Mistrz branży kosmetycznej i prawdziwy wynalazca kosmetyków
Urodził się w Zduńskiej Woli, a w wieku 14 lat pracował jako pomocnik w drogerii. W Moskwie otworzył swój pierwszy sklep z kosmetykami. Został mistrzem wizażu. Wymyślił podkład w płynie i szminki w sztyfcie. Malował Elizabeth Taylor i Polę Negri. Wygrał pierwszego Oscara za charakteryzację. Mowa oczywiście o Maksymilianie Faktorowiczu, wybitnym wynalazcy i naukowcu branży kosmetycznej, twórcy znanej na całym świecie marki MAX FACTOR. Film o jego niesamowitej historii, już od 19 grudnia obejrzeć będzie można bezpłatnie na platformanauki.pl.
Maksymilian Faktorowicz – pasja do makijażu
Maksymilian Faktorowicz urodził się w 1872 roku, w Zduńskiej Woli. Pochodził z wielodzietnej rodziny żydowskiej. Jako czternastolatek rozpoczął pracę w drogerii i to tam zaczęła się jego pasja do makijażu. Każdego dnia poszerzał jego tajniki, a zdobytą przez lata wiedzę wykorzystał przeprowadzając się do Moskwy, gdzie otworzył swój własny sklep z kosmetykami i perukami. Bardzo szybko okazało się, że Faktorowicz ma zadatki nie tylko na przedsiębiorcę, ale na charakteryzatora. Najlepiej mogli się o tym przekonać aktorzy z Cesarskiego Teatru Imperialnego, podczas gdy przygotowywał ich do wyjścia na scenę. Z jego usług korzystały największe rosyjskie nazwiska, jak np. znani z podręczników do historii Aleksander Romanow, czy Mikołaj II. Jednak Maksymilian nie zagrzał długo miejsca w Rosji.
Max Factor
Faktorowicz miał wszystko – karierę oraz piękną żonę, jednak nawet osoby z jego pozycją nie uniknęły antysemityzmu, który był w tamtych czasach bardzo silny. W poszukiwaniu spokoju, Faktorowicz zdecydował się wyjechać z żoną do Stanów Zjednoczonych, gdzie zmienił nazwisko na znane na całym świecie - Max Factor.
Kariera w USA – pierwszy podkład w płynie i szminka w sztyfcie
Maksymilianowi udało się otworzyć firmę kosmetyczną oraz salon fryzjerski w Los Angeles. Przechadzając się po mieście w interesach, mężczyzna podobno uwielbiał obserwować aktorów pracujących na planach zdjęciowych. Miał wtedy okazję przyjrzeć się amerykańskim sposobom charakteryzacji. A te według niego pozostawiały wiele do życzenia.
Ciężkie kosmetyki, źle dobrana kolorystyka, nie wspominając o tym, że już sam dostęp do produktów i specjalistów w tej dziedzinie był bardzo ograniczony. Do malowania ust używano tępej pomady, a zaczerwienienia zakrywano podkładem w sztyfcie. Dlatego większość aktorów kina i teatru wyglądała wtedy nienaturalnie.
Max Factor zrozpaczony losem amerykańskich aktorów postanowił zrewolucjonizować rynek kosmetyczny. W 1914 roku po okresie intensywnych testów i badań, jego firma wprowadziła na rynek innowacyjny podkład do twarzy w płynie. Kosmetyk bardzo szybko stał się niezawodnym patentem, podstawą każdego szanującego się aktora. Z resztą, to właśnie taka forma podkładu jest dziś najpopularniejsza. Nie dość, że produkt miał nowoczesną formułę, to jeszcze występował aż w 12 odcieniach. To właśnie firma Max Factor jako pierwsza wymyśliła i opatentowała podkład w tubkach oraz szminki w sztyfcie. Faktorowicz wyprodukował również swoje kosmetyki do oczu. A dokładnie zalotkę oraz sztuczne rzęsy.
Max Factor rozwijał jednocześnie firmę i własne umiejętności. W 1917 roku wykonywał charakteryzację do filmu „Joan the Woman”. Niedługo potem malował już większość, jeśli nie wszystkie znane osobistości Hollywood. Gwiazdy takie jak Elizabeth Taylor czy Pola Negri korzystały z usług polskiego wirtuoza. W 1929 roku, jego kunszt doceniła Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej. Pierwszy w historii kina Oskar przyznany za charakteryzację trafił w ręce Polaka.
Osiągnięcia w branży artystycznej wiele znaczyły dla polskiego przedsiębiorcy. Jednak jego głównym celem było stworzenie fluidu, który będzie dostępny dla wszystkich kobiet. W 1920 roku, linia kosmetyków o nazwie „Society Make Up” podbiła serca Amerykanek, a dalej kobiet na całym świecie.
Nagła śmierć i ogromna spuścizna
Karierę Maksymiliana Faktorowicza przerwała jego nagła śmierć w wypadku samochodowym, gdy miał 66 lat.
„Chociaż Faktorowicz działał w nietypowej dziedzinie, był prawdziwym naukowcem. Dlatego postanowiliśmy poświęcić mu cały odcinek z serii Made In Poland, bo zdecydowanie jego życie jest historią wybitnego wynalazcy. Dzięki niemu makijaż stał się procesem złożonym z konkretnych kroków, zarówno po zakupie, przy faktycznym zastosowaniu, jak i na etapie produkcji. Opatentowany przez niego system nakładania makijażu, sposoby aplikacji oraz dystrybucji funkcjonują do dzisiaj. Faktorowicz był prawdziwym rewolucjonistą w swojej dziedzinie i ustalił zasady charakteryzacji znane profesjonalistom do dziś. Zapraszamy do zapoznania się z jego historią od 19 grudnia na platformanauki.pl.” – mówi Tomasz Matlęga
z Platformy Nauki.
Platforma Nauki jest finansowana w ramach umowy nr SONP/SN/466713/2020 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność w ramach Społecznej Odpowiedzialności Nauki.
Kontakt dla mediów: Aleksandra Karwacka, 669-507-492, e-mail: a.karwacka@agencjafaceit.pl
Platforma Nauki: projekt udostepniający użytkownikom treści video i audio (podcasty) dotyczące zagadnień naukowych. Materiały realizowane są w kilku seriach, każdą z nich charakteryzuje zupełnie inny format, ton w jakim jest produkowana i poruszane zagadnienie.
www.platformanauki.pl
![Zapytaliśmy Gardias, Cichopek, Herbuś i innych, skąd czerpią satysfakcję! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_432658487,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Zapytaliśmy Gardias, Cichopek, Herbuś i innych, skąd czerpią satysfakcję!
![Co numerologia mówi nam o brytyjskiej rodzinie królewskiej?](/files/_uploaded/glownekonf_1925970056,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Co numerologia mówi nam o brytyjskiej rodzinie królewskiej?
Kamila Urzędowska współpracuje z projektantką Izabelą Łapińską
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy-ram,w_274,r_png,_small.png)
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
![](/files/1922771799/lipinski-apartamenty-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
![](/files/1922771799/dowbor-nasz-nowy-dom-foto-1,w_133,_small.jpg)
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.