Komunikaty PR

Natalia Janoszek na banknocie pamiątkowym – rusza akcja „Kobiety na banknoty"

2022-03-16  |  11:50
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Kobiety na banknotach pojawiają się rzadko, a na polskich współczesnych banknotach obiegowych nie ma ich wcale – projekt „Kobiety na banknoty” zwraca uwagę na tę sytuację i inicjuje jej zmianę. Podczas inauguracji akcji 15 marca zaprezentowano promujący ją międzynarodowy spot z udziałem Natalii Janoszek oraz banknot pamiątkowy z jej wizerunkiem. Aktorka wystąpiła w sukni znanego projektanta Michaela Cinco, której wartość przekracza 100 tys. zł. Część środków ze sprzedaży banknotu zostanie przeznaczona na rzecz wybranej organizacji charytatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy dla matek z dziećmi z ogarniętej wojną Ukrainy.

 

Natalia Janoszek, polska artystka robiąca międzynarodową karierę i pierwsza polska aktorka nagrodzona indyjską nagrodą filmową, została ambasadorką projektu „Kobiety na banknoty”, wspierającego osiągnięcia kobiet i ich wkład w rozwój świata, zainicjowanego przez Banknoty Pamiątkowe, polskiego emitenta pamiątkowych banknotów 0 Euro Souvenir.

 

Kobiety na banknotach

Wizerunki kobiet znajdują się na zaledwie 8 proc. wszystkich banknotów na świecie, na polskich banknotach obiegowych nie ma ich w ogóle. Banknoty Pamiątkowe postanowiły dołożyć swoją cegiełkę do zmiany tej sytuacji. Pierwszym krokiem jest emisja banknotu pamiątkowego 0 Euro Souvenir z wizerunkiem Natalii Janoszek, który będzie dostępny w sprzedaży od 19 marca. Inauguracja akcji „Kobiety na banknoty” odbyła się 15 marca w warszawskiej Kinotece. Podczas eventu miał miejsce premierowy pokaz międzynarodowego spotu promującego projekt.

 

Prezes Banknotów Pamiątkowych, Szymon Bereska, wylicytował spotkanie ze mną podczas ubiegłorocznego finału WOŚP. Przy tej okazji zaproponował mi udział w akcji promującej umieszczanie kobiecych wizerunków na pieniądzach papierowych i zaprojektowanie specjalnego banknotu, a ja namówiłam go, byśmy poszli dalej i nagrali spot – mówi Natalia JanoszekChociaż rola kobiet w dziedzinach życia postrzeganych niegdyś jako niedostępne dla nich wciąż wzrasta, to nadal ich dokonania są lekceważone i spychane na dalszy plan. Wiele z nas musi ciągle walczyć o swoją pozycję i poważne traktowanie. W historii Polski i świata jest tyle wartych uhonorowania kobiet, ale na współczesnych pieniądzach, które są stałym elementem naszej codzienności, ich nie znajdziemy. Czas zacząć to zmieniać.

 

Aktorka jest znana ze swojej działalności charytatywnej oraz wspierania inicjatyw na rzecz kobiet i walki o ich prawa, jak np. budowa w New Delhi ośrodka dla ofiar przestępstw seksualnych. Angażuje się również w akcje ochrony oceanów, budowę szkół na Jamajce czy wspieranie domów pomocy dla osób starszych w Polsce. Regularnie wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.

 

Wykorzystany na banknocie wizerunek Natalii Janoszek powstał na podstawie zdjęcia z sesji okładkowej dla październikowego numeru 2021 L’Officiel Arabia – dostępnej na Bliskim Wschodzie edycji znanego na całym świecie francuskiego magazynu poświęconego modzie. Aktorka zarówno na banknocie, jak i na inauguracji projektu pojawiła się w wartej ponad 100 tys. zł sukni projektu Michaela Cinco, jednego z największych arabskich projektantów, ubierającego takie gwiazdy jak Jennifer Lopez czy Lady Gaga.

