Urządzamy łazienkę przyjazną użytkownikom
Estetyka i aktualne trendy to nie jedyne kryteria, jakimi warto kierować się podczas aranżacji pomieszczenia sanitarnego. Równie ważna jest funkcjonalność, bezpieczeństwo i komfort. Tylko wtedy możemy mówić o łazience bliskiej wszystkim domownikom.
Od pierwszego wejrzenia
Trendy, paleta barw i materiałów wykończeniowych odgrywają istotną rolę w procesie tworzenia wizji wnętrza. W końcu to nimi kierujemy się dobierając płytki do łazienki, armaturę i elementy wyposażenia. Jednak zanim zaczniemy przeglądać najświeższe informacje o tym, co jest lub będzie modne w najbliższych miesiącach, warto odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań. Te pozwolą nam bowiem zdefiniować styl aranżacji, który będzie wynikał z naszych indywidualnych preferencji i gustów. Czy bliższa jest mi naturalna kolorystyka czy intensywne barwy? W jakich wnętrzach czuję się dobrze? Ta wiedza to kompas, który poprowadzi nas przez szereg dostępnych na rynku rozwiązań i pomoże wybrać te, które przetrwają dłużej niż jeden sezon.
Styl w aranżacji powinien być podstawą projektu, z kolei trendy warto przemycać w postaci dodatków, które w każdej chwili można zmienić – bez konieczności przeprowadzania generalnego remontu łazienki. Przykładem tego typu rozwiązań są przyciski spłukujące. Dlatego wybierając stelaż podtynkowy, zwróćmy uwagę na to, jak szeroka jest gama przycisków pasujących do danego modelu. Im więcej, tym lepiej. Zadbajmy także o wizualną spójność, np. dobierając do armatury przycisk i profil prysznicowy w tej samej kolorystyce – radzi Aleksandra Drozdalska, ekspert firmy TECE.
Na miarę potrzeb
Mówiąc o łazience bliskiej użytkownikom mamy na myśli przede wszystkim pomieszczenie funkcjonalne. Pod tym pojęciem kryją się z kolei takie kwestie, jak ergonomia, odpowiednia organizacja przestrzeni, oświetlenie, nowoczesne technologie, łatwość utrzymania w czystości.
Dla jednych synonimem praktyczności będzie wanna, dla drugich prysznic. Jak się zatem okazuje, pojęcie komfortu dla każdego z nas może oznaczać coś innego. Dlatego urządzając łazienkę warto skonsultować temat z domownikami – przyszłymi użytkownikami. Istnieją jednak rozwiązania, które wprowadzają funkcjonalność pomieszczenia na wyższy poziom. Wśród nich warto wymienić choćby toaletę myjącą, która w sposób szczególny pozwoli nam zadbać o higienę i zrezygnować z bidetu – z korzyścią dla niewielkiej powierzchni pomieszczenia – dodaje ekspert TECE.
Podstawą jest także odpowiednio dobrane oświetlenie czy zabudowy meblowe służące do przechowywania kosmetyków i akcesoriów łazienkowych. Wybierając poszczególne elementy warto także zwrócić uwagę na kwestie czystości – w przypadku odwodnienia liniowego będzie to wyjmowany ruszt, a w kabinie prysznicowej szkło pokryte specjalną, hydrofobową powłoką.
Z uwagi na bezpieczeństwo
Mimo że kwestie bezpieczeństwa są najważniejsze, często traktujemy je po macoszemu. A przecież bez nich nie możemy mówić o łazience przyjaznej użytkownikom. Dotyczy to w szczególności osób starszych, niepełnosprawnych czy dzieci.
Wiedza i znajomość potrzeb osób starszych i dzieci pozwala zaprojektować pomieszczenie sanitarne o szerokiej dostępności i wysokiej funkcjonalności. Niezwykle ważną kwestią jest wysokość, na jakiej zostanie zawieszona ceramika, a także brak progów i wszelkich przeszkód. Liczy się swoboda poruszania się oraz łatwy dostęp do poszczególnych stref czy sanitariatów. Warto zrezygnować z brodzika na rzecz odpływu liniowego. Wszelkiego rodzaju uchwyty, podest przy umywalce, antypoślizgowe płytki i dywaniki sprawią, że korzystanie z pomieszczenia będzie komfortowe, a przede wszystkim bezpieczne – dodaje Aleksandra Drozdalska.
Zwróćmy także uwagę na kwestie higieny. Wybierajmy rozwiązania, które będą wspierać użytkowników w dążeniu do zachowania czystości i w bezpiecznym korzystaniu z łazienki. Na rynku istnieje ich coraz więcej – od przycisków spłukujących z jonami srebra, po bezdotykowe baterie i antybakteryjne powierzchnie elementów wyposażenia sanitarnego. W końcu łazienka bliska użytkownikom to pomieszczenie, w którym czujemy się przyjemnie i bezpiecznie.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.