Wyjątkowe naczynia z polskich manufaktur w Miloo Home
Home Sweet Home PR
Łowicka 51 lok. 207
02-353 Warszawa
ola|hshpr.pl| |ola|hshpr.pl
880 320 909
hshpr.pl
Zastawa to prawdziwa ozdoba stołu – zwłaszcza, gdy czerpie z tradycji wielowiekowego rzemiosła i jest formowana oraz dekorowana ręcznie. A właśnie w ten sposób produkcja porcelany, kamionki i innych rodzajów ceramiki odbywa się w niewielkich polskich manufakturach Lutumursi, MANOceramics, Åoomi i Cerama. Ich twórcy, prawdziwi pasjonaci, stawiają na minimalistyczne kształty i nowoczesne, niezobowiązujące zdobienia. Po to, by urok naczyń czynił życie piękniejszym i od święta, i na co dzień.
Lokalne polskie wytwórnie ceramiki użytkowej coraz śmielej konkurują z markami portugalskimi czy hiszpańskimi. Ich niepowtarzalne wyroby robią furorę na światowych wystawach i targach, przykuwają uwagę miłośników oryginalnych form i szlachetnego materiału. A mimo to wciąż nie są dostatecznie znane w swej ojczyźnie. Aby to zmienić, Miloo Home wprowadza do oferty naczynia czterech krajowych marek – projektowane, formowane i dekorowane ręcznie w Polsce. Co warto o nich wiedzieć?
Lutumursi
Studio projektowe porcelany użytkowej Lutumursi prowadzi Magdalena Stroszejn – absolwentka wzornictwa przemysłowego School of Form w Poznaniu, a wcześniej także stażystka w studiu Modus Design Marka Cecuły w Ćmielowie oraz w fabryce ceramiki w Chmielnie. Wytwórnia działa we wsi Modzerowo na malowniczym Pojezierzu Kujawskim. Nic zatem dziwnego, że jej założycielka czerpie inspiracje z otaczającej ją natury, a jednocześnie twórczo adaptuje rozwiązania wypracowane przez tysiące lat rozwoju sztuki ceramicznej. W projektowaniu bierze pod uwagę także wielkie bogactwo możliwości, jakie daje porcelana – lekka, wizualnie delikatna, choć twarda i wytrzymała, a przy tym ogromnie elegancka. Magdalena Stroszejn dba o to, aby każdy przedmiot wychodzący spod jej ręki był idealnie wykończony, jednak nie pozbawia go unikatowego charakteru dzieła ludzkich rąk. Jej ambicją jest tworzenie autorskiej, polskiej myśli projektowej dostępnej dla wszystkich. Poszukuje więc wciąż nowych rozwiązań, które mogłyby zaskoczyć i zauroczyć świat.
W ofercie Miloo Home znalazły się zaprojektowane i wykonane w manufakturze Lutumursi filiżanki i kubeczki w wielu rodzajach. Jedne, niezwykle cienkie, mają gładką powierzchnię w pięknym odcieniu pudrowego różu albo szarości, ożywione akcentami złota lub platyny. Inne uwodzą modnym wzorem marmuru. Uwagę zwracają też kubeczki z wytłaczanym wzorem jodełki lub groszków. Wspaniały początek dnia gwarantują z kolei te z cytatami z wierszy Bolesława Leśmiana. Dodatkowo w zależności od modelu naczynia te mają uszka klasyczne (w formie pierścienia) lub pełne (w formie dysku), które polecić można prawdziwym koneserom wzornictwa.
MANOceramics
MANOceramics to manufaktura garncarska prowadzona przez Agatę Marcinkowską, magistra sztuki i absolwentkę Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich ASP we Wrocławiu. Pracownia znajduje się we wsi Malczyce koło Środy Śląskiej – uroczym miejscu w krainie Łęgów Odrzańskich. Jej założycielka pragnie, by garncarstwo przestało się w Polsce kojarzyć z zabytkami ery średniowiecza i chce zaskakiwać jakością oraz lekkością form. Dlatego, używając tradycyjnej techniki toczenia na kole, wytwarza naczynia o nowoczesnym designie. Korzysta przy tym z doświadczeń zbieranych w innych krajach Europy. Dość powiedzieć, że pomysł założenia własnej manufaktury narodził się w jej głowie w czasie praktyk w pracowni garncarskiej w Niemczech, a nazwa powstała w okresie terminowania u mistrza tego rzemiosła w Italii. „Mano” po włosku znaczy „ręka”. To nie przypadek; jak wyjaśnia Agata Marcinkowska, toczenie na kole garncarskim jest techniką seryjnej, ale jednak ręcznej produkcji, co odzwierciedla się w niewielkich różnicach w wymiarach czy powierzchni toczonych naczyń. Mają na to wpływ tak delikatne sprawy jak poziom koncentracji, wilgotność gliny, a nawet rytm oddechów garncarza!
