Komunikaty PR

Gorzka prawda na Światowy Dzień Czekolady

2021-04-08  |  13:00

Czekolada to uwielbiany produkt. Na poprawę humoru czy jako miły prezent dla bliskiej osoby, towarzyszy wszystkim ważnym okazjom i wygrywa w rankingach ulubionych słodyczy Polaków. Jej produkcja nie jest jednak tak słodka, jak mogłoby się wydawać. Światowy Dzień Czekolady to idealny moment, by zajrzeć za kulisy rynku i poznać gorzką rzeczywistość tych, dzięki którym możemy zajadać się ulubionymi słodyczami z kakao.

 

Apetyt na czekoladę wciąż rośnie. Wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych to już ponad 7,6 mld zł. Polacy nie wyobrażają sobie lockdownu bez tabliczek czekolady i pralinek - te produkty kupuje się najczęściej. Szacuje się, że tak jak inni Europejczycy, statystyczny Polak zjada ponad 5 kg wyrobów z kakao rocznie. 

 

Mimo tej na pozór korzystnej sytuacji, rolnicy uprawiający kakao w krajach globalnego Południa (głównie w Ghanie i Wybrzeżu Kości Słoniowej) żyją na skraju ubóstwa. Uprawa kakaowców to źródło utrzymania dla 5,5 miliona rolników i około 40 milionów zatrudnionych na plantacjach pracowników najemnych. Przychody pracowników plantacji uzależnione są od wahań cen na światowej giełdzie oraz coraz bardziej nieprzewidywalnych warunków atmosferycznych. Przeciętny rolnik zarabia mniej niż dolara dziennie. Takie dochody pozwalają jedynie na wegetację - nie ma mowy o inwestowaniu w nowy sprzęt czy naukę metod upraw, które pomogłyby zwiększyć dochody. Do problemów ekonomicznych dochodzą także kwestie społeczne. W sektorze kakaowym codziennością są nierówności płciowe, praca przymusowa, a nawet praca dzieci.


Mamy wpływ

 

W tych warunkach niezmiernie ważna jest stabilność, którą daje Fairtrade – system certyfikacji, który działa w rejonach, gdzie uprawia się kakao. Fairtrade powstał, by wspierać lokalną przedsiębiorczość przez zapewnienie rolnikom uczciwych cen za produkty i stabilnych warunków eksportu towarów. Rolnicy zrzeszeni w spółdzielniach Fairtrade otrzymują za swoje plony ustaloną cenę minimalną, która pokrywa koszty zrównoważonej produkcji kakao. Ponadto, otrzymują premię Fairtrade, która służy m.in. do inwestowania w podnoszenie jakości i wydajności upraw, a częściowo jest przeznaczana na projekty rozwojowe, z których korzystają całe społeczności.

 

Na rozwój Fairtrade wpływ mają codzienne decyzje zakupowe konsumentów. – To od tych decyzji zależne są dochody rolników zrzeszonych w spółdzielniach Fairtrade w Ghanie, Peru czy Dominikanie. Wybierając produkty oznaczone znakiem Fairtrade, przyczyniamy się do tworzenia bardziej zrównoważonego i sprawiedliwego świata - mówi Rozalia Wiśniowska z Fundacji Fairtrade Polska. – Z roku na rok sprzedaż produktów ze znakiem Fairtrade wzrasta – w 2020 roku hurtowa wartość netto sprzedaży produktów Fairtrade w Polsce po raz pierwszy przekroczyła pół miliarda złotych, co przekłada się na wymierne korzyści dla producentów Fairtrade. Wybierajmy Fairtrade z myślą o ludziach i o planecie - podsumowuje Wiśniowska.

 

Nie tylko kakao

Działalność Fairtrade nie ogranicza się jedynie do wsparcia plantatorów kakao. System obejmuje także producentów bawełny, kawy, herbaty czy kwiatów, stając się głosem marginalizowanych pracowników z krajów globalnego Południa. Fairtrade dąży do poprawy ich sytuacji, stwarzając szansę na uzyskanie godnego wynagrodzenia za wykonywaną pracę.

