Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Edukacja sensoryczna, choć często postrzegana jako zabawa, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Żłobki i przedszkola, które świadomie wprowadzają aktywności stymulujące zmysły, wspierają najmłodszych w lepszym rozumieniu otaczającego świata. Takie działania rozwijają koncentrację, koordynację ruchową i umiejętność regulacji emocji, przygotowując dzieci do wyzwań kolejnych etapów edukacji. Dlaczego stymulacja zmysłów w pierwszych latach życia to inwestycja w przyszłość dziecka?
Integracja sensoryczna opiera się na założeniu, że prawidłowe przetwarzanie bodźców zmysłowych, takich jak dotyk, słuch, wzrok czy równowaga, jest kluczowe dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dzieci. Przedszkola i żłobki poprzez zabawę oraz inne celowe działania pobudzające zmysły mogą wspierać harmonijny rozwój najmłodszych, dzięki czemu dzieci będą lepiej rozumieć świat i swoje miejsce w nim.
Katarzyna Lisowska-Bojar, ekspert Academy International wyjaśnia: – Właściwa integracja sensoryczna wspiera rozwój układu nerwowego, pozwalając dziecku na skuteczne zarządzanie bodźcami. Przykładowo, dziecko, które potrafi odróżnić istotne sygnały od tych mniej ważnych, jest w stanie skoncentrować się na wykonywanych zadaniach, co wpływa pozytywnie na jego wyniki w nauce i zdolność do pracy w grupie. Koordynacja ruchowa, wspierana przez zajęcia ruchowe i sensoryczne, pozwala na rozwijanie takich umiejętności jak równowaga, precyzja ruchów czy planowanie działań, co przekłada się na większą samodzielność dziecka.
Edukacja sensoryczna ma także ogromny wpływ na regulację emocji. Dzięki odpowiedniej motywacji dzieci uczą się rozpoznawać swoje potrzeby sensoryczne i zarządzać nimi, co pomaga im w trudnych sytuacjach, takich jak nowe wyzwania czy konflikty. Dziecko, które potrafi adekwatnie reagować na bodźce, lepiej radzi sobie z napięciem i stresem, co przekłada się na lepsze relacje z rówieśnikami i dorosłymi.
Tworzenie odpowiedniego środowiska
Żłobki i przedszkola odgrywają kluczową rolę w rozwijaniu zdolności sensorycznych dzieci, zapewniając im przestrzeń sprzyjającą doświadczaniu bodźców zmysłowych. Przedszkolne sale są często wyposażone w kąciki sensoryczne, gdzie dzieci mogą eksplorować różnorodne faktury, kolory i dźwięki. Znajdziemy tam np. ścieżki sensoryczne, tablice manipulacyjne czy pojemniki wypełnione materiałami o różnych właściwościach, takimi jak piasek czy ryż.
Dodatkowo, nowoczesne placówki coraz częściej inwestują w wewnętrzne sale zabaw, np. typu „kulki”, które zachęcają dzieci do aktywności fizycznej i rozwijania koordynacji. Równie istotne są zewnętrzne, ogrodzone place zabaw, które zapewniają bezpieczną przestrzeń do ruchu na świeżym powietrzu.
– Miejsca typu kąciki manipulacyjno-sensoryczne pozwalają na wprowadzenie aktywności fizycznych, które wspierają rozwój układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Dzięki dobrze przemyślanej przestrzeni dzieci mogą swobodnie eksplorować otoczenie, rozwijając swoje zmysły oraz zdolności motoryczne w bezpiecznych i inspirujących warunkach – dodaje Katarzyna Lisowska-Bojar, ekspert Academy International
Zajęcia i aktywności sensoryczne
Codzienne zajęcia organizowane w żłobkach i przedszkolach powinny być prowadzone w taki sposób, aby angażować różne zmysły. Można to robić np. poprzez zabawy z masami plastycznymi, jak plastelina, ciastolina czy piasek kinetyczny, które rozwijają dotyk i małą motorykę. Również wspólne śpiewanie piosenek i słuchanie odgłosów natury pobudza zmysły słuchu i wzroku. Jednym ze sposobów wspierania rozwoju sensorycznego w żłobkach i przedszkolach są też zajęcia z sensoplastyki. To forma aktywności, która angażuje wszystkie zmysły dziecka: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Pracując z różnorodnymi fakturami i zapachami, dzieci eksplorują świat w atmosferze radości i swobody, rozwijając swoje zdolności poznawcze i emocjonalne. Co istotne, sensoplastyka jest odpowiednia dla dzieci już od szóstego miesiąca życia, co czyni ją idealnym sposobem na wczesne wspieranie rozwoju sensorycznego w bezpieczny i angażujący sposób. Takie aktywności pomagają dzieciom budować pewność siebie i uczą pracy w grupie.
