Dziecięce wakacje inne niż wszystkie
Dwa tygodnie temu zaczęły się bardzo wyjątkowe wakacje. Do tej pory ostatni dzwonek kojarzył się dzieciom z możliwością spędzenia większej ilości czasu w domu, błogiego odpoczynku - często na kanapie przed telewizorem, konsolą lub przy smartfonie. Czy po tym roku, spędzonym z powodu pandemii w sporej części przed ekranem komputerów, coś się jednak zmieni? Jak zaplanować wakacje dzieci, by odpoczęły od urządzeń mobilnych, skorzystały z możliwości przebywania poza domem, odbudowały więzi i relacje?
1. Postaw na kontakt z innymi ludźmi
Rok szkolny 2020/2021 zostanie zapamiętany jako ten, w którym wszyscy siedzieli przed ekranami. Ciężko winić za to dzieci, które - zmuszone do ograniczenia kontaktu z rówieśnikami – poza nauką musiały zapewnić sobie rozrywkę w inny sposób. Wybór zazwyczaj ograniczał się do aktywności, które można wykonywać w pojedynkę we własnym mieszkaniu.
- Przez większość roku szkolnego dzieci nie mogły chodzić na stacjonarne zajęcia dodatkowe, uczestniczyć w urodzinach kolegów z klasy. Na wiele miesięcy ustała nawet aktywność sekcji sportowych i ciężko było pograć w piłkę nożną na boisku. Liczne zakazy i wprowadzane z dnia na dzień nowe obostrzenia wywróciły dotychczasowe życie najmłodszych o 180 stopni. Nowa rzeczywistość była dla większości z nich dużo bardziej samotna – mówi Pan Belfer – nauczyciel z Internetów, czyli Dawid Łasiński, pasjonat edukacji i chemii, znany ze swych wykładów na Facebooku i YouTube oraz ambasador programu „Gotuj się na zmiany”.
Jego zdaniem w trakcie pandemii, gdy oprócz zdalnej nauki trwała jeszcze zdalna praca mocno zajętych rodziców, choć rodziny były razem w mieszkaniach, to więzi niekoniecznie się wzmocniły, a relacje często były podkopane przez domowe konflikty. Dlatego teraz warto postawić na zbliżenie, porozumienie i empatię. – Ważne, by razem z początkiem wakacji nie rzucać dzieci na „głęboką wodę” i nie zapisać ich nagle na 3 kolonie, na których przez całą dobę będą przebywać z innymi wychowankami. Oczywiście, kontakt z ludźmi jest ważny, dzieci znów powinny widywać się z innymi osobami, jednak wszystko w odpowiednim dla nich tempie i zgodnie z aktualnymi potrzebami.
2. Czas wzmocnić swoje ciało i … poprawić dietę.
Spędzanie sporej ilości czasu w domu sprzyja rozleniwieniu. Gdy dzieci przestały chodzić do szkół, często jedyną aktywnością fizyczną w ciągu dnia był spacer wewnątrz własnego mieszkania. W wakacje młodzież ma więcej czasu wolnego, więc to dobry moment, by do codziennej rutyny wprowadzić więcej ruchu czy bardziej wartościowych posiłków.
- Miniony rok szkolny był dla młodzieży niezwykle trudny, zarówno w dbaniu o kondycję zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Niewychodzenie z domu służyło zaleganiu na kanapie czy zajadaniu zbyt dużych ilości przekąsek przed ekranem.
Teraz warto zastanowić się, jak można pomóc naszym dzieciom żyć zdrowej. Skuteczne mogą okazać się tzw. checklisty, które ułatwiają kontrolę nad wykonywanymi w ciągu dnia czynnościami - radzi Katarzyna Zadka - ekspertka ds. żywienia programu „Gotuj się na zmiany”, pasjonatka dietetyki. Można na nich umieścić np. podpunkty dotyczące picia odpowiedniej ilości wody czy przygotowywania posiłków, aby kolejno odhaczać je na liście. Z każdą kolejną wypitą szklanką wody czy ugotowanym, lub chociaż zjedzonym wartościowym obiadem młodzież może odhaczać kolejny punkt na swojej liście. To po pierwsze dobry motywator do działania, a po drugie wskaźnik postępu, który pokazuje czy dana osoba faktycznie realizuje postawiony sobie cel. Takie listy kontrolne są uniwersalne, także do planowania treningów, spacerów czy odpowiedniej ilości snu.
Sama dieta i nawodnienie nie wystarczą, potrzebny jest także ruchu, wyjścia z domu. Można zacząć od spacerów – pogoda będzie im sprzyjać.
3. Warto się zrelaksować
Ostatnie miesiące były dla wszystkich bardzo stresujące. Warto pozwolić dzieciom na luz podczas tych wakacji. Nie oznacza to jednak zgody na całodobowe przeglądanie smartfona, ale pomoc w zadbaniu o komfortowe i zarazem barwne spędzenie wakacji. Pomysłów na regenerowanie sił jest cała masa. Możemy ugotować z dziećmi wspólny posiłek. Niezwykle istotne jest wybranie przepisu dostosowanego do ich grupy wiekowej. Obszerna lista przepisów objaśniających wszystko w jasny i klarowny sposób, dostępna jest na stronie programu „Gotuj się na zmiany”. Dobrym rozwiązaniem jest również zaplanowanie wycieczki rowerowej po okolicy, zorganizowanie sesji zdjęciowej w pobliskim parku, przygotowanie domowego przedstawienia teatralnego czy namalowanie obrazu na płótnie.
Po trudnym dla wszystkich roku zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom należy się relaks i odpoczynek. Warto jednak wykorzystać tegoroczną, dwumiesięczną przerwę na odbudowanie braków, które mogła spowodować pandemia.
![Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_208351073,w_250,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz
![Moc atrakcji w Porcie Łódź](/files/_uploaded/glownekonf_1916133469,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Moc atrakcji w Porcie Łódź
![Jak przygotować się do porodu – 5 cennych rad](/files/_uploaded/glownekonf_1105622560,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak przygotować się do porodu – 5 cennych rad
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.