 

Światowy Dzień Czekolady rozpoczyna Miesiąc Fairtrade. To intensywny czas działań edukacyjnych i świadomościowych o Fairtrade. Do zaangażowania się w akcję zachęcamy aktywistów, nauczycieli, dziennikarzy, blogerów i wszystkich, którzy po prostu robią zakupy - przekonuje Rozalia Wiśniowska. Fundacja organizuje również fotokonkurs dla konsumentów, w którym główną nagrodą jest ekspres do kawy. By wziąć udział w konkursie, wystarczy opublikować na swoim profilu na Facebooku lub Instagramie zdjęcie z produktem Fairtrade. Poza tym, w mediach społecznościowych i stronie internetowej Fairtrade Polska (www.fairtrade.org.pl) publikowane będą informacje o uprawach kakao, kawy, bawełny oraz o wsparciu rolników wobec zmian klimatycznych. Miesiąc Fairtrade zakończą dwie konferencje online „Fairtrade – sposób na odpowiedzialny łańcuch dostaw Twojej firmy” (11 maja o godz. 13) oraz „Siła społeczności w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju” (12 maja o godz. 18). Obie konferencje są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Śmietana a śmietanka – czy wiesz, co je różni? Biuro prasowe
2021-04-14 | 12:00

Śmietana a śmietanka – czy wiesz, co je różni?

Do kawy, do ciasta, do zupy, a może do sałatki? Możliwości jest wiele, bo zarówno śmietana, jak i śmietanka stanowią perfekcyjne uzupełnienie wielu potraw. Jednak czy zawsze wiemy,
Żywienie Wiosenne odchudzanie z bakaliami HELIO So Soft!
2021-04-13 | 12:00

Wiosenne odchudzanie z bakaliami HELIO So Soft!

Wystarczy dołączyć do tego zdrowe odżywianie i redukcja staje się możliwa. Niestety, błędem wielu osób chcących zgubić nadmiar kilogramów na wiosnę jest drastyczne
Żywienie PRZEPIS: Pulpeciki w sosie pomidorowym z oliwkami OLE!
2021-04-12 | 11:13

PRZEPIS: Pulpeciki w sosie pomidorowym z oliwkami OLE!

Składniki: Pulpeciki: 500g mięsa mielonego z indyka żółtko 2 łyżki bułki tartej 1 cebula sól, pieprz olej do smażenia Sos pomidorowy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Mateusz Gessler: Wiele restauracji nie podniesie się z kryzysu spowodowanego pandemią. Będzie to trochę prawo dżungli, na rynku pozostaną najmocniejsi

Restaurator przyznaje, że branża gastronomiczna przeżywa najpoważniejszy kryzys od wielu dekad. Jemu samemu, pomijając oczywiście kwestie finansowe, bardzo doskwiera brak możliwości realizowania się w zawodzie restauratora i kucharza. Tęskni też za atmosferą, jaka przed pandemią panowała w restauracjach, barach i kawiarniach. Posiłki na wynos lub w dostawie to jedynie namiastka pracy. Eksperci szacują, że blisko 1/3 lokali gastronomicznych może nie przetrwać „zamrożenia” i na stałe zniknie z kulinarnej mapy Polski. W wielu z nich w ciągu ostatniego roku zyski spadły nawet o 90 proc.

Seriale

Laura Breszka: Pojawienie się dziecka to spełnienie marzeń, ale też szok. Szczególnie dla kobiet wcześniej aktywnych zawodowo i towarzysko

Aktorka zauważa, że codzienne życie młodych mam znacznie różni się od wystylizowanych fotek z mediów społecznościowych, ale za to zawiera całą paletę pięknych uczuć, nietuzinkowych doświadczeń i zaskakujących zwrotów akcji. Choć dzieci szybko i bezwzględnie weryfikują wyobrażenia o rodzicielstwie, to jednak dają solidną lekcję pokory. Zmagania współczesnych rodziców z rzeczywistością pokaże nowy serial komediowy „Mamy to", w którym aktorka gra jedną z głównych ról. Jej bohaterka ma dwie córeczki i doświadczenie, które pozwala jej łatwiej pokonywać trudności wychowawcze.

Farmacja

Choroba Parkinsona coraz częściej dotyka młodych ludzi. Pandemia znacząco opóźnia diagnostykę i leczenie.

– Minęły już czasy, kiedy Parkinson był problemem ludzi starszych. Najmłodszy chory, z którym rozmawiałem, miał pierwsze objawy w wieku 16 lat – mówi wiceprezes Fundacji Chorób Mózgu Wojciech Machajek. Chorobę Parkinsona, na którą cierpi w Polsce ok. 100 tys. osób, diagnozuje się coraz częściej i u coraz młodszych. W ostatnich latach poprawił się dostęp do leczenia zaawansowanego stadium choroby, a w ramach dwóch programów lekowych pacjenci mają dostęp do nowoczesnych terapii infuzyjnych. Kluczowe znaczenie dla sprawności chorych ma jednak wczesne rozpoznanie i wdrożenie leczenia, co ostatnio utrudnia pandemia.