Współpraca z rodzicami
Aby zapewnić dziecku spójność i stałość aktywizacji, warto kontynuować działania sensoryczne również w domu. Proste aktywności, takie jak wspólne lepienie z mas plastycznych, budowanie z klocków, malowanie farbami czy organizowanie ścieżek sensorycznych, mogą być świetnym sposobem na wspieranie rozwoju zmysłów dziecka w codziennych sytuacjach. Takie podejście pozwala na tworzenie spójnego środowiska rozwojowego, w którym dziecko czuje się bezpieczne, zrozumiane i wspierane. Współpraca żłobków, przedszkoli i rodziców jest więc kluczowa dla osiągnięcia jak najlepszych efektów w rozwoju najmłodszych.
Dzieci z właściwie rozwiniętą integracją sensoryczną są bardziej otwarte na nowe doświadczenia, co wpływa na ich kreatywność i gotowość do eksplorowania świata. Właśnie dlatego edukacja sensoryczna powinna być elementem programów realizowanych w żłobkach i przedszkolach, zapewniając dzieciom najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju.
O Academy International
Academy International jest polską siecią placówek edukacyjnych, która od blisko 30 lat wspiera rozwój dzieci, oferując najwyższy poziom edukacji oraz autorskie programy rozwoju. Placówki obejmują spójną ścieżkę edukacyjną – od żłobka, przez przedszkole, aż po szkołę podstawową. Od 2013 roku Academy International realizuje nauczanie dwujęzyczne, umożliwiając uczniom rozwój kompetencji językowych w języku polskim i angielskim. Dzięki temu młodzi ludzie są doskonale przygotowani do wyzwań przyszłości. Autorskie programy, wykwalifikowana kadra i najwyższe standardy nauczania rozwijają w uczniach kreatywność, odpowiedzialność i samodzielność, oraz zapewniają doskonałe wyniki na egzaminach i pozwalają osiągać życiowe sukcesy.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności
Trener jest niezwykle zadowolony z ostatniego pobytu w Tajlandii. Wypoczął, pozbył się negatywnych emocji i naładował akumulatory, a jednocześnie zrealizował ciekawy projekt. Pełen energii wrócił do kraju, by podejmować kolejne wyzwania zawodowe. Qczaj zaznacza, że teraz zupełnie inaczej spojrzał na ten kraj po tym, jak w jego życiu nastąpił przełom i wreszcie uwolnił się od nałogu alkoholowego.
Psychologia
Bartłomiej Nowosielski: Osoby z chorobą otyłościową są stygmatyzowane. Hejterów nie obchodzi to, że po drugiej stronie jest człowiek z emocjami

Aktor przyznaje, że niejednokrotnie spotkał się w sieci z mową nienawiści pod swoim adresem, a najczęściej hejterzy krytykują go za wygląd. Przykre było dla niego to, że nieprzyjemne komentarze nasiliły się wtedy, kiedy po specjalistycznych zabiegach choroba otyłościowa niestety znów dała o sobie znać. Bartłomiej Nowosielski ubolewa nad tym, że szerokie grono osób nie postrzega otyłości w kategorii schorzenia, które niesie ze sobą wiele powikłań.
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.