Etat wychodzi z mody. Co piąty Polak wybiera własną działalność lub kontrakt
Autorzy serwisu CVeasy.pl zbadali rynek pracy niezależnej w Polsce. Okazało się, że aż 19% pracujących Polaków decyduje się na samozatrudnienie. Pracę na własny rachunek dwukrotnie częściej wybierają mężczyźni. Wolni strzelcy kierują się przede wszystkim pragnieniem niezależności i chęcią bycia swoim własnym szefem.
Twórcy platformy z darmowymi szablonami CV i przykładami listów motywacyjnych zajrzeli do różnych źródeł, aby pozyskać najświeższe informacje dotyczące polskiego rynku freelancerów. Kompleksowa analiza dostępnych raportów przyniosła ciekawe wnioski, które zainteresują każdego, kto marzy o samodzielnym decydowaniu o swoich obowiązkach i zarobkach.
Większość wolnych strzelców zaczyna od etatu
Zgodnie z raportem CBOS z grudnia 2023 r. 12% pracujących zarobkowo Polaków prowadzi własną działalność gospodarczą, a kolejnych 7% czerpie dochody z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło. Nie brakuje też osób, które traktują samozatrudnienie jako dodatkowe źródło dochodów – dane GUS mówią, że do etatu dorabia 231 tys. Polaków, najczęściej w usługach.
Osobną grupę stanowią freelancerzy, czyli niezależni specjaliści realizujący jednocześnie projekty dla różnych firm. Z publikacji Useme wynika, że w większości (59%) pochodzą oni z dużych miast, mających do 500 tys. mieszkańców lub powyżej. Blisko połowę z nich stanowią 26-35-latkowie. Co istotne, prawie 8 na 10 wolnych strzelców przed rozpoczęciem współpracy z klientami na własną rękę najpierw pracowało na etacie.
– Zmieniają się oczekiwania pracowników, którzy coraz częściej cenią sobie elastyczność i możliwość lepszego zrównoważenia życia zawodowego z prywatnym. Rośnie przy tym zapotrzebowanie na specjalistyczne umiejętności, które nie zawsze są dostępne na lokalnym rynku pracy, co skłania firmy do poszukiwania talentów na zasadzie projektowej lub tymczasowej – komentuje ekspertka rynku pracy Agnieszka Ciećwierz.
Najczęstszy błąd to… zbyt niskie stawki
Ankieta Freelancermap pokazała, że kluczowym błędem u początkujących freelancerów jest oferowanie klientom przesadnie niskich stawek godzinowych. W drugiej kolejności nowicjusze nie doszacowują czasu potrzebnego na realizację projektów, a w trzeciej – korzystają ze zbyt małej liczby dni wolnych. W efekcie pracują nieproporcjonalnie dużo i zarabiają za mało.
Jak więc dobrze przygotować się do pracy jako freelancer? Ekspertka ds. kariery podpowiada.
– Zacznij od ustalenia, jakie umiejętności możesz zaoferować firmom lub osobom prywatnym. Niezależnie od tego, czy jest to pisanie, projektowanie graficzne, tworzenie stron internetowych, doradztwo czy coś innego, zrozumienie swoich mocnych stron pomoże Ci skutecznie promować się jako freelancer – mówi Amanda Augustine z CVeasy.pl.
Ci specjaliści będą najbardziej rozchwytywani
Jak czytamy w analizie CVeasy.pl, rynek pracy niezależnej w Polsce będzie wciąż rosnąć. Obecnie działa na nim 330 tys. freelancerów, a projekty na zamówienie równie często realizują kobiety, co mężczyźni. Większość firm korzysta już z usług wolnych strzelców. Wśród tych, które planują rekrutacje w 2024 r., ponad połowa zamierza utrzymać liczbę pracowników zewnętrznych i tymczasowych na tym samym poziomie, a jedna trzecia nawet ją zwiększyć. Najczęściej poszukiwani mają być specjaliści z zakresu IT i sprzedaży oraz przemysłu, inżynierii i finansów.
Z większą ilością najnowszych danych dotyczących freelancingu w Polsce można zapoznać się na blogu CVeasy.pl.
Czy warto iść na studia w obliczu mocno zmieniającej się edukacji?
Marzenia i wyzwania kobiet w zawodzie księgowej
Połowa Polaków uważa, że określenie „urlop macierzyński” jest lekceważące
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.
Media
Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie
Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i w ten sposób rozładować napięcie.