Komunikaty PR

Etat wychodzi z mody. Co piąty Polak wybiera własną działalność lub kontrakt

2024-04-17  |  08:45

Autorzy serwisu CVeasy.pl zbadali rynek pracy niezależnej w Polsce. Okazało się, że aż 19% pracujących Polaków decyduje się na samozatrudnienie. Pracę na własny rachunek dwukrotnie częściej wybierają mężczyźni. Wolni strzelcy kierują się przede wszystkim pragnieniem niezależności i chęcią bycia swoim własnym szefem.

Twórcy platformy z darmowymi szablonami CV i przykładami listów motywacyjnych zajrzeli do różnych źródeł, aby pozyskać najświeższe informacje dotyczące polskiego rynku freelancerów. Kompleksowa analiza dostępnych raportów przyniosła ciekawe wnioski, które zainteresują każdego, kto marzy o samodzielnym decydowaniu o swoich obowiązkach i zarobkach.

 

Większość wolnych strzelców zaczyna od etatu

Zgodnie z raportem CBOS z grudnia 2023 r. 12% pracujących zarobkowo Polaków prowadzi własną działalność gospodarczą, a kolejnych 7% czerpie dochody z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło. Nie brakuje też osób, które traktują samozatrudnienie jako dodatkowe źródło dochodów – dane GUS mówią, że do etatu dorabia 231 tys. Polaków, najczęściej w usługach.

Osobną grupę stanowią freelancerzy, czyli niezależni specjaliści realizujący jednocześnie projekty dla różnych firm. Z publikacji Useme wynika, że w większości (59%) pochodzą oni z dużych miast, mających do 500 tys. mieszkańców lub powyżej. Blisko połowę z nich stanowią 26-35-latkowie. Co istotne, prawie 8 na 10 wolnych strzelców przed rozpoczęciem współpracy z klientami na własną rękę najpierw pracowało na etacie.

Zmieniają się oczekiwania pracowników, którzy coraz częściej cenią sobie elastyczność i możliwość lepszego zrównoważenia życia zawodowego z prywatnym. Rośnie przy tym zapotrzebowanie na specjalistyczne umiejętności, które nie zawsze są dostępne na lokalnym rynku pracy, co skłania firmy do poszukiwania talentów na zasadzie projektowej lub tymczasowej – komentuje ekspertka rynku pracy Agnieszka Ciećwierz.

 

Najczęstszy błąd to… zbyt niskie stawki

Ankieta Freelancermap pokazała, że kluczowym błędem u początkujących freelancerów jest oferowanie klientom przesadnie niskich stawek godzinowych. W drugiej kolejności nowicjusze nie doszacowują czasu potrzebnego na realizację projektów, a w trzeciej – korzystają ze zbyt małej liczby dni wolnych. W efekcie pracują nieproporcjonalnie dużo i zarabiają za mało.

Jak więc dobrze przygotować się do pracy jako freelancer? Ekspertka ds. kariery podpowiada.

Zacznij od ustalenia, jakie umiejętności możesz zaoferować firmom lub osobom prywatnym. Niezależnie od tego, czy jest to pisanie, projektowanie graficzne, tworzenie stron internetowych, doradztwo czy coś innego, zrozumienie swoich mocnych stron pomoże Ci skutecznie promować się jako freelancer – mówi Amanda Augustine z CVeasy.pl.

 

Ci specjaliści będą najbardziej rozchwytywani

Jak czytamy w analizie CVeasy.pl, rynek pracy niezależnej w Polsce będzie wciąż rosnąć. Obecnie działa na nim 330 tys. freelancerów, a projekty na zamówienie równie często realizują kobiety, co mężczyźni. Większość firm korzysta już z usług wolnych strzelców. Wśród tych, które planują rekrutacje w 2024 r., ponad połowa zamierza utrzymać liczbę pracowników zewnętrznych i tymczasowych na tym samym poziomie, a jedna trzecia nawet ją zwiększyć. Najczęściej poszukiwani mają być specjaliści z zakresu IT i sprzedaży oraz przemysłu, inżynierii i finansów.

Z większą ilością najnowszych danych dotyczących freelancingu w Polsce można zapoznać się na blogu CVeasy.pl.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kariera Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Kariera Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Kariera Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.