Dzień Gier Planszowych – dlaczego warto grać w planszówki?
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
katarzyna.dabrowska|goodonepr.pl| |katarzyna.dabrowska|goodonepr.pl
796 996 272
https://goodonepr.prowly.com/
Wielkimi krokami zbliża się święto miłośników analogowych gier, przeżywających w ostatnich latach prawdziwy renesans. Już 10 października będziemy obchodzić Dzień Gier Planszowych. Z tej okazji wyjaśniamy, dlaczego warto poświęcić planszówkom więcej uwagi i w jaki sposób dobroczynnie działają one na nasz umysł!
Choć w ostatnich latach moda na gry planszowe powróciła ze zdwojoną mocą, ta forma rozrywki była bliska ludziom od tysięcy lat! Tradycja wywodzi się jeszcze z czasów prehistorycznych, a komplet jednej z najstarszych gier, Królewskiej gry z Ur, który odnaleziono na terenach dawnej Mezopotamii, datuje się na 2600 r. p.n.e. Również w Iliadzie Homera przywołana jest starogrecka gra planszowa zwana petteią, przypominająca dzisiejsze warcaby.
– Historia pokazuje, że ludzie od zarania dziejów odczuwali potrzebę rozrywki i wspólnej zabawy. Jedne z najpopularniejszych obecnie gier planszowych swoje początki miały setki, a nawet tysiące lat temu. Prawdziwy rozkwit miał jednak miejsce na przełomie XIX i XX wieku na terenie Stanów Zjednoczonych – to właśnie ten okres nazywa się „złotą erą” planszówek. Powstały wtedy tytuły takie, jak Monopoly, Scrabble czy Gra w życie. Z czasem tradycyjne planszówki zaczęły ewoluować, a na rynku pojawiły się gry strategiczne czy fabularne, jak kultowe już Dungeons & Dragons. Dziś, choć w sprzedaży dostępnych jest coraz więcej innowacyjnych produktów, również chętnie wracamy do znanych klasyków – wyjaśnia Edyta Niewińska z księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl.
Renesans planszówek
Pod koniec lat 90. rynek gier planszowych zaczął ponownie rozkwitać. Dużą zasługę przypisuje się internetowi, dzięki któremu gracze mogli dowiadywać się o nowych produktach, poznawać ich zasady i szukać przeciwników. Z czasem zaczęto mówić o „renesansie planszówek”, a popularność zaczęły zyskiwać również miejsca skupiające wokół siebie graczy. W 2016 roku tylko w Stanach Zjednoczonych otwarto ponad 5000 kawiarni oferujących możliwość wypożyczenia gry[1].
– W ostatnich latach zainteresowanie grami planszowymi wciąż rośnie. Olbrzymi wpływ na ich sukces miała popkultura. Seriale takie jak „Teoria wielkiego podrywu” pokazały nowe oblicze geekowskiej kultury, „Stranger Things” przywróciło Dungeons & Dragons do mainstreamu, a dzięki „Gambitowi Królowej” mogliśmy obserwować rozkwit fascynacji szachami. Choć gry komputerowe nie tracą na popularności, część graczy zaczęła szukać alternatywnych, analogowych form spędzania czasu. Zwłaszcza w czasie pandemii mogliśmy zauważyć rekordową sprzedaż planszówek czy puzzli – dodaje Edyta Niewińska z TaniaKsiazka.pl.
Nie tylko dla amatorów
Gry planszowe to nie tylko rozrywka dla początkujących. Na całym świecie istnieją federacje zrzeszające graczy, którzy mogą spotkać się na profesjonalnych turniejach. W naszym kraju fani mogą wziąć udział m.in. w Mistrzostwach Polski w Scrabble czy Mistrzostwach Świata w Catan. Choć pandemia znacznie utrudniła organizację stacjonarnych zawodów, część z nich przeniosła się również do internetu, gdzie gracze mogą zmierzyć się ze sobą za pomocą specjalnych aplikacji.
– Turnieje często z powodzeniem organizowane są również w szkołach, bibliotekach, czy w specjalistycznych lokalach. Choć gry planszowe przede wszystkim kojarzone są z formą spędzania czasu z dala od ekranów, coraz popularniejsze staje się również szukanie rywali online. Za pomocą specjalnych platform, takich jak Board Games Arena, gracze z całego świata mogą budować własną społeczność i zmierzyć się ze sobą w ukochanych planszówkach – wyjaśnia Edyta Niewińska z TaniaKsiazka.pl.