 

Banknot będzie dostępny w sprzedaży od 19 marca. Jego nakład wynosi 3000 sztuk i jest nakładem zamkniętym, co oznacza, że nie ma możliwości jego dodruku. Cena emisyjna wyniesie 30 zł, a część środków ze sprzedaży zostanie przeznaczona na rzecz wybranej organizacji charytatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy dla matek z dziećmi z ogarniętej wojną Ukrainy. Pierwszy egzemplarz, o symbolicznym numerze 30, z dedykacją aktorki został w tym roku wystawiony na aukcję wspierającą 30. finał WOŚP. Banknot można też zobaczyć na wystawie „Kobiety na banknotach świata” w siedzibie Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego. W przyszłości planowane są emisje kolejnych banknotów poświęconych wybitnym kobietom.

 

Warto pamiętać, że obecność kobiet w świecie numizmatyki nie ogranicza się wyłącznie do ich wizerunków na pieniądzach. Przy projektowaniu naszych banknotów współpracujemy z bardzo utalentowanymi, nagradzanymi artystkami i graficzkami – Roussaną Alex Nowakowską, Małgorzatą Pławecką-Jasek, Ritą Lazaro, Joanną Franczykowską oraz Moniką Alicją Żak, która zaprojektowała banknot z Natalią Janoszek. Sama pani Natalia, ze względu na jej ogromne zaangażowanie w działalność na rzecz kobiet, jest doskonałą ambasadorką projektu „Kobiety na banknoty” – mówi Szymon Bereska, prezes spółki Banknoty Pamiątkowe.

 

Pierwsza emisja banknotu pamiątkowego 0 euro miała miejsce we Francji w 2015 r. Projekt szybko zyskał popularność, poszerzając swój zasięg o kolejne kraje Europy. W Polsce zadebiutował w 2020 r. – cały nakład 5000 sztuk pamiątkowego banknotu „Warszawa” sprzedano w ciągu jednego dnia. Poprzez promocję historii i kultury różnych regionów Europy i świata banknoty pamiątkowe pełnią rolę tzw. biletu turystycznego i swoją specyfiką skierowane są również dla szeroko rozumianej branży turystycznej, a produkowane we francuskiej drukarni Oberthur Technologies, odpowiedzialnej za produkcję oryginalnych, obiegowych banknotów euro oraz innych druków wartościowych. Dotychczas w Polsce wydano w sumie 44 banknoty pamiątkowe. Banknot z Natalią Janoszek jest 45. z kolei.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gwiazdy “25 lat minęło…” - fenomen sukcesu Teatru Sabat Biuro prasowe
2024-12-27 | 12:30

“25 lat minęło…” - fenomen sukcesu Teatru Sabat

Już od ćwierć wieku Teatr Sabat, założony przez Małgorzatę Potocką – wybitną tancerkę, choreografkę i reżyserkę – zachwyca widzów w centrum Warszawy. To miejsce,
Gwiazdy Kolacja pełna smaku i dobroci w Aspen Prime Ski & Bike Resort – 212 tysięcy zło
2024-12-16 | 10:00

Kolacja pełna smaku i dobroci w Aspen Prime Ski & Bike Resort – 212 tysięcy zło

W sobotni wieczór, 7 grudnia, w Aspen Prime Ski & Bike Resort odbyła się kolacja charytatywna, której celem było wsparcie Hospicjum Domowego dla Dzieci w Opolu. W wydarzeniu
Gwiazdy Wybierz się na kolację z ulubioną gwiazdą i pomóż chorym dzieciom!
2024-12-09 | 16:00

Wybierz się na kolację z ulubioną gwiazdą i pomóż chorym dzieciom!

Od 2 do 22 grudnia już po raz 11. wylicytować można kolację z gwiazdą i dzięki temu wesprzeć podopiecznych Fundacji Mam Marzenie. Projekt organizowany jest wspólnie z Allegro i w tym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.

Konsument

Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową

Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.

Media

Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące

Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.