Komunikaty PR

Współczynnik przenikania ciepła, przewodność ciepła, pojemność cieplna. Z czego

2023-12-12  |  09:00
Biuro prasowe

Dobrze wykonane ściany to ciepłe ściany. Takie, które zabezpieczą przed okresowym spadkiem temperatur i zoptymalizują wydatki na ogrzewanie. Wybór odpowiedniego do potrzeb materiału budowlanego wymaga porównania szeregu parametrów. Jakich i w jaki sposób to zrobić? Cennych rad udziela Robert Janiak, Product Manager firmy H+H.

Jakie wymagania muszą spełniać ściany zewnętrzne

 

Właściwości ochrony cieplnej przegród zewnętrznych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W Załączniku drugim do warunków zestawione zostały parametry izolacyjności cieplnej wyrażone za pomocą maksymalnych wartości współczynnika przenikania ciepła podanych dla poszczególnych rodzajów przegród.

 

Współczynnik przenikania ciepła określany za pomocą symbolu U oznacza, ile energii ucieka przez daną przegrodę o powierzchni 1 m2, gdy różnica temperatury między wnętrzem a zewnętrzem ma wartość 1 Kelwina [K].

 

Przykładowo, dla ścian zewnętrznych w budynkach mieszkalnych według obowiązujących przepisów współczynnik ten może wynosić maksymalnie 0,20 W/(m2*K). Im będzie on niższy, tym mniej ciepła będzie w stanie wydostać się przez ściany z budynku. Przegroda wykonana z bloczków H+H Gold+ 1,5-300 SUPERTERMO o szerokości 30 cm z warstwą izolacji ze styropianu o grubości 15 cm osiąga współczynnik 0,13 W/(m2*K), co oznacza, że nie tylko spełnia wymagania, ale zapewnia dużo lepszy poziom ochrony przed stratami ciepła od zakładanego w Rozporządzeniu oraz od innych dostępnych na rynku rozwiązań ze współczynnikiem U na poziomie 0,15 czy 0,18 W/(m2*K) - wyjaśnia Robert Janiak, ekspert H+H Polska.

 

Przewodność cieplna i opór cieplny, czyli skąd wiemy, jak ciepła jest ściana

 

Aby obliczyć wartość wspomnianego wyżej współczynnika przenikania ciepła (U) danej przegrody, trzeba znać zarówno jej grubość (im grubsza, tym będzie zapewniać lepszą ochronę), jak i rodzaj materiałów, z których została wykonana, a tym samym jaki posiadają one współczynnik przewodności cieplnej.

 

Producenci materiałów budowlanych określają przewodność cieplną swoich wyrobów współczynnikiem Lambda o symbolu λ. Im jest on niższy, tym korzystniejszy w kontekście ochrony cieplnej budynku. Niższa wartość oznacza, że przez dany materiał w tych samych warunkach przenika na zewnątrz mniejsza ilość energii.

 

Znając wartość λ oraz grubość przegrody, możliwe jest wyliczenie jej współczynnika U. Porównując ściany tej samej grubości, lepsze właściwości będzie miała ta z materiału o mniejszym współczynniku przewodności cieplnej.

 

Wybierając materiały do budowy ścian, warto zdecydować się na te, które posiadają mniejszy współczynnik przewodności cieplnej λ. Porównując np. bloczki H+H SUPERTERMO ze współczynnikiem równym 0,085 [W/(m*K)] ze standardową cegłą dziurawką o λ mieszczącym się w granicach 0,6 [W/(m*K)], możemy zauważyć, że różnica między poszczególnymi materiałami bywa naprawdę znacząca, mówi Robert Janiak.

 

Pojemność cieplna - wartość dodana do ochrony cieplnej budynku

 

Przy ocenie właściwości termicznych wyrobów budowlanych warto wziąć pod uwagę nie tylko kwestie przewodności cieplnej danego materiału i wartość współczynnika przenikania ciepła przez przegrodę, ale także pojemność cieplną. Jej wartość wynika z gęstości danego materiału i jego ciepła właściwego. Materiały o większej pojemności cieplnej są w stanie zmagazynować większą ilość energii i zachowują przyjemne w dotyku ciepło.

 

W kontekście pojemności cieplnej należy zwrócić uwagę na H+H bloczki silikatowe, które dzięki dużej masie są w stanie magazynować znaczne ilości energii. Dlatego dobrym pomysłem jest zaprojektowanie wewnętrznych ścian budynku, na które przez duże przeszklenia padają promienie słoneczne. Zgromadzona energia pochodząca z promieniowania słonecznego będzie oddawana do wnętrz, gdy w pomieszczeniach zacznie spadać temperatura, dodaje ekspert.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce Biuro prasowe
2025-06-02 | 16:00

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Wyobraź sobie, że urządzasz salon marzeń albo wreszcie wymieniasz kuchnię na nową, a wszystko to bez czekania na wypłatę czy wizyty w banku. Teraz to możliwe dzięki nowej metodzie
Dom Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Dom Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.