztuki Dostępnej.
W rozmowie arch. Jacek Tryc wspomina swój udział w konkursie w 1998 roku, do którego przystąpił za namową wykładowców z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, gdzie studiował. – Podkreślali, że to szansa, żeby pokazać, co potrafimy. To jest „zabawa” dla ludzi, pewnych siebie i tego, co robią, którzy chcą się tym dzielić. Konkurs jest doskonałą okazją, żeby się zaprezentować – mówi architekt, którego historia jest doskonałym przykładem, że udział w takim przedsięwzięciu może mieć realny wpływ na rozwój kariery, także w przypadku, gdy nie zajmie się pierwszego miejsca. – W konkursie dostałem wyróżnienie, były lepsi ode mnie, ale miałem to szczęście, że jurorzy zwrócili uwagę na moją pracę, co zaowocowało długoletnią współpracą z marką KOŁO. Byłem wtedy projektantem teoretycznym, na drugim roku studiów. Bardzo dużo się zmieniło. Założyłem własną pracownię, zacząłem przygotowywać realne, prawdziwe projekty. W czasie, kiedy moi koledzy ze studiów zaczynali pracować w biurach innych architektów, ja już prowadziłem własne.
Szansa na udany debiut
Kariera rozmówcy Ewy Mierzejewskiej dowodzi także, że nigdy nie jest za wcześnie na udział w konkursie. Warto próbować swoich sił, nawet jeśli projekty innych osób okażą się lepsze. Samo przygotowanie zgłoszenia jest doświadczeniem kształcącym i rozwijającym, przede wszystkim daje młodemu architektowi możliwość zaprezentowania siebie i swoich pomysłów oraz porównania ich z projektami innych uczestników, a także poznania oceny profesjonalistów z branży. – W konkursie można pokazać się z najlepszej strony, projektować tak, jak się lubi, ograniczeniem są jedynie warunki konkursu. Można w zgodzie z samym sobą zrobić taki projekt, który uważa się za dobry i zaprezentować go szerokiej publiczności – mówi arch. Jacek Tryc.
Studenci startujący w konkursie „Projekt Łazienki 2021” mają możliwość zgłoszenia swojego projektu do walki o „Debiut Roku”. W tegorocznej edycji autorzy dwóch najlepszych prac zostaną nagrodzeni stażem w wybranym przez organizatora, renomowanym biurze architektonicznym. Jest o co walczyć.
Całą rozmowę z arch. Jackiem Trycem można obejrzeć na kanale YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=1b30TyYZMK4
***
Konkurs KOŁO „Projekt Łazienki 2021” organizowany przez firmę Geberit budzi ogromne zainteresowanie wśród początkujących architektów i studentów architektury, których zadaniem jest stworzenie projektu toalety publicznej. Partnerem tegorocznej edycji został Tatrzański Park Narodowy, który na miejsce projektu wybrał Dolinę Chochołowską.
Konkurs zwraca uwagę na deficyt toalet publicznych w Polsce oraz na często pozostawiające wiele do życzenia warunki panujące w ogólnodostępnych ubikacjach. Przez ponad dwadzieścia lat, dzięki organizatorowi, partnerom, a także autorom najciekawszych zgłoszeń powstały nowoczesne, funkcjonalne i estetyczne toalety w wielu miejscach w Polsce.
Laureatów 23. edycji wyłoni znakomite jury, w którego gronie zasiadają eksperci z branży projektowej. Pula nagród wynosi ponad 50 tys. złotych. Termin przesyłania zgłoszeń 11.10.2021.
Wszelkie informacje, wytyczne projektowe, harmonogram oraz regulamin są dostępne na stronie https://konkurskolo.pl/
Partnerzy:
Tatrzański Park Narodowy, SARP, Instytut Wzornictwa Przemysłowego

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.