Dlaczego warto sięgać po gry planszowe?
Choć planszówki mają przede wszystkim wartość rozrywkową, badania wskazują również na ich dobroczynny wpływ na ludzki umysł. Analiza przeprowadzona przez psychologów z Uniwersytetu w Edynburgu wykazała, że osoby, które regularnie grały w analogowe gry osiągały lepsze wyniki w testach pamięci i myślenia w wieku 70 lat. Miały także mniejszą skłonność do chorób takich jak demencja[2].
Dobroczynny wpływ planszówek widoczny jest także u najmłodszych graczy. Zdaniem naukowców, dzieci wybierające tę formę rozrywki mają lepiej rozwinięte funkcje poznawcze mózgu oraz większą zdolność logicznego, analitycznego myślenia. Często przejawiają także ponadprzeciętne zdolności matematyczne[3].
– Planszówki to świetna forma spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi i z rodziną. Gry nie tylko rozładowują napięcie i zmniejszają poziom stresu, ale także pomagają w budowaniu i utrwalaniu relacji międzyludzkich. Uczą również uczciwości, cierpliwości i empatii. Wieczory z planszówkami w dobrym towarzystwie to międzypokoleniowa rozrywka zwłaszcza podczas deszczowych, jesiennych wieczorów – podsumowuje Edyta Niewińska z TaniaKsiazka.pl.
[1] https://news.wttw.com/2020/02/11/board-game-biz-booming-and-chicago-s-ready-play
[2] https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191126140413.htm
[3] A. Soybilge, Effects of Mind Improving Board Games on AnalyticalThinking
TaniaKsiazka.pl to istniejąca od 2006 roku, prężnie rozwijająca się księgarnia online z siedzibą w Białymstoku. TaniaKsiazka.pl to marka należąca do spółki Glosel. Jej misją jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i poszerzanie grona polskich czytelników. W asortymencie sklepu znajduje się ponad 400 tys. produktów, wśród których dostępne są m.in. książki, gry i zabawki. TaniaKsiazka.pl stale powiększa sieć stacjonarnych punktów odbioru zamówień online. Obecnie w całej Polsce jest ich 18, a do końca roku powstanie kilkadziesiąt kolejnych. Od 2020 roku marka organizuje TargiKsiążki.Online. Ostatnia edycja przyjęła formę festiwalu literackiego WyCzytOn, w którym wzięło udział ponad 3 miliony czytelników.
Glosel to firma specjalizująca się głównie w obszarach sprzedaży książek oraz produktów FMCG w internecie. Pod jej parasolem działają marki, takie jak TaniaKsiazka.pl i Bee.pl. Siedziba firmy mieści się w industrialnie urządzonym biurze w Białymstoku. Dodatkowo, spółka posiada ponad 8 tys. mkw. powierzchni magazynów w nowoczesnym kompleksie Panattoni Park, z którego realizuje zamówienia. Glosel zarządza także 5 księgarniami zlokalizowanymi w północno-wschodniej Polsce.
Platige Image prezentuje Game Cinematic Showreel
Już jutro oficjalna prezentacja Betard Sparty Wrocław
Warsztaty fotograficzne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wojciech „Łozo” Łozowski: Ruszam z moim solowym projektem, ale nie mam już potrzeby bycia gwiazdorem jak kiedyś. Nowe utwory tworzyłem w różnych stanach emocjonalnych
Wokalista ma sporo muzycznych planów na najbliższe miesiące, szykuje bowiem oryginalny projekt solowy. Już niebawem premierę będzie miał jego najnowszy utwór. Właśnie realizowany jest teledysk. Wojciech „Łozo” Łozowski cieszy się na ten nowy etap swojej kariery i choć teraz o wiele spraw będzie musiał zadbać sam, to jednak bez wahania stawia czoła nowym wyzwaniom i wierzy, że to jest właśnie jego czas. Na autorskiej płycie znajdą się piosenki, które tworzył przez kilka ostatnich lat.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.