Gry komputerowe - rozrywka czy 12-sta muza? | Podcast Edukontra
Coraz częściej szukamy rozrywki w wirtualnym świecie. Aż 16 milionów Polaków gra w gry. 60 proc. z nich gra każdego dnia. Co ciekawe, 47 proc. graczy to kobiety. W Polsce gry produkuje obecnie 440 firm. Tylko w 2019 roku dochody z ich sprzedaży osiągnęły blisko 2,3 mld. zł. Każdego roku na rynku pojawia się 480 nowości (dane GIC i PARP: „The game industry of Poland — Report 2020”).
Dlaczego gry zyskały tak wielką popularność?
Dla dużej części graczy granie to pasja. Dla wielu, to sposób na oderwanie się od rzeczywistości i sposób na relaks. W grach szukamy też adrenaliny i emocji. Lubimy mieć inną tożsamość, zyskiwać nowe umiejętności i… wygrywać. Gry dają również możliwość przynależności do grupy – społeczności gamerów.
Wszystko to sprawia, że gry stały się jednym z naszych najlepszych produktów eksportowych. Polska branża gier od lat jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki oraz kultury kraju.
Wśród największych producentów gier wymienia się: CD PROJEKT, Ten Square Games, PlayWay i 11 bit Studios. CD PROJEKT jest obecnie najwyżej wycenianą spółką na GPW. Któż nie zna tak słynnych gier, jak Wiedźmin czy najnowszy, od dawna wyczekiwany, Cyberpunk 2077?
Gamedev, czyli tworzenie gier komputerowych, to w Polsce stosunkowo nowa branża, lecz wśród branż kreatywnych rozwija się najlepiej. W ostatniej dekadzie rozrosła się na ogromną skalę.
Jaka jest jej przyszłość? Czy w niedługim czasie okulary VR znajdą się na wyposażeniu każdego polskiego domu, tak jak dziś telewizor? Czy gry komputerowe wpisywane będą na listy lektur?
O rozwoju polskiego rynku gamingowego oraz o tym, w jaki sposób gry tworzą najwięksi, rozmawiają:
- dr Justyna Janik – wykładowca, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ;
- Marcin Jaśkiewicz – CEO Simteract, deweloper gier z gatunku premium indie simulation;
- Piotr Gamracy – wicedyrektor ds. sektora kreatywnego w Krakowskim Parku Technologicznym, organizator targów Digital Dragons.
Gaming to jedna z niewielu branż, która zyskała na pandemii.
Posłuchaj podcastu na Spotify:
https://open.spotify.com/episode/6Fp2dts1tWKKPaKXyvrdM2
lub obejrzyj dyskusję z ekspertami na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=-b4wfrJCxxY&t=197s
Projekt Edukontra został sfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu "Dialog".
Międzynarodowe mistrzostwa łączą świat szachów i finansjery
Majaland zauważony przez międzynarodowych inwestorów
Świąteczna Giełda Winyli w Galerii Turzyn
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.