W ofercie Miloo Home pojawiły się kubeczki i filiżanki o geometrycznych formach, podkreślonych ostrym wykrojem uszka. Dostępne są w odcieniach złamanej bieli, koralu, turkusu czy granatu. Wszystkie noszą wyraźne ślady ręcznego formowania na kole garncarskim. Rys szyku dają im z kolei proste, ale sowite złocenia. Ich niebanalne kształty bez wątpienia staną się bardzo charakterystycznym elementem wyposażenia domu i zapadną w pamięć gościom.
Åoomi
Trzy osobowości i jedna misja – dawać światu uśmiech poprzez produkty codziennego użytku. To najkrótsza z możliwych prezentacja Åoomi, studia projektowania artykułów gospodarstwa domowego. Stworzyły je Patrycja Szymura, Sara Makuch i Kasia Sojka, koleżanki ze szkoły plastycznej, gdzie studiowały projektowanie sitodruku. Mają różne doświadczenia i wiedzę z rozmaitych dziedzin, łączy je natomiast zainteresowanie materialnością, eksperymentowaniem, prostą i ręczną produkcją, wykorzystaniem lokalnych materiałów oraz odwoływaniem się w pracy do naturalnego polskiego krajobrazu. Jak podkreślają, mają tendencję do odbijania pomysłów od siebie nawzajem, aby w ten sposób odkrywać, budować i udoskonalać projekty. Tak też – obok wielu innych przedmiotów codziennego użytku – narodziła się kolekcja naczyń, powstała we współpracy z rodzinnym zakładem ceramiki kamionkowej w Wikowicach w pobliżu Bielska-Białej.
Dostępne w Miloo Home naczynia Åoomi mają minimalistyczne, miłe dla oka kształty oraz kolory – biel, kremowy beż, szarość i róż. Charakterystyczną propozycją marki są wyroby nakrapiane. To talerze w różnych formatach, miseczki i kubeczki, które stworzą wymarzoną oprawę m.in. dla śniadań. Każdy dzień rozpoczynający się przy zastawionym nimi stole na pewno będzie udany!
Cerama Studio
Tę małą, rodzinną pracownię ceramiczną od lat prowadzą Agnieszka Borkowska i Sławomir Budka. Z dala od miejskiego zgiełku, na wsi w regionie łódzkim, z pasją i wielką satysfakcją tworzą wyjątkowe przedmioty codziennego użytku – kubeczki, filiżanki, talerze. Marzy im się, by wszystkim nam jadło się przyjemniej. A także, by każdy, kto używa naczyń ich autorstwa, miał poczucie, że posiada unikatowy przedmiot, stworzony z czułością i z uwagą. Dlatego też w skupieniu i z głębokim namysłem szukają balansu między estetyką przedmiotu a jego funkcją. Wykorzystują rozmaite techniki formowania ręcznego, odlewania z mas ceramicznych, a od niedawna także toczenia na kole. Wyroby dekorują techniką druku podszkliwnego, techniką „akwareli” na porcelanie, a angobowania (barwienia odpowiednimi związkami) na kamionce. Ich wyroby, nawet te bardzo dekoracyjne, mają pełne walory użytkowe. A jednocześnie odzwierciedlają wizję świata oraz niepowtarzalną estetykę pary twórców.
W salonach Miloo Home oraz na www.miloohome.pl znaleźć można charakterystyczne dla manufaktury Cerama nieregularne, nierówne, pozornie niedoskonałe naczynia do serwowania napojów. Ich swobodnym formom nadaje szlachetność cieniuteńka, zachwycająco przejrzysta porcelana. Uwagę przyciągają także zdobienia – bardzo nieregularne kropeczki, paseczki, łatki, a także nakładane jakby od niechcenia akcenty złota. Oto propozycja dla osób, którym przejadła się sztampowa doskonałość seryjnej produkcji przemysłowej!

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Problemy społeczne
Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań

Z danych SW Research i Runaways wynika, że 80 proc. Polaków nie czuje pasji do swojej pracy, a 77 proc. nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego, co powoduje, że na życie prywatne nie mamy już energii. Work–life balance, ważny zwłaszcza dla młodszych pokoleń, jest trudny do osiągnięcia. Dodatkowo rozwój nowych technologii i modeli pracy powoduje coraz większe zacieranie różnic między czasem wolnym a pracą.
Gwiazdy
Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.