Ekologia jest dla dziecka! Jak zaprzyjaźnić najmłodszych z przyrodą?
Troska o środowisko coraz bardziej zyskuje na wartości. Świadomość dotycząca jej różnych aspektów kształtuje się przez całe życie, jednak to w okresie dzieciństwa człowiek jest najbardziej wrażliwy na otaczający go świat. Właśnie dlatego budowanie właściwych postaw ekologicznych warto rozpocząć jak najwcześniej. W końcu każdy – nawet najmniejszy – wypracowany ekonawyk może przynieść pozytywne efekty dla kolejnych pokoleń! Jak rozmawiać z dziećmi, aby uczyć ich empatii wobec przyrody? Oto kilka wskazówek.
Po pierwsze – obcowanie z naturą uwrażliwia
Wspólne dyskusje na temat środowiska to ważny krok w kierunku kształtowania właściwych postaw i wartości ekologicznych. Warto jednak pamiętać, że rozwijanie u dziecka szacunku do przyrody jest skuteczniejsze, gdy nie ograniczamy się do podawania mu samych faktów. Z tego powodu warto mówić najmłodszym o pięknie przyrody, jednocześnie pozwalając im jej doświadczać. Świetną okazją do podziwiania świata są wspólne aktywności w bliskim kontakcie z naturą – wycieczki do lasu, parku czy ogrodu. To idealne miejsca, w których można obserwować rośliny i zwierzęta, jednocześnie tłumacząc dziecku, w jaki sposób one żyją, czym się odżywiają i dlaczego są pożyteczne.
O czym opowiadać dzieciom w lesie?
|
Po drugie – przekazuj wiedzę, będąc przy tym wzorem do naśladowania
Dzieci najwięcej chłoną od rodziców. Opiekun, który sam gasi po sobie światło, zakręca wodę, gdy z niej nie korzysta i segreguje śmieci, a przy tym tłumaczy, dlaczego tak robi, ma ogromny wpływ na kształtowanie ekologicznych postaw u dziecka – teraz i w jego dorosłym życiu.
Po trzecie – pobudzaj wyobraźnię i wywołuj pozytywne emocje
Dzieci to mali obserwatorzy, którzy są otwarci na świat. Dlatego rodzice powinni z nimi jak najwięcej rozmawiać, tworząc przy tym okazje do eksperymentowania, przeżywania, badania i tworzenia. Wspólne podróże rowerem za miasto, zabawy na świeżym powietrzu, sadzenie roślin, ratowanie ślimaka z chodnika, akcja sprzątania lasu, budowanie domku dla owadów czy ptaków i obserwacje natury to dobre pomysły na kształtowanie u najmłodszych ekoempatii. Radość z przebywania na zewnątrz, słuchanie odgłosów przyrody czy stąpanie bosą stopą po trawie dają dużo więcej pozytywnych efektów niż samo opowiadanie o nich. Być może – przy okazji inspirujących działań – rodzice wraz z dziećmi wymyślą, co można zmienić w domu lub w szkole, aby te miejsca były bardziej przyjazne środowisku?
„Kubusiowi Przyjaciele Natury”, czyli ekologia od przedszkola Im wcześniej dziecko zostanie zainteresowane dbaniem o środowisko, tym szybciej przyswoi dobre nawyki we własnym życiu. Przekazywanie wiedzy o ekologii rozpoczynają rodzice. Warto jednak, aby nauka ta była kontynuowana także w przedszkolu i szkole, bo to właśnie tam dzieci spędzają większość dnia, gdy rozpoczną edukację. Przykładem inicjatywy, która uczy przedszkolaków i uczniów klas I-III szkół podstawowych, jak dbać o przyrodę, jest program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. To największy w Polsce projekt skierowany do najmłodszych o tematyce ekologicznej, który od 14 lat jest organizowany przez markę Kubuś. Uczestnicy, którzy biorą w nim udział, otrzymują bezpłatne merytoryczne materiały do realizacji tematycznych scenariuszy lekcyjnych. Poznawanie przyrody może być dla dziecka fascynujące, jeśli wiedza zostanie mu przekazana w ciekawy sposób. Właśnie dlatego pomoce dydaktyczne programu zawierają treści multimedialne – animowane filmy, bajki, piosenki i audiobooki, które są opracowane przez ekspertów. Program zaplanowany jest w taki sposób, aby łączył naukę z pobudzaniem wyobraźni i dobrą zabawą. Dzięki projektowi nauczyciele otrzymują bezpłatne scenariusze lekcji i materiały edukacyjne wspierające budowanie postaw ekologicznych wśród najmłodszych. Więcej informacji na temat programu i najbliższej edycji, która rozpocznie się już we wrześniu można przeczytać na stronie: https://przyjacielenatury.pl. |

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
Prezenterka zaznacza, że dużo czasu spędza w kuchni i jak przekonuje, zawsze da się przyrządzić coś smacznego, nawet gdy pod ręką nie ma zbyt wielu produktów. Tego nauczyła się w rodzinnym domu. Dorota Szelągowska uwielbia kulinarne eksperymenty, dlatego też chętnie podgląda, jak gotują inni i z ich pomysłów również czerpie inspiracje.
Nauka
MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania

W środowisku naukowym rośnie świadomość znaczenia dobrostanu psychicznego i potrzeby budowania bezpiecznego miejsca – zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej. Z badania SWPS wynika, że wiele osób w tym środowisku zmaga się z silnym stresem, wypaleniem zawodowym oraz zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Do tego dochodzi także coraz częściej występujący problem mobbingu i dyskryminacji. Tematem zajmuje się MNiSW, powołując specjalny międzyresortowy zespół, ale też same uczelnie.
Media